Kvinnene løfter ”Hva vil folk si” til nye høyder på kino
Mens mange «mellomfilmer» får et kort liv på kino, går Iram Haqs ”Hva vil folk si” mot strømmen og passerte denne uken 100 000 besøkende. – Det er et sammensatt publikum som ser filmen, anført av unge og voksne kvinner, forteller produsent Maria Ekerhovd.
– Vi visste fra tidlig av at vi hadde en god film som traff publikum veldig sterkt, så det gjaldt å få vist den så mye som mulig for å få praten i gang, forteller Maria Ekerhovd, produsent i Mer Film.
– Det var et mål og veldig viktig for oss at filmen skulle nå bredt ut. En forutsetning for å klare det var den traff publikum også utenfor Oslo.
Det gjorde Hva vil folk si til gagns. Filmen er godt besøkt over hele landet og rundet denne uka 100 000 besøkende på kino. Men allerede da den ble vist for kinosjefene på en lukket visning i Haugesund i august, fikk de svært gode tilbakemeldinger. Siden premieren i september har teamet bak filmen reist mye med filmen og hatt mange spesialvisninger med regissørsamtaler rundt omkring i landet. I tillegg til store førpremierer på Bergen Internasjonale Filmfestival (BIFF), i Kristiansand og i Oslo. Filmen har hatt en svært jevn besøkskurve på kino siden premieren og lå blant de ti øverste på kinotoppen i de syv første ukene den gikk på kino.
– Vi håper at filmen fortsatt får spille en god stund til i de største byene og også utover til neste år i Oslo, men det er klart at tallene fremover blir lavere per dag. Det første målet nå er å slå Emojifilmen ( 107 000 besøk) – bare fordi det er herlig at en kvalitetsfilm kan slå et så åndssvakt konsept.
Hva vil folk si er en film som har appellert bredt, ikke minst hos jentepublikummet. Ifølge Ekerhovd var dette en målgruppe de ønsket å nå fra starten av.
– Filmen handler om en 16 år gammel jente og det er klart at vi ønsket å nå jenter og ungdom som er på hovedkarakteren sin alder. Og allerede på testvisningene fikk vi tilbakemeldinger om at den gjorde det. På BIFF hadde vi de første store visningene bare for ungdommer. Der så vi at filmen traff godt og engasjerte veldig mange ungdommer som opplevde at det var en film som handlet om dem og erfaringer de kunne kjenne seg igjen i. Selvsagt i større og mindre grad, men det var nesten litt sjokkerende å oppdage hvor mange som kommer etter filmen og forteller at de er utsatt for sosial kontroll, og det er ungdommer med helt ulik bakgrunn, både ungdommer fra minoritetsmiljøer og ungdommer fra kristne miljøer. Filmen oppleves som sann og relevant og ungdommene blir sterkt emosjonelt berørt, forteller hun.
– Iram klarte, sammen med de skamløse jentene å sette sosial kontroll på dagsorden, og det klart at det har betydd mye for filmen.
Ekerhovd liker å være ”flue på veggen” på vanlige kinovisninger.
– Det er godt å se at det er et veldig sammensatt publikum som ser filmen, både i alder, kjønn og bakgrunn. Det er ikke så ofte man ser en slik blanding i kinosalen, og det er nok en av de store suksessfaktorene til filmen. Og det er klart at også voksne kvinner utgjør en stor del av publikummet. De voksne kvinnene velger kvalitetsfilmer som oppleves som relevante og viktige, og de utgjør en stor og viktig målgruppe. Det er et publikum som er godt informert og oppdatert og som snakker om kultur med hverandre. Det publikummet opplever vi at vi har truffet godt.
Produsenten synes Iram Haq har vært dyktig til å snakke om sin historie og filmen på en reflektert og engasjerende måte, noe som har betydd mye for formidlingen av filmen.
– Det gjør jo også at den redaksjonelle omtalen har vokst. Både publikum om presse merker jo at det er en film som er ærlig, som er et vitnesbyrd og blir fortalt av en som vet hva hun snakker om. Iram klarte, sammen med de skamløse jentene å sette sosial kontroll på dagsorden, og det klart at det har betydd mye for filmen.
Det er sjelden at en norsk film med ukjente skuespillere i hovedrollene runder 100 000. Hun tror en viktig grunn er at filmens sterke kvaliteter har generert mye word of mouth.
