Hvilke norske filmer fikk flest priser i 2022?

Hvilke norske filmer fikk flest priser i 2022?

Dokumentarene «Formørkelsen» og «Nattebarn», samt horrorfilmen «Tistlebu», har fått flest internasjonale priser i 2022.

Det ble av naturlige årsaker stille rundt norske filmers deltakelse på festivaler under pandemien. Mange prisdryss har vi heller ikke kunnet melde om. Det hjalp heller ikke at Norsk filminstitutt i sin strategiske omlegging valgte å redusere innsatsen for å lansere norske kortfilmer på internasjonale festivaler.

Men den øvrige innsatsen har stått ved lag. Særlig dokumentaren fortsetter å gjøre seg gjeldende på utenlandske festivaler, med Formørkelsen som den siste store norske prisvinneren. Derfor troner den på toppen over de norske filmene med flest priser fra 2022 så langt. Norsk spillefilm har til sammenlikning gjort mindre av seg, selv om både NinjababyVerdens verste menneske og De Uskyldige har fått gjeve priser de siste par årene.

I denne oversikten vi har fått fra Norsk filminstitutt er det noen huller. En god del filmer som ikke har fått tilskudd fra Norsk filminstitutt er ikke med i oversikten. Men den befester inntrykket av dokumentarfilmens internasjonale framganger. Særlig har Formørkelsen vært den store norske prisvinneren siste året.

Nataša Urbans film var kortlistet til Den europeiske filmprisen og vant Dox:Award under fjorårets CPH:DOX. Det var første gang en norsk dokumentarfilm ble tildelt denne prisen. Filmen fikk også en utmerkelse under Cannes Docs av Doc Alliance, nettverket til 7 av de mest innflytelsesrike europeiske filmfestivalene for dokumentar. Formørkelsen er et dokumentaressay i form av en kollasj av minner og refleksjoner rundt filmskaperens oppvekst i Serbia på 90- og tidlig på 2000-tallet. «Formørkelsen er en triumf for Nataša Urban og hennes mange medarbeidere, skrev Gunnar Iversen om den prisbelønte norske filmen her på rushprint.no

Urbans film har fått en god del oppmerksomhet, i hvert fall her på rushprint.no. Den norske kortfilmen Tistlebu er det ingen som snakker om, men den har altså fått åtte internasjonale priser i 2022. Regissør er Simon Matthew Valentine som sammen med Three Wishes Production fra Ullensaker har laget en skrekkfilm der «et par søker romatikk i naturen, men møter noe helt annet».

På tredjeplass over de mest priste filmene finner vi Nattebarn som de siste par årene har markert seg internasjonalt med mange priser. Bare i år har regissørene  Sverre Kvamme og Petter Aaberg hentet ut sju priser. Denne kinodokumentaren er en roadtrip-film om «vennskap, skam og om å elske seg selv, som man er». Filmen vant publikumsprisen på filmfestivalen i Haugesund i 2021, og ble som kjent en aldri så liten sensasjon på TikTok.

Nedover på listen følger en rekke kjente norske dokumentarfilmer: Kenneth Elvebakks Hei. Verden – En feiring av barn og unge som har mot til å være annerledes og være stolte av identiteten sin, enten det er å komme ut, farge håret blått eller kle seg uten å tilpasse seg kjønn; Nefise Özkal Lorentzens Seyran Ateş: Sex, Revolution and Islam – om en kvinnelig imam som krever en seksuell revolusjon innen Islam. Solveig Melkeraaens Skolen ved havet – en kortfokumentar som følger to førsteklassinger på Strengelvåg skole i Øksnes kommune i Vesterålen, som nå skal nedlegges.

Sjekk ut hele listen her.

Hvilke norske filmer fikk flest priser i 2022?

Hvilke norske filmer fikk flest priser i 2022?

Dokumentarene «Formørkelsen» og «Nattebarn», samt horrorfilmen «Tistlebu», har fått flest internasjonale priser i 2022.

Det ble av naturlige årsaker stille rundt norske filmers deltakelse på festivaler under pandemien. Mange prisdryss har vi heller ikke kunnet melde om. Det hjalp heller ikke at Norsk filminstitutt i sin strategiske omlegging valgte å redusere innsatsen for å lansere norske kortfilmer på internasjonale festivaler.

Men den øvrige innsatsen har stått ved lag. Særlig dokumentaren fortsetter å gjøre seg gjeldende på utenlandske festivaler, med Formørkelsen som den siste store norske prisvinneren. Derfor troner den på toppen over de norske filmene med flest priser fra 2022 så langt. Norsk spillefilm har til sammenlikning gjort mindre av seg, selv om både NinjababyVerdens verste menneske og De Uskyldige har fått gjeve priser de siste par årene.

I denne oversikten vi har fått fra Norsk filminstitutt er det noen huller. En god del filmer som ikke har fått tilskudd fra Norsk filminstitutt er ikke med i oversikten. Men den befester inntrykket av dokumentarfilmens internasjonale framganger. Særlig har Formørkelsen vært den store norske prisvinneren siste året.

Nataša Urbans film var kortlistet til Den europeiske filmprisen og vant Dox:Award under fjorårets CPH:DOX. Det var første gang en norsk dokumentarfilm ble tildelt denne prisen. Filmen fikk også en utmerkelse under Cannes Docs av Doc Alliance, nettverket til 7 av de mest innflytelsesrike europeiske filmfestivalene for dokumentar. Formørkelsen er et dokumentaressay i form av en kollasj av minner og refleksjoner rundt filmskaperens oppvekst i Serbia på 90- og tidlig på 2000-tallet. «Formørkelsen er en triumf for Nataša Urban og hennes mange medarbeidere, skrev Gunnar Iversen om den prisbelønte norske filmen her på rushprint.no

Urbans film har fått en god del oppmerksomhet, i hvert fall her på rushprint.no. Den norske kortfilmen Tistlebu er det ingen som snakker om, men den har altså fått åtte internasjonale priser i 2022. Regissør er Simon Matthew Valentine som sammen med Three Wishes Production fra Ullensaker har laget en skrekkfilm der «et par søker romatikk i naturen, men møter noe helt annet».

På tredjeplass over de mest priste filmene finner vi Nattebarn som de siste par årene har markert seg internasjonalt med mange priser. Bare i år har regissørene  Sverre Kvamme og Petter Aaberg hentet ut sju priser. Denne kinodokumentaren er en roadtrip-film om «vennskap, skam og om å elske seg selv, som man er». Filmen vant publikumsprisen på filmfestivalen i Haugesund i 2021, og ble som kjent en aldri så liten sensasjon på TikTok.

Nedover på listen følger en rekke kjente norske dokumentarfilmer: Kenneth Elvebakks Hei. Verden – En feiring av barn og unge som har mot til å være annerledes og være stolte av identiteten sin, enten det er å komme ut, farge håret blått eller kle seg uten å tilpasse seg kjønn; Nefise Özkal Lorentzens Seyran Ateş: Sex, Revolution and Islam – om en kvinnelig imam som krever en seksuell revolusjon innen Islam. Solveig Melkeraaens Skolen ved havet – en kortfokumentar som følger to førsteklassinger på Strengelvåg skole i Øksnes kommune i Vesterålen, som nå skal nedlegges.

Sjekk ut hele listen her.

MENY