Sørfonds pitcheforum tar deg til de ledende festivalene

Sørfonds pitcheforum tar deg til de ledende festivalene

Det kan lønne seg for norske produsenter å engasjere seg i prosjektene som denne uken presenteres under Sørfonds digitale pitcheforum: Alle Sørfond-filmene som ble ferdigstilt i år fikk internasjonal premiere på prestisjefylte filmfestivaler.

Sørfonds pitcheforum har ofte tiltrukket seg det ypperste av filmprosjekter innen verdensfilmen som søker samarbeid med norske produsenter. Alle Sørfond-støttede filmer som ble ferdigstilt siste året hadde sin premiere på prestisjefylte internasjonale filmfestivaler. Både Sunless Shadows av Mehrdad Oskouei og How to Steal a Country av Rehad Desai er vist på IDFA i 2019. Quo Vadis, Aida? av den bosniske regissøren Jasmila Zbanic ble vist på La Biennale di Venezia 2020, mens Contacto av den peruanske regissøren Marité Ugas ble tatt ut til Tribeca filmfestival i New York.

Prosjekter som har deltatt på Sørfond Pitcheforum har en god sjanse for å motta produksjonsstøtte fra fondet, heter det i omtalen på Sørfonds egne websider:

«For å bli vurdert til produksjonstilskudd, vil deltagelse på pitcheforumet sikre at prosjektet går inn i våre forhåndsvalgte prosjekter og videre direkte til juryen. I gjennomsnitt mottar vi rundt 60 søknader om produksjonsstøtte hvert år. Alle prosjekter som ikke deltar på forumet må gjennom et utvalg hvor antall søkere reduseres til ca. 25-30 før de gjenværende blir presentert for juryen. Av de tilskuddene vi tildelte i mai 2020, har fire av de seks prosjektene vært på vårt pitcheforum.»

Nå er det altså en ny runde med prosjekter som søker norske produsenter. På årets Sørfonds digitale pitcheforum onsdag kl 12 denne uken presenteres tre dokumentar- og tre fiksjonsprosjekter. Prosjektene er nøye valgt fra filmmarkeder på filmfestivaler over hele verden: Atelier Cinefondation (Cannes), La Fabrique Cinema of Institute Francais (Cannes), Durban FilmMart (Durban IFF), Open Doors (Locarno IFF), Europe-Latin America Co-Production Forum (San Sebastian IFF) og Dok-Leipzig Co-Pro Market.

PROSJEKTENE:


Isthmus | Dokumentar | Syria | Lina Sinjab

Dette prosjektet ble valgt fra Dok-Leipzigs Co-Pro Market.

Synopsis: Mange sivilisasjoner har preget det 8000 år gamle Damaskus som var sentrum for handel, kultur og turisme og en gang symbolet på sameksistens i verden. De siste åtte årene har krigen satt sine spor og delt byen. Damaskus er ikke lenger byen jeg (regissøren) vokste opp i. Khaled tror fortsatt den finnes. Han er i fornektelse, tror jeg. Isthmus er en reise hjem gjennom det livet som Khaled, Lana og Boulos fortsatt holder fast ved, og jeg mistet.

Kort biografi på produsent (er):  Serge Gordey er en fransk produsent som spesialiserer seg på internasjonale samproduksjoner av kreative dokumentarer som handler om historie, geopolitikk, samfunn, kultur. Han har vært i bransjen i mer enn 30 år, og jobber nå med Paris-baserte Temps noir. Hans meritter inkluderer anerkjente webprosjekter som Gaza-Sderot og dokumentarer som Five Broken Cameras (Oscar-nominert, Sundance, International Emmy Award) og The Wonderful Kingdom of Papa Alaev (Toronto, Rotterdam).

Kort bio på regissør:  Lina Sinjab er filmskaper og frilans BBC-korrespondent i Beirut. Hun var BBCs Syria-reporter og dekket det folkelige opprøret i Syria, Jemen og Libya. I 2019 produserte og regisserte hun spillefilmen Madness in Aleppo. I 2013 regisserte hun Suryyat, en film om syriske kvinner som ble nominert til One Media Award. Hun har også regissert Voices from Homs fra 2012. I 2013 vant hun International Media Cutting Edge Award for sin dekning i Syria.


