Roy Andersson til kvinnefattig hovedkonkurranse i Venezia

Roy Andersson til kvinnefattig hovedkonkurranse i Venezia

Roy Andersson og coprodusent 4 ½ er tatt ut til hovedkonkurransen i Venezia. Som før er kvinnene nesten fraværende, mens Netflix er tatt inn i varmen.

Foto: Pär Fredriksson og Lisa Blohm i “Om det oändliga” (Foto: Studio 24).

Som vi antok i forrige uke ble Roy Andersson den nordiske kandidaten til å konkurrere om Gulløven i hovedkonkurransen i Venezia med Om det uendelige. Han er ingen nykommer til festivalen, som i 2014 ga ham Gulløven for En due satt på en gren og funderte over tilværelsen. Fra før er Dag Johan Haugeruds Barn tatt ut til sideprogrammet Venice Days.

Andersson skal konkurrere sammen med en lang rekke gjengangere på de store A-festivalene: Kore-eda Hirokazu åpner som kjent med The Truth, regissørens første film produsert utenfor Japan, mens profilerte navn som Olivier Assayas (Wasp Network), Noah Baumbach (Marriage Story), Atom Egoyan (Guest of honor), James Gray (Ad Astra), Pablo Larrain (Ema), Steven Soderberg (The Laundromat) står på rekke og rad.

I den mannstunge forsamlingen ser vi bare to kvinnelige regissører: Saudiarabiske Haifaa Al-Mansour med The Perfect Candidate og Shannon Murphy med Babyteeth. Dermed viderefører festivalen sin slette innsats for å bedre kvinnenes representasjon på festivalen. Cannesfestivalen hadde i det minste fire kvinner i hovedkonkurransen i år (selv om heller ikke det er mye å skryte av), mens Berlinalen hadde syv.

Som ikke det var nok, har festivalen fått enkelte til å se rødt ved å invitere Roman Polanski til hovedkonkurransen med An officer and a spy. Polanski navn er som kjent knyttet til en gammel voldtektsanklage, og regissøren kan fortsatt ikke reise til USA av frykt for å bli rettsforfulgt. Festivalleder Alberto Barbera insisterer imidlertid på at Polanski har laget sin beste film på lenge.

Ellers er det verd å merke seg at Netflix er møtt med åpne armer i Venezia – i kontrast til hvordan Cannes har måttet slå hånda av strømmetjenesten etter press fra kinobransjen. To Netflixfilmer deltar i hovedkonkurransen, The Laundromat og Marriage Story, i tillegg til The King.

Men denne gangen er det ikke Netflix som er skyld i at Hollywoodstudioene har færre filmer med på festivalen. Festivalleder Barbera har pekt på Disneys oppkjøp av Fox og påfølgende oppløsning av selskapet som en årsak til at det er blitt laget færre studiofilmer.

Roy Andersson

Vi regner med at 4 ½ og produsent Håkon Øverås tar turen til Venezia som Roy Anderssons faste norske coprodusent.

I vårt intervju med Øverås fra forsommeren bekreftet han at de har siktet mot Venezia eller Toronto som plattform for den internasjonale lanseringen. Han beskriver filmen som en formmessig videreføring av «Levande-trilogien».

– Den er nok en del mer politisk og tyngre. Latteren sitter en del lenger ned i halsen, sier Øverås.

I Anderssons forrige film, En due satt på en gren og funderte over tilværelsen, ble én stor scene lagt til Norge. Denne gang har Øverås hatt tre studioscener og en greenscreensekvens.

– Så det har vært mye mer opptak i Norge denne gangen, over lenger tid. Vi har blant annet bygget en svær dekorasjon – en togstasjon – på Studio A på Jar. Andersson har med seg fotograf og scenograf fra Sverige, men de øvrige er norsk stab. Disse scenene er det dessuten Storyline som ferdigstiller, så vi gjør også etterarbeid i Norge, forteller Øverås.

Filmer i hovedkonkurransen:

“The Truth,” Kore-eda Hirokazu (Frankrike, Japan) – åpningsfilm
“The Perfect Candidate,” Haifaa Al-Mansour (Saudi-Arabia, Tyskland)
“About Endlessness,” Roy Andersson (Sverige, Norge)
“Wasp Network,” Olivier Assayas (Frankrike, Belgia)
“Marriage Story,” Noah Baumbach (USA)
“Guest of Honor,” Atom Egoyan (Canada)
“Ad Astra,” James Gray (USA)
“A Herdade,” Tiago Guedes (Portugal, Frankrike)
“Gloria Mundi,” Robert Guediguian (Frankrike)
“Waiting for the Barbarians,” Ciro Guerra (Italia)
“Ema,” Pablo Larrain (Chile)
“Saturday Fiction,” Lou Ye (Kina)
“Martin Eden,” Pietro Marcello (Italy, Frankrike, Tyskland)
“La Mafia non è più quella di Una Volta,” Franco Maresco (Italia)
“The Painted Bird,” Vaclav Marhoul (Tsjekkia)
“The Mayor of Rione Sanità,” Mario Martone (Italia, Frankrike)
“Babyteeth,” Shannon Murphy (Australia)
“Joker,” Todd Philips (USA)
“An Officer and a Spy,” Roman Polanski (Frankrike)
“The Laundromat,” Steven Soderbergh (USA)
“No. 7 Cherry Lane,” Yonfan (Hong Kong)

 

Roy Andersson til kvinnefattig hovedkonkurranse i Venezia

Roy Andersson til kvinnefattig hovedkonkurranse i Venezia

Roy Andersson og coprodusent 4 ½ er tatt ut til hovedkonkurransen i Venezia. Som før er kvinnene nesten fraværende, mens Netflix er tatt inn i varmen.

