«En real Kafka-prosess»

«En real Kafka-prosess»

Nylig fjernet Facebook uten forvarsel Ramaskrik-festivalens side, og det er fortsatt umulig å få en begrunnelse. – Ikke ytrer vi oss politisk, ikke driver vi med «fake news», forteller Bente Maalen. – Om det er en algoritme som er årsaken, så er det faktisk en robot som bestemmer hvem som skal få ytre seg og være synlig i vår digitale virkelighet.

Foto: Den digitale utgaven av Ramaskrik finner sted 15-18.oktober

Etter at denne saken ble publisert tidligere denne uken, har @Ramaskrikfestivalen fått tilbake sin hjemmeside – riktignok uten noen forklaring.

Etter ni år ble den offisielle Facebooksiden til Ramaskrik-festivalen slettet i sommer uten forvarsel. Da festivalledelsen henvendte seg til Facebook for å finne ut hva som hadde skjedd, var det umulig å få noe svar. Løsningen ble å etablere en ny side. Men så ble også den fjernet, og siden har Ramaskrik-produsent Bente Maalen vært i villrede om hva som egentlig foregår.

– Vi tror kanskje vi ble med i «QAnon-dragsuget» siden vi har vist og omtalt en film som heter Satanic Panic, spekulerer hun, og viser med dette til Facebooks tiltak overfor en høyreekstrem konspirasjonsteori som har florert på sosiale medier. – Men hvem vet? Virker som det også er mye krøll etter omleggingen til nytt design hos Facebook.

Et demokratisk problem

Maalen oppfatter det som svært problematisk at en så viktig kommunikasjonskanal uten videre kan foreta slike inngrep, uten å begrunne det.

– Det strider mot all form demokratisk tenkning vi har her til lands. Vi fikk ingen varsel og ingen mulighet til å rydde opp, selv om jeg ikke engang vet hva vi skulle ryddet opp i. Ikke ytrer vi oss politisk, ikke driver vi med «fake news», vi pusher ikke grenser – vi vil jo bare markedsføre festivalen vår! Det er et stort problem at Facebook, som er etablert som den viktigste kanalen for kommunikasjon og markedsføring for de fleste, skal ha definisjonsmakt på hvem som «får lov» til å bruke det, uten begrunnelse.

– Om det er slik at det er en algoritme som er årsaken til at vi forsvant, så er det faktisk en robot, en AI-funksjon som bestemmer hvem som skal få ytre seg og være synlig i vår digitale virkelighet, og det er jo virkelig urovekkende! Det høres jo ut som premisset for i en film vi godt kunne vist på festivalen.

Kollega Morten Haagensen i Ramaskrik er opprørt over den tausheten de er blitt møtt med fra Facebook.

– Det som slår meg er den totale mangelen på hjelp man får av Facebook. Jeg trodde faktisk at selskapet hadde et kontor med kontaktpersoner i Norge, som jobbet seriøst med det norske markedet. Vi har brukt 9 år på å bygge en side med både engasjement og penger. Den er vår identitet i sosiale medier. Plutselig er siden borte, og de som sitter på chatten i Facebook Business Support bare henviser til «retningslinjene». Svaret vi får på det konkrete spørsmålet Hvilken retningslinje har vi brutt? er at dette er så hemmelig at de på Facebook-chatten ikke kjenner det engang. Det er en real Kafka-prosess. Ingen svarer når vi rapporterer via Facebook sine system med klager på avgjørelsen som er tatt. Man kommer ingen vei rett og slett. Og det hele oppleves som et tyveri vi ikke kan anmelde.

Morten Haagensen og Bente Maalen fra et tidligere arrangement under festivalen.

Vanskelig å nå fram

Den største ulempen med å ha blitt utestengt fra Facebook er åpenbart at festivalen har mistet sin viktigste kommunikasjonskanal.

– «Alle» er jo på Facebook og det er en enkel måte å nå nye publikummere på, samt å kommunisere med filmskapere og rette oppmerksomheten mot de filmene vi skal vise, sier Maalen.