– Så var timingen viktig og riktig. Filmen var først planlagt til å bli ferdig til Berlinalen 2018, men da vi viste et uferdig klipp til programmerer Steve Gravestock fra Toronto og han svarte med å invitere til konkurranse, bestemte vi oss for å rekke det. Iram har en enorm arbeidskapasitet og vilje, og distributør Øistein Refseth var også helt klar på at filmen var så sterk at den burde ut om høsten. I tillegg følte vi at tidsånden var der for tematikken, så da satte vi alle kluter til. Øistein avlyste sommerferien sin og arbeidet med kampanjen begynte for fullt. Det å klippe en god og tydelig trailer var en hovedprioritet, samt å definere tydelig hva filmen handlet om i alt materiale og i måten vi snakket om den. Det å snakke om at det er en far/datter-historie, og at det handler om en sosial kontroll de begge er fanget av, ble kjerneverdiene som skulle gjenspeiles i all omtale.
Maria Mozhdah i «Hva vil folk si».
Neste års Oscar-kandidat?
Ekerhovd har nå store forventninger til filmens videre liv i utlandet.
– Filmen har solgt veldig godt til utenlandske distributører og det er planlagt kinopremierer for verden rundt til neste år. Vi tror at filmen kommer til å treffe godt også ute. Den har så langt vunnet publikumsprisen både ved AFI i Los Angeles og ved Nordiske filmdager i Lübeck, så det lover godt. Vi gleder oss til å følge filmen og lanseringen ute og så håper vi å bli valgt til neste års Oscar-kandidat for Norge, det hadde vært utrolig spennende å få prøve denne filmen i det racet. Filmen slippes i USA til sommeren, så det ville vært perfekt timing.
Mer Film er kjent for sin satsning på arthousefilm og suksessen med Hva vil folk si har gitt selskapet god motivasjon til å fortsette i samme spor.
– Vi ønsker fortsatt å lage filmer med sterke kunstneriske kvaliteter som oppleves som relevante og viktig for publikum. Hvor stort det publikummet vil være varierer jo selvsagt fra prosjekt til prosjekt, men det er jo utrolig viktig for oss å kommunisere med publikum. Det er derfor vi jobber så tett mellom produksjon og distribusjon. Kjernen vil fortsatt være den samme, men nå kan vi med enda litt mer begrunnet selvtillit si at vi også kan nå et stort publikum. Vi har flere veldig spennende prosjekter i utvikling og produksjon som vi gleder oss til å dele med verden. Originale, sterke og kunstnerisk ambisiøse filmer, avslutter Ekerhovd.
Kvinnene løfter ”Hva vil folk si” til nye høyder på kino
Mens mange «mellomfilmer» får et kort liv på kino, går Iram Haqs ”Hva vil folk si” mot strømmen og passerte denne uken 100 000 besøkende. – Det er et sammensatt publikum som ser filmen, anført av unge og voksne kvinner, forteller produsent Maria Ekerhovd.
– Vi visste fra tidlig av at vi hadde en god film som traff publikum veldig sterkt, så det gjaldt å få vist den så mye som mulig for å få praten i gang, forteller Maria Ekerhovd, produsent i Mer Film.
– Det var et mål og veldig viktig for oss at filmen skulle nå bredt ut. En forutsetning for å klare det var den traff publikum også utenfor Oslo.
Det gjorde Hva vil folk si til gagns. Filmen er godt besøkt over hele landet og rundet denne uka 100 000 besøkende på kino. Men allerede da den ble vist for kinosjefene på en lukket visning i Haugesund i august, fikk de svært gode tilbakemeldinger. Siden premieren i september har teamet bak filmen reist mye med filmen og hatt mange spesialvisninger med regissørsamtaler rundt omkring i landet. I tillegg til store førpremierer på Bergen Internasjonale Filmfestival (BIFF), i Kristiansand og i Oslo. Filmen har hatt en svært jevn besøkskurve på kino siden premieren og lå blant de ti øverste på kinotoppen i de syv første ukene den gikk på kino.
– Vi håper at filmen fortsatt får spille en god stund til i de største byene og også utover til neste år i Oslo, men det er klart at tallene fremover blir lavere per dag. Det første målet nå er å slå Emojifilmen ( 107 000 besøk) – bare fordi det er herlig at en kvalitetsfilm kan slå et så åndssvakt konsept.
Hva vil folk si er en film som har appellert bredt, ikke minst hos jentepublikummet. Ifølge Ekerhovd var dette en målgruppe de ønsket å nå fra starten av.