 Anhell69 | Dokumentar | Colombia | Theo Montoya

Dette prosjektet ble valgt fra Europe-Latin America Co-Production Forum (San Sebastian IFF).

Synopsis: Etter at medlemmer i det skeive miljøet i Medellín, Colombia blir castet til en vampyrfilm, dør filmens hovedperson – Camilo Najar – av en overdose av heroin i en alder av 21. Ungdommen i Colombia kjemper mot selvmord og overdoser av narkotika, og dokumentaren Anhell69 ønsker å utforske denne generasjonens tankesett.

Kort biografi på produsent (er):  Juan Pablo Castrillón, Medellín, Colombia. Vinner av Cinema Development Fund of Colombia (FDC) med hybrid-kortfilmen Son of Sodom (Cannes 2020, official selection). Siden 2019 har han jobbet med regissøren Montoya på hans første spillefilm, Anhell69 (samproduksjon Colombia, Romania, Argentina), som i 2019 deltok i Torino film Lab Documentary, SANFIC-Chile, FIDBA-Argentina og Ventana Sur. I 2020 vant Anhell69 The Tribeca All access fund og IDFA Bertha Fun Europe co-production.

Kort bio på regissør:  Theo Montoya, Medellín, Colombia. I 2018 vant han Cinematographic Development Fund of Colombia (FDC) med sin kortfilmdokumentar Son of Sodom (Cannes 2020, official selection og IDFA 2020). Hans første spillefilm, Anhell69 (samproduksjon Colombia, Romania, Argentina og Frankrike), deltok i Torino film Lab Documentary, SANFIC-Chile, FIDBA-Argentina og Ventana Sur. I 2020 vant Anhell69 The Tribeca All access fund, IBF Europe co-production, og Cinema Development Fund of  Colombia.


Nettene lukter fortsatt krutt | Dokumentar | Mosambik | Inadelso Cossa

Dette prosjektet ble valgt fra La Fabrique Cinema of Institute Francais (Cannes)

Synopsis: Med barndommens fragmenterte minner under borgerkrigen i Mosambik, vender jeg tilbake til bestemors landsby for å avsløre de utallige historiene som finnes der. Men bestemor har alzheimers, og minnene hennes blekner. I nattens kulde bryter stillheten hennes. I samme landsby bor en tidligere opprører. Gjerningsmann og offer, dag og natt, sannhet og fiksjon smelter sammen. Mens generasjonen min står overfor nye spenninger, er krigens spøkelser utrettelige og venter i mørket.

Kort biografi på produsent(er):  Thomas Kaske har bakgrunn fra visuell antropologi og mediekunst før han gikk over til filmproduksjon. Kaskes filmers filosofi er at nye fortellinger fra det globale sør krever nye strukturer for samproduksjon. Emilie Dudognon lanserte Ida i 2015 for å svare på de spesifikke produksjonsbehovene til ukonvensjonelle og eksperimentelle filmer i krysningen  mellom film og kunst. Født i 1978 og studerte sosiologi med fokus på bildenes rolle innen dette feltet.

Kort bio på regissør: Inadelso Cossa er regissør, produsent og DoP og medlem av The Academy of motion  picture arts and science. I 2006 grunnla han produksjonsselskapet 16mmFILMES. Filmene hans tar opp temaer som postkolonial hukommelse, borgerkrigstraumer og kollektiv amnesi. Den uoffisielle historien til landet hans er drivkraften i filmene hans.


Stasjonen | Fiksjon | Jemen / Jordan | Sara Ishaq


Dette prosjektet ble valgt fra The Atelier Cinefondation (Cannes)

Synopsis: Midt under mangelen på drivstoff i det krigsherjede Jemen sliter pasifisten Layal (30) med å drive en bensinstasjon for kun kvinner. En dag kommer  endelig det etterlengtede drivstoffet. Layals militante søster Zainab (40) dukker opp etter måneders fravær og krever drivstoff for å levere forsyninger til frontlinjene, men Layal nekter å hjelpe en krig hun ikke tror på. Utfordret av kravene fra utålmodige kunder som venter på drivstoff, blir søstrenes anstrengte forhold presset til bristepunktet.