Foto: Pär Fredriksson og Lisa Blohm i “Om det oändliga” (Foto: Studio 24).

Som vi antok i forrige uke ble Roy Andersson den nordiske kandidaten til å konkurrere om Gulløven i hovedkonkurransen i Venezia med Om det uendelige. Han er ingen nykommer til festivalen, som i 2014 ga ham Gulløven for En due satt på en gren og funderte over tilværelsen. Fra før er Dag Johan Haugeruds Barn tatt ut til sideprogrammet Venice Days.

Andersson skal konkurrere sammen med en lang rekke gjengangere på de store A-festivalene: Kore-eda Hirokazu åpner som kjent med The Truth, regissørens første film produsert utenfor Japan, mens profilerte navn som Olivier Assayas (Wasp Network), Noah Baumbach (Marriage Story), Atom Egoyan (Guest of honor), James Gray (Ad Astra), Pablo Larrain (Ema), Steven Soderberg (The Laundromat) står på rekke og rad.

I den mannstunge forsamlingen ser vi bare to kvinnelige regissører: Saudiarabiske Haifaa Al-Mansour med The Perfect Candidate og Shannon Murphy med Babyteeth. Dermed viderefører festivalen sin slette innsats for å bedre kvinnenes representasjon på festivalen. Cannesfestivalen hadde i det minste fire kvinner i hovedkonkurransen i år (selv om heller ikke det er mye å skryte av), mens Berlinalen hadde syv.

Som ikke det var nok, har festivalen fått enkelte til å se rødt ved å invitere Roman Polanski til hovedkonkurransen med An officer and a spy. Polanski navn er som kjent knyttet til en gammel voldtektsanklage, og regissøren kan fortsatt ikke reise til USA av frykt for å bli rettsforfulgt. Festivalleder Alberto Barbera insisterer imidlertid på at Polanski har laget sin beste film på lenge.

Ellers er det verd å merke seg at Netflix er møtt med åpne armer i Venezia – i kontrast til hvordan Cannes har måttet slå hånda av strømmetjenesten etter press fra kinobransjen. To Netflixfilmer deltar i hovedkonkurransen, The Laundromat og Marriage Story, i tillegg til The King.

Men denne gangen er det ikke Netflix som er skyld i at Hollywoodstudioene har færre filmer med på festivalen. Festivalleder Barbera har pekt på Disneys oppkjøp av Fox og påfølgende oppløsning av selskapet som en årsak til at det er blitt laget færre studiofilmer.

Roy Andersson

Vi regner med at 4 ½ og produsent Håkon Øverås tar turen til Venezia som Roy Anderssons faste norske coprodusent.

I vårt intervju med Øverås fra forsommeren bekreftet han at de har siktet mot Venezia eller Toronto som plattform for den internasjonale lanseringen. Han beskriver filmen som en formmessig videreføring av «Levande-trilogien».

– Den er nok en del mer politisk og tyngre. Latteren sitter en del lenger ned i halsen, sier Øverås.

I Anderssons forrige film, En due satt på en gren og funderte over tilværelsen, ble én stor scene lagt til Norge. Denne gang har Øverås hatt tre studioscener og en greenscreensekvens.

– Så det har vært mye mer opptak i Norge denne gangen, over lenger tid. Vi har blant annet bygget en svær dekorasjon – en togstasjon – på Studio A på Jar. Andersson har med seg fotograf og scenograf fra Sverige, men de øvrige er norsk stab. Disse scenene er det dessuten Storyline som ferdigstiller, så vi gjør også etterarbeid i Norge, forteller Øverås.

Filmer i hovedkonkurransen:

“The Truth,” Kore-eda Hirokazu (Frankrike, Japan) – åpningsfilm
“The Perfect Candidate,” Haifaa Al-Mansour (Saudi-Arabia, Tyskland)
“About Endlessness,” Roy Andersson (Sverige, Norge)
“Wasp Network,” Olivier Assayas (Frankrike, Belgia)
“Marriage Story,” Noah Baumbach (USA)
“Guest of Honor,” Atom Egoyan (Canada)
“Ad Astra,” James Gray (USA)
“A Herdade,” Tiago Guedes (Portugal, Frankrike)
“Gloria Mundi,” Robert Guediguian (Frankrike)
“Waiting for the Barbarians,” Ciro Guerra (Italia)
“Ema,” Pablo Larrain (Chile)
“Saturday Fiction,” Lou Ye (Kina)
“Martin Eden,” Pietro Marcello (Italy, Frankrike, Tyskland)
“La Mafia non è più quella di Una Volta,” Franco Maresco (Italia)
“The Painted Bird,” Vaclav Marhoul (Tsjekkia)
“The Mayor of Rione Sanità,” Mario Martone (Italia, Frankrike)
“Babyteeth,” Shannon Murphy (Australia)
“Joker,” Todd Philips (USA)
“An Officer and a Spy,” Roman Polanski (Frankrike)
“The Laundromat,” Steven Soderbergh (USA)
“No. 7 Cherry Lane,” Yonfan (Hong Kong)

 

MENY