Mer Film og Fantefilms spillefilmer om krigsseilerne og nordsjøarbeiderne fikk mest da Mediefondet Zefyr denne uken ga tilskudd.
![Filmklubbprisen til Mona Hoel.](https://rushprint.no/wp-content/uploads/2025/01/00DC9646-358D-4CC2-8E63-A7667E1BE0D6_1_201_a-468x244.jpeg)
Illustrasjonsfoto fra «Nordsjøen»
Mediefondet Zefyr – som før kun dekket vestlandsregionen, men nå også omfatter bl.a Telemarksregionen – har en nærhet til nordsjøområdet som sikkert gjør det naturlig å støtte nettopp disse to spillefilmprosjektene: Både Krigsseileren og Nordsjøen fikk en million kroner hver i tilskudd – de suverent største tildelingene.
Podusent Mer Film og regissør Gunnar Vikene ble tidligere i år tildelt 11 millioner kroner i tilskudd fra Norsk Filminstitutt for å produsere den første spillefilmen som skildrer krigsseilernes dramatiske skjebne under andre verdenskrig. Det samlede budsjettet på Krigsseileren er på 78 millioner kroner.
– Fortellingen om krigsseilerne er den viktigste historien om nordmenns innsats under andre verdenskrig som fremdeles ikke er fortalt på film, kunne regissør og manusforfatter Vikene fortelle.
Produsent Fantefilm og regissør John Andreas Andersen ble i fjor høst tildelt 15 millioner kroner fra NFI, med et totalbudsjett på 72 millioner.
Filmskaperne beskriver sjangeren som spenningsfilm, men det er åpenbart at det nok en gang er naturens ukjente krefter det skal spilles på, og ikke minst frykten for dem. Kanskje ligger det også en advarsel om effekten av rovdriften på naturressursene i filmens fortelling, men det gjenstår å se i hvilken grad forfatterne Harald Rosenløw Eeg og Lars Gudmestad og regissør Andersen vil sette filmen i direkte forbindelse med klimakrisen.
Sistnevnte sa følgende da prosjektet ble lansert i fjor:
– Jeg liker perspektivene – det lille mennesket mot de brutale naturkreftene som finnes i Nordsjøen, sa han. – Man kan si det er naturen på sitt mest voldsomme og primitive. I millioner av år har den hatt sin egen syklus. Nordsjøen var her før oss og den kommer helt sikkert til å være her etter oss.
En rekke andre prosjekter ble også tilgodesett av Zefyr, blant annet «en småfrekk hyllest om Bergensiana, vikinger på trampoliner, et varmt portrett om en cowboy i 90-årene av norsk avstamming og en sviende politisk satire fra Kristiansand…»
Les mer om disse prosjektene her.
Mediefondet Zefyr har i likhet med flere andre regionale fond på grunn av koronakrisen valgt å utlyse en ekstraordinær søknadsrunde med vekt på prosjektutvikling.
Illustrasjonsfoto fra «Nordsjøen»
Mediefondet Zefyr – som før kun dekket vestlandsregionen, men nå også omfatter bl.a Telemarksregionen – har en nærhet til nordsjøområdet som sikkert gjør det naturlig å støtte nettopp disse to spillefilmprosjektene: Både Krigsseileren og Nordsjøen fikk en million kroner hver i tilskudd – de suverent største tildelingene.
Podusent Mer Film og regissør Gunnar Vikene ble tidligere i år tildelt 11 millioner kroner i tilskudd fra Norsk Filminstitutt for å produsere den første spillefilmen som skildrer krigsseilernes dramatiske skjebne under andre verdenskrig. Det samlede budsjettet på Krigsseileren er på 78 millioner kroner.
– Fortellingen om krigsseilerne er den viktigste historien om nordmenns innsats under andre verdenskrig som fremdeles ikke er fortalt på film, kunne regissør og manusforfatter Vikene fortelle.
Produsent Fantefilm og regissør John Andreas Andersen ble i fjor høst tildelt 15 millioner kroner fra NFI, med et totalbudsjett på 72 millioner.
Filmskaperne beskriver sjangeren som spenningsfilm, men det er åpenbart at det nok en gang er naturens ukjente krefter det skal spilles på, og ikke minst frykten for dem. Kanskje ligger det også en advarsel om effekten av rovdriften på naturressursene i filmens fortelling, men det gjenstår å se i hvilken grad forfatterne Harald Rosenløw Eeg og Lars Gudmestad og regissør Andersen vil sette filmen i direkte forbindelse med klimakrisen.
Sistnevnte sa følgende da prosjektet ble lansert i fjor:
– Jeg liker perspektivene – det lille mennesket mot de brutale naturkreftene som finnes i Nordsjøen, sa han. – Man kan si det er naturen på sitt mest voldsomme og primitive. I millioner av år har den hatt sin egen syklus. Nordsjøen var her før oss og den kommer helt sikkert til å være her etter oss.
En rekke andre prosjekter ble også tilgodesett av Zefyr, blant annet «en småfrekk hyllest om Bergensiana, vikinger på trampoliner, et varmt portrett om en cowboy i 90-årene av norsk avstamming og en sviende politisk satire fra Kristiansand…»
Les mer om disse prosjektene her.
Mediefondet Zefyr har i likhet med flere andre regionale fond på grunn av koronakrisen valgt å utlyse en ekstraordinær søknadsrunde med vekt på prosjektutvikling.