Kort biografi på produsent (er):  Nadia Eliewat er en prisbelønt jordansk kreativ produsent, manusforfatter og redaktør. Hun er mest kjent for å produsere og være med på å skrive den libanesiske kassasuksessen Mahbas (Solitaire) (2016) med over 110.000 solgte billetter. Og den jordanske filmen When Monaliza Smiled (2012). Hun utvikler nå The Station med Sara Ishaq, som har mottatt syv utviklingspriser, inkludert Hubert Bals Fund og ble valgt ut til L’Atelier de la Cinéfondation Festival de Cannes 2020.

Kort bio på regissør:  Sara Ishaq er en prisvinnende jemenittisk-skotsk filmskaper med en MFA i Film Direction fra Edinburgh College of Art. Hun er mest kjent for sin Oscar- og BAFTA nominerte kort-dokumentaren Karama Has No Walls (2012). Hennes featuredokumentar The Mulberry House (2013) hadde premiere på IDFA. I 2014 grunnla Sara Comra Films for kreativ filmproduksjon (Comra Academy) i Yemen og utvikler nå sin første fiksjonsfilm The Station.


This City is A Battlefield | Fiksjon | Indonesia | Mouly Surya

Dette prosjektet ble valgt fra Open Doors (Locarno IFF)

Synopsis Isa – en impotent krigshelt og skolelærer i Jakarta, Indonesia – slutter seg motvillig til revolusjonen. Drivkraften er penger for et oppdrag om å bombe en kino for å drepe en nederlandsk general. Samtidig samarbeider engelskmenn og nederlendere om å rekolonisere Indonesia etter andre verdenskrig.

Kort biografi på produsent (er):  Cinesurya ble grunnlagt i 2007 da regissør Mouly Surya og produsent Rama Adi tok neste steg i filmskaping ved å produsere sin første spillefilm Fiksi. I 2013 ble Fauzan Zidni med på laget, og de produserte What They Don’t Talk About When They Talk About Love (World Cinema Dramatic Competition Sundance IFF 2013) og Marlina The Murderer in Four Acts (Directors Fortnight, Cannes 2017).

Kort bio på regissør:  Mouly Surya studerte litteratur og filmproduksjon i Australia. Siden debutfilmen Fiksi i 2008 har hun vunnet en rekke priser lokalt og internasjonalt. Hennes siste film Marlina the Murderer in Four Acts, hadde premiere i Cannes på Directors ’Fortnight i 2017, lansert på kino i 14 land, inkludert USA og Canada. Filmen er også Indonesias kandidat for beste utenlandske film ved den 91. Oscar-utdelingen.


Vlees van my vlees | Fiction | South Africa | Matthys Boshoff

Dette prosjektet ble valgt fra Durban FilmMart (Durban IFF)

Synopsis:  En bilulykke gjør kona til advokaten Magnus lam. Han bringer den tidligere så åpne og frie Annelie hjem fra sykehuset og plutselig er verden annerledes. Ettersom ektemann blir omsorgspersonen hennes smuldrer deres felles drømmer opp samtidig som sønnen i familien starter et opprør. Kan familien overleve?

Kort biografi på produsent (er): Produsentduoen Lucia og Jozua har jobbet sammen i over et tiår. Lucia var involvert i The Harvesters som hadde premiere i Cannes og sto for produksjonstilsyn på HBO’s Trackers. Jozua fikk blant annet en rekke nominasjoner til en dramaserie på SAFTA. Sammen produserte de Don Marsh’s meget etterlengtede I Am All Girls. Visjonen deres er å fortelle historier som gjør at publikum kan se verden rundt seg i et annet lys.

Kort bio på regissør:   Matthys debutfilm, The Story of Rachel de Beer vant tre SAFTAS og distribusjonsavtaler for nord- og latin-amerika (Amazon Prime) og Europa (HBO). Hans kortfilm Vlees van my vlees ble vist i konkurranseprogrammet på Clermont-Ferrand og har vunnet priser verden over. Han er også en del av Realness Screenwriter’s Residency and Cine Qua Non Script Lab alum.