– Filmen handler om en 16 år gammel jente og det er klart at vi ønsket å nå jenter og ungdom som er på hovedkarakteren sin alder. Og allerede på testvisningene fikk vi tilbakemeldinger om at den gjorde det. På BIFF hadde vi de første store visningene bare for ungdommer. Der så vi at filmen traff godt og engasjerte veldig mange ungdommer som opplevde at det var en film som handlet om dem og erfaringer de kunne kjenne seg igjen i. Selvsagt i større og mindre grad, men det var nesten litt sjokkerende å oppdage hvor mange som kommer etter filmen og forteller at de er utsatt for sosial kontroll, og det er ungdommer med helt ulik bakgrunn, både ungdommer fra minoritetsmiljøer og ungdommer fra kristne miljøer. Filmen oppleves som sann og relevant og ungdommene blir sterkt emosjonelt berørt, forteller hun.
– Iram klarte, sammen med de skamløse jentene å sette sosial kontroll på dagsorden, og det klart at det har betydd mye for filmen.
Ekerhovd liker å være ”flue på veggen” på vanlige kinovisninger.
– Det er godt å se at det er et veldig sammensatt publikum som ser filmen, både i alder, kjønn og bakgrunn. Det er ikke så ofte man ser en slik blanding i kinosalen, og det er nok en av de store suksessfaktorene til filmen. Og det er klart at også voksne kvinner utgjør en stor del av publikummet. De voksne kvinnene velger kvalitetsfilmer som oppleves som relevante og viktige, og de utgjør en stor og viktig målgruppe. Det er et publikum som er godt informert og oppdatert og som snakker om kultur med hverandre. Det publikummet opplever vi at vi har truffet godt.
Produsenten synes Iram Haq har vært dyktig til å snakke om sin historie og filmen på en reflektert og engasjerende måte, noe som har betydd mye for formidlingen av filmen.
– Det gjør jo også at den redaksjonelle omtalen har vokst. Både publikum om presse merker jo at det er en film som er ærlig, som er et vitnesbyrd og blir fortalt av en som vet hva hun snakker om. Iram klarte, sammen med de skamløse jentene å sette sosial kontroll på dagsorden, og det klart at det har betydd mye for filmen.
Det er sjelden at en norsk film med ukjente skuespillere i hovedrollene runder 100 000. Hun tror en viktig grunn er at filmens sterke kvaliteter har generert mye word of mouth.
– Så var timingen viktig og riktig. Filmen var først planlagt til å bli ferdig til Berlinalen 2018, men da vi viste et uferdig klipp til programmerer Steve Gravestock fra Toronto og han svarte med å invitere til konkurranse, bestemte vi oss for å rekke det. Iram har en enorm arbeidskapasitet og vilje, og distributør Øistein Refseth var også helt klar på at filmen var så sterk at den burde ut om høsten. I tillegg følte vi at tidsånden var der for tematikken, så da satte vi alle kluter til. Øistein avlyste sommerferien sin og arbeidet med kampanjen begynte for fullt. Det å klippe en god og tydelig trailer var en hovedprioritet, samt å definere tydelig hva filmen handlet om i alt materiale og i måten vi snakket om den. Det å snakke om at det er en far/datter-historie, og at det handler om en sosial kontroll de begge er fanget av, ble kjerneverdiene som skulle gjenspeiles i all omtale.
Maria Mozhdah i «Hva vil folk si».
Neste års Oscar-kandidat?
Ekerhovd har nå store forventninger til filmens videre liv i utlandet.
– Filmen har solgt veldig godt til utenlandske distributører og det er planlagt kinopremierer for verden rundt til neste år. Vi tror at filmen kommer til å treffe godt også ute. Den har så langt vunnet publikumsprisen både ved AFI i Los Angeles og ved Nordiske filmdager i Lübeck, så det lover godt. Vi gleder oss til å følge filmen og lanseringen ute og så håper vi å bli valgt til neste års Oscar-kandidat for Norge, det hadde vært utrolig spennende å få prøve denne filmen i det racet. Filmen slippes i USA til sommeren, så det ville vært perfekt timing.
Mer Film er kjent for sin satsning på arthousefilm og suksessen med Hva vil folk si har gitt selskapet god motivasjon til å fortsette i samme spor.
– Vi ønsker fortsatt å lage filmer med sterke kunstneriske kvaliteter som oppleves som relevante og viktig for publikum. Hvor stort det publikummet vil være varierer jo selvsagt fra prosjekt til prosjekt, men det er jo utrolig viktig for oss å kommunisere med publikum. Det er derfor vi jobber så tett mellom produksjon og distribusjon. Kjernen vil fortsatt være den samme, men nå kan vi med enda litt mer begrunnet selvtillit si at vi også kan nå et stort publikum. Vi har flere veldig spennende prosjekter i utvikling og produksjon som vi gleder oss til å dele med verden. Originale, sterke og kunstnerisk ambisiøse filmer, avslutter Ekerhovd.