– Vi har opprettet en gruppe i stedet, men ser at det er mye vanskeligere å få folk til å melde seg inn i en gruppe enn det er å like en side på Facebook. En facebook-side er enkel å oppdatere, og publikum har lav terskel for å like, dele, kommentere og komme med innspill til oss der. Pluss at det er jo bare veldig rart at en såpass stor og etablert festival som Ramaskrik ikke har en egen facebook-side, så det handler jo også om opplevelsen av vår kredibilitet som en seriøs festival. Det er jo på Facebook vi som publikummere oppsøker informasjon. Vi er rett og slett redd for at vi ikke greier å trekke de som ikke nødvendigvis vet så godt om oss, og det blir spesielt vanskelig å nå nye skrekkfilmfans rundt om.

For å kompensere for at hovedkanalen ut til publikum nå er borte, anvender festivalen så godt de kan andre kanaler, forteller hun.

– Nå vil fokuset være å legge ut mye informasjon på våre nettsider, og å spre informasjonen i andre kanaler. Ramaskrik er aktive på Twitter, Instagram og har et nyhetsbrev vi sender ut, men det er jo ikke det samme, vi når ikke publikum som en samlet gruppe, og kommunikasjonen blir mer enveis og fragmentert. Vi prøver selvfølgelig å være aktiv i andre grupper på Facebook også, som for eksempel Skrekkruttskolen, hvor vi når mange av våre publikummere og vi er veldig takknemlige for at de tar oss slippe til for å spre informasjon o det vi driver med.

Internasjonalt blir det vanskeligere å nå frem. Heldigvis har festivalen et godt nettverk i festivalbransjen slik at filmskapere de er i kontakt med raskt kan få vite at Ramaskrik er en seriøs aktør.

– Hadde dette skjedd da vi var i etableringsfasen tror jeg det hadde blitt vanskelig å komme i kontakt med folk – man sjekker jo Facebook for å se hva slags festival vi driver, hva slags tone vi har utad, hvor lenge vi har holdt på, og hvor aktive publikum er hos oss. Vi har gode venner som hjelper oss å komme i kontakt med de vi ønsker, og som kan gå gode for oss om vi møter noen som ikke har hørt om Ramaskrik

Rushprint har forsøkt å komme i kontakt med Facebook Norge, og har ikke gitt opp.


For nærmere info om årets digitale festival: ramaskrik.no


 

«En real Kafka-prosess»

«En real Kafka-prosess»

Nylig fjernet Facebook uten forvarsel Ramaskrik-festivalens side, og det er fortsatt umulig å få en begrunnelse. – Ikke ytrer vi oss politisk, ikke driver vi med «fake news», forteller Bente Maalen. – Om det er en algoritme som er årsaken, så er det faktisk en robot som bestemmer hvem som skal få ytre seg og være synlig i vår digitale virkelighet.

Foto: Den digitale utgaven av Ramaskrik finner sted 15-18.oktober

Etter at denne saken ble publisert tidligere denne uken, har @Ramaskrikfestivalen fått tilbake sin hjemmeside – riktignok uten noen forklaring.

Etter ni år ble den offisielle Facebooksiden til Ramaskrik-festivalen slettet i sommer uten forvarsel. Da festivalledelsen henvendte seg til Facebook for å finne ut hva som hadde skjedd, var det umulig å få noe svar. Løsningen ble å etablere en ny side. Men så ble også den fjernet, og siden har Ramaskrik-produsent Bente Maalen vært i villrede om hva som egentlig foregår.

– Vi tror kanskje vi ble med i «QAnon-dragsuget» siden vi har vist og omtalt en film som heter Satanic Panic, spekulerer hun, og viser med dette til Facebooks tiltak overfor en høyreekstrem konspirasjonsteori som har florert på sosiale medier. – Men hvem vet? Virker som det også er mye krøll etter omleggingen til nytt design hos Facebook.

Et demokratisk problem

Maalen oppfatter det som svært problematisk at en så viktig kommunikasjonskanal uten videre kan foreta slike inngrep, uten å begrunne det.

– Det strider mot all form demokratisk tenkning vi har her til lands. Vi fikk ingen varsel og ingen mulighet til å rydde opp, selv om jeg ikke engang vet hva vi skulle ryddet opp i. Ikke ytrer vi oss politisk, ikke driver vi med «fake news», vi pusher ikke grenser – vi vil jo bare markedsføre festivalen vår! Det er et stort problem at Facebook, som er etablert som den viktigste kanalen for kommunikasjon og markedsføring for de fleste, skal ha definisjonsmakt på hvem som «får lov» til å bruke det, uten begrunnelse.