Sørfonds pitcheforum tar deg til de ledende festivalene

Sørfonds pitcheforum tar deg til de ledende festivalene

Det kan lønne seg for norske produsenter å engasjere seg i prosjektene som denne uken presenteres under Sørfonds digitale pitcheforum: Alle Sørfond-filmene som ble ferdigstilt i år fikk internasjonal premiere på prestisjefylte filmfestivaler.

Sørfonds pitcheforum har ofte tiltrukket seg det ypperste av filmprosjekter innen verdensfilmen som søker samarbeid med norske produsenter. Alle Sørfond-støttede filmer som ble ferdigstilt siste året hadde sin premiere på prestisjefylte internasjonale filmfestivaler. Både Sunless Shadows av Mehrdad Oskouei og How to Steal a Country av Rehad Desai er vist på IDFA i 2019. Quo Vadis, Aida? av den bosniske regissøren Jasmila Zbanic ble vist på La Biennale di Venezia 2020, mens Contacto av den peruanske regissøren Marité Ugas ble tatt ut til Tribeca filmfestival i New York.

Prosjekter som har deltatt på Sørfond Pitcheforum har en god sjanse for å motta produksjonsstøtte fra fondet, heter det i omtalen på Sørfonds egne websider:

«For å bli vurdert til produksjonstilskudd, vil deltagelse på pitcheforumet sikre at prosjektet går inn i våre forhåndsvalgte prosjekter og videre direkte til juryen. I gjennomsnitt mottar vi rundt 60 søknader om produksjonsstøtte hvert år. Alle prosjekter som ikke deltar på forumet må gjennom et utvalg hvor antall søkere reduseres til ca. 25-30 før de gjenværende blir presentert for juryen. Av de tilskuddene vi tildelte i mai 2020, har fire av de seks prosjektene vært på vårt pitcheforum.»

Nå er det altså en ny runde med prosjekter som søker norske produsenter. På årets Sørfonds digitale pitcheforum onsdag kl 12 denne uken presenteres tre dokumentar- og tre fiksjonsprosjekter. Prosjektene er nøye valgt fra filmmarkeder på filmfestivaler over hele verden: Atelier Cinefondation (Cannes), La Fabrique Cinema of Institute Francais (Cannes), Durban FilmMart (Durban IFF), Open Doors (Locarno IFF), Europe-Latin America Co-Production Forum (San Sebastian IFF) og Dok-Leipzig Co-Pro Market.

PROSJEKTENE:


Isthmus | Dokumentar | Syria | Lina Sinjab

Dette prosjektet ble valgt fra Dok-Leipzigs Co-Pro Market.

Synopsis: Mange sivilisasjoner har preget det 8000 år gamle Damaskus som var sentrum for handel, kultur og turisme og en gang symbolet på sameksistens i verden. De siste åtte årene har krigen satt sine spor og delt byen. Damaskus er ikke lenger byen jeg (regissøren) vokste opp i. Khaled tror fortsatt den finnes. Han er i fornektelse, tror jeg. Isthmus er en reise hjem gjennom det livet som Khaled, Lana og Boulos fortsatt holder fast ved, og jeg mistet.

Kort biografi på produsent (er):  Serge Gordey er en fransk produsent som spesialiserer seg på internasjonale samproduksjoner av kreative dokumentarer som handler om historie, geopolitikk, samfunn, kultur. Han har vært i bransjen i mer enn 30 år, og jobber nå med Paris-baserte Temps noir. Hans meritter inkluderer anerkjente webprosjekter som Gaza-Sderot og dokumentarer som Five Broken Cameras (Oscar-nominert, Sundance, International Emmy Award) og The Wonderful Kingdom of Papa Alaev (Toronto, Rotterdam).

Kort bio på regissør:  Lina Sinjab er filmskaper og frilans BBC-korrespondent i Beirut. Hun var BBCs Syria-reporter og dekket det folkelige opprøret i Syria, Jemen og Libya. I 2019 produserte og regisserte hun spillefilmen Madness in Aleppo. I 2013 regisserte hun Suryyat, en film om syriske kvinner som ble nominert til One Media Award. Hun har også regissert Voices from Homs fra 2012. I 2013 vant hun International Media Cutting Edge Award for sin dekning i Syria.


 Anhell69 | Dokumentar | Colombia | Theo Montoya

Dette prosjektet ble valgt fra Europe-Latin America Co-Production Forum (San Sebastian IFF).

Synopsis: Etter at medlemmer i det skeive miljøet i Medellín, Colombia blir castet til en vampyrfilm, dør filmens hovedperson – Camilo Najar – av en overdose av heroin i en alder av 21. Ungdommen i Colombia kjemper mot selvmord og overdoser av narkotika, og dokumentaren Anhell69 ønsker å utforske denne generasjonens tankesett.

Kort biografi på produsent (er):  Juan Pablo Castrillón, Medellín, Colombia. Vinner av Cinema Development Fund of Colombia (FDC) med hybrid-kortfilmen Son of Sodom (Cannes 2020, official selection). Siden 2019 har han jobbet med regissøren Montoya på hans første spillefilm, Anhell69 (samproduksjon Colombia, Romania, Argentina), som i 2019 deltok i Torino film Lab Documentary, SANFIC-Chile, FIDBA-Argentina og Ventana Sur. I 2020 vant Anhell69 The Tribeca All access fund og IDFA Bertha Fun Europe co-production.

Kort bio på regissør:  Theo Montoya, Medellín, Colombia. I 2018 vant han Cinematographic Development Fund of Colombia (FDC) med sin kortfilmdokumentar Son of Sodom (Cannes 2020, official selection og IDFA 2020). Hans første spillefilm, Anhell69 (samproduksjon Colombia, Romania, Argentina og Frankrike), deltok i Torino film Lab Documentary, SANFIC-Chile, FIDBA-Argentina og Ventana Sur. I 2020 vant Anhell69 The Tribeca All access fund, IBF Europe co-production, og Cinema Development Fund of  Colombia.


Nettene lukter fortsatt krutt | Dokumentar | Mosambik | Inadelso Cossa

Dette prosjektet ble valgt fra La Fabrique Cinema of Institute Francais (Cannes)

Synopsis: Med barndommens fragmenterte minner under borgerkrigen i Mosambik, vender jeg tilbake til bestemors landsby for å avsløre de utallige historiene som finnes der. Men bestemor har alzheimers, og minnene hennes blekner. I nattens kulde bryter stillheten hennes. I samme landsby bor en tidligere opprører. Gjerningsmann og offer, dag og natt, sannhet og fiksjon smelter sammen. Mens generasjonen min står overfor nye spenninger, er krigens spøkelser utrettelige og venter i mørket.

Kort biografi på produsent(er):  Thomas Kaske har bakgrunn fra visuell antropologi og mediekunst før han gikk over til filmproduksjon. Kaskes filmers filosofi er at nye fortellinger fra det globale sør krever nye strukturer for samproduksjon. Emilie Dudognon lanserte Ida i 2015 for å svare på de spesifikke produksjonsbehovene til ukonvensjonelle og eksperimentelle filmer i krysningen  mellom film og kunst. Født i 1978 og studerte sosiologi med fokus på bildenes rolle innen dette feltet.

Kort bio på regissør: Inadelso Cossa er regissør, produsent og DoP og medlem av The Academy of motion  picture arts and science. I 2006 grunnla han produksjonsselskapet 16mmFILMES. Filmene hans tar opp temaer som postkolonial hukommelse, borgerkrigstraumer og kollektiv amnesi. Den uoffisielle historien til landet hans er drivkraften i filmene hans.


Stasjonen | Fiksjon | Jemen / Jordan | Sara Ishaq


Dette prosjektet ble valgt fra The Atelier Cinefondation (Cannes)

Synopsis: Midt under mangelen på drivstoff i det krigsherjede Jemen sliter pasifisten Layal (30) med å drive en bensinstasjon for kun kvinner. En dag kommer  endelig det etterlengtede drivstoffet. Layals militante søster Zainab (40) dukker opp etter måneders fravær og krever drivstoff for å levere forsyninger til frontlinjene, men Layal nekter å hjelpe en krig hun ikke tror på. Utfordret av kravene fra utålmodige kunder som venter på drivstoff, blir søstrenes anstrengte forhold presset til bristepunktet.