– Om det er slik at det er en algoritme som er årsaken til at vi forsvant, så er det faktisk en robot, en AI-funksjon som bestemmer hvem som skal få ytre seg og være synlig i vår digitale virkelighet, og det er jo virkelig urovekkende! Det høres jo ut som premisset for i en film vi godt kunne vist på festivalen.

Kollega Morten Haagensen i Ramaskrik er opprørt over den tausheten de er blitt møtt med fra Facebook.

– Det som slår meg er den totale mangelen på hjelp man får av Facebook. Jeg trodde faktisk at selskapet hadde et kontor med kontaktpersoner i Norge, som jobbet seriøst med det norske markedet. Vi har brukt 9 år på å bygge en side med både engasjement og penger. Den er vår identitet i sosiale medier. Plutselig er siden borte, og de som sitter på chatten i Facebook Business Support bare henviser til «retningslinjene». Svaret vi får på det konkrete spørsmålet Hvilken retningslinje har vi brutt? er at dette er så hemmelig at de på Facebook-chatten ikke kjenner det engang. Det er en real Kafka-prosess. Ingen svarer når vi rapporterer via Facebook sine system med klager på avgjørelsen som er tatt. Man kommer ingen vei rett og slett. Og det hele oppleves som et tyveri vi ikke kan anmelde.

Morten Haagensen og Bente Maalen fra et tidligere arrangement under festivalen.

Vanskelig å nå fram

Den største ulempen med å ha blitt utestengt fra Facebook er åpenbart at festivalen har mistet sin viktigste kommunikasjonskanal.

– «Alle» er jo på Facebook og det er en enkel måte å nå nye publikummere på, samt å kommunisere med filmskapere og rette oppmerksomheten mot de filmene vi skal vise, sier Maalen.

– Vi har opprettet en gruppe i stedet, men ser at det er mye vanskeligere å få folk til å melde seg inn i en gruppe enn det er å like en side på Facebook. En facebook-side er enkel å oppdatere, og publikum har lav terskel for å like, dele, kommentere og komme med innspill til oss der. Pluss at det er jo bare veldig rart at en såpass stor og etablert festival som Ramaskrik ikke har en egen facebook-side, så det handler jo også om opplevelsen av vår kredibilitet som en seriøs festival. Det er jo på Facebook vi som publikummere oppsøker informasjon. Vi er rett og slett redd for at vi ikke greier å trekke de som ikke nødvendigvis vet så godt om oss, og det blir spesielt vanskelig å nå nye skrekkfilmfans rundt om.

For å kompensere for at hovedkanalen ut til publikum nå er borte, anvender festivalen så godt de kan andre kanaler, forteller hun.

– Nå vil fokuset være å legge ut mye informasjon på våre nettsider, og å spre informasjonen i andre kanaler. Ramaskrik er aktive på Twitter, Instagram og har et nyhetsbrev vi sender ut, men det er jo ikke det samme, vi når ikke publikum som en samlet gruppe, og kommunikasjonen blir mer enveis og fragmentert. Vi prøver selvfølgelig å være aktiv i andre grupper på Facebook også, som for eksempel Skrekkruttskolen, hvor vi når mange av våre publikummere og vi er veldig takknemlige for at de tar oss slippe til for å spre informasjon o det vi driver med.

Internasjonalt blir det vanskeligere å nå frem. Heldigvis har festivalen et godt nettverk i festivalbransjen slik at filmskapere de er i kontakt med raskt kan få vite at Ramaskrik er en seriøs aktør.

– Hadde dette skjedd da vi var i etableringsfasen tror jeg det hadde blitt vanskelig å komme i kontakt med folk – man sjekker jo Facebook for å se hva slags festival vi driver, hva slags tone vi har utad, hvor lenge vi har holdt på, og hvor aktive publikum er hos oss. Vi har gode venner som hjelper oss å komme i kontakt med de vi ønsker, og som kan gå gode for oss om vi møter noen som ikke har hørt om Ramaskrik

Rushprint har forsøkt å komme i kontakt med Facebook Norge, og har ikke gitt opp.


For nærmere info om årets digitale festival: ramaskrik.no


 

MENY