Kort biografi på produsent (er):  Nadia Eliewat er en prisbelønt jordansk kreativ produsent, manusforfatter og redaktør. Hun er mest kjent for å produsere og være med på å skrive den libanesiske kassasuksessen Mahbas (Solitaire) (2016) med over 110.000 solgte billetter. Og den jordanske filmen When Monaliza Smiled (2012). Hun utvikler nå The Station med Sara Ishaq, som har mottatt syv utviklingspriser, inkludert Hubert Bals Fund og ble valgt ut til L’Atelier de la Cinéfondation Festival de Cannes 2020.

Kort bio på regissør:  Sara Ishaq er en prisvinnende jemenittisk-skotsk filmskaper med en MFA i Film Direction fra Edinburgh College of Art. Hun er mest kjent for sin Oscar- og BAFTA nominerte kort-dokumentaren Karama Has No Walls (2012). Hennes featuredokumentar The Mulberry House (2013) hadde premiere på IDFA. I 2014 grunnla Sara Comra Films for kreativ filmproduksjon (Comra Academy) i Yemen og utvikler nå sin første fiksjonsfilm The Station.


This City is A Battlefield | Fiksjon | Indonesia | Mouly Surya

Dette prosjektet ble valgt fra Open Doors (Locarno IFF)

Synopsis Isa – en impotent krigshelt og skolelærer i Jakarta, Indonesia – slutter seg motvillig til revolusjonen. Drivkraften er penger for et oppdrag om å bombe en kino for å drepe en nederlandsk general. Samtidig samarbeider engelskmenn og nederlendere om å rekolonisere Indonesia etter andre verdenskrig.

Kort biografi på produsent (er):  Cinesurya ble grunnlagt i 2007 da regissør Mouly Surya og produsent Rama Adi tok neste steg i filmskaping ved å produsere sin første spillefilm Fiksi. I 2013 ble Fauzan Zidni med på laget, og de produserte What They Don’t Talk About When They Talk About Love (World Cinema Dramatic Competition Sundance IFF 2013) og Marlina The Murderer in Four Acts (Directors Fortnight, Cannes 2017).

Kort bio på regissør:  Mouly Surya studerte litteratur og filmproduksjon i Australia. Siden debutfilmen Fiksi i 2008 har hun vunnet en rekke priser lokalt og internasjonalt. Hennes siste film Marlina the Murderer in Four Acts, hadde premiere i Cannes på Directors ’Fortnight i 2017, lansert på kino i 14 land, inkludert USA og Canada. Filmen er også Indonesias kandidat for beste utenlandske film ved den 91. Oscar-utdelingen.


Vlees van my vlees | Fiction | South Africa | Matthys Boshoff

Dette prosjektet ble valgt fra Durban FilmMart (Durban IFF)

Synopsis:  En bilulykke gjør kona til advokaten Magnus lam. Han bringer den tidligere så åpne og frie Annelie hjem fra sykehuset og plutselig er verden annerledes. Ettersom ektemann blir omsorgspersonen hennes smuldrer deres felles drømmer opp samtidig som sønnen i familien starter et opprør. Kan familien overleve?

Kort biografi på produsent (er): Produsentduoen Lucia og Jozua har jobbet sammen i over et tiår. Lucia var involvert i The Harvesters som hadde premiere i Cannes og sto for produksjonstilsyn på HBO’s Trackers. Jozua fikk blant annet en rekke nominasjoner til en dramaserie på SAFTA. Sammen produserte de Don Marsh’s meget etterlengtede I Am All Girls. Visjonen deres er å fortelle historier som gjør at publikum kan se verden rundt seg i et annet lys.

Kort bio på regissør:   Matthys debutfilm, The Story of Rachel de Beer vant tre SAFTAS og distribusjonsavtaler for nord- og latin-amerika (Amazon Prime) og Europa (HBO). Hans kortfilm Vlees van my vlees ble vist i konkurranseprogrammet på Clermont-Ferrand og har vunnet priser verden over. Han er også en del av Realness Screenwriter’s Residency and Cine Qua Non Script Lab alum.

MENY