Med Ellen Dorrit Petersen i ene hovedrollen, Sturla Brandt-Grøvlen som fotograf og Jacob Jarek som produsent, framstår den dansk-svenske filmen «Shelley» – som nå er tatt ut til Panorama på Berlinalen – som ganske norsk, også.
På en festival der kun én norsk film deltar i det offisielle programmet, Solan og Ludvig – Herfra til Flåklypa i barnefilmseksjonen Generation Kplus, er det desto større grunn til å glede seg over disse norske talentenes medvirkning på Shelley som er tatt ut til sideseksjonen Panorama (se hele programmet her).
Filmen er regissert av Ali Abbasi som gikk ut av den Den danske filmskolen sammen med Jacob Jarek som senere skulle coproduserer Winding Refns Only God Forgives (les vårt intervju med Jarek). Manuset har han skrevet i samarbeid med Maren Louise Kähne, kjent for sin medvirkning på tv-seriene “Borgen” og “Broen”. Ellen Dorrit Petersen (foto) spiller den ene hovedrollen, mens Sturla Brandt-Grøvlen deler fotokreditering.
Shelley er en horrorfilm på lavt budsjett som skildrer et barnløst par: ”Louises (Petersen) store drøm i livet er at blive mor, men hun kan ikke få børn. I desperation indgår Louise derfor en pagt med sin rumænske tjenestepige, Elena, som vil føde Louises barn og være dets rugemor, mod en betydelig betaling. Ret hurtig bliver det klart at Elenas graviditet ikke forløber som normalt. Livet der vokser inde i Elena tager hurtig form og påvirker alle det kommer i nærheden af med en mørk, ubeskrivelig kraft. Fødslens rædsler er begyndt at træde i kraft”.
Filmen inngår i hva danskene har kalt en ”Nordic Twilight-bølge” som startet for noen år siden med La den rette komme inn og har foreløpig kulminert med danske Når dyrene drømmer og Sorgenfri.
Da Rushprint møtte Jacob Jarek i Cannes for to år siden der han var som coprodusent på Only God Forgives, la ikke nordmannen i dansk eksil skjul på at han var inspirert av den norske sjangerlekenheten. Han fremhevet Tommy Wirkola og Patrik Syversen som eksempler til etterfølgelse i dansk film.
”Mange i Danmark har begynt å se til Norge for nye stemmer. De anerkjenner at det i Norge er noen som våger å gjøre noe utenfor systemet, som leker med filmsjangre, som for eksempel Tommy Wirkola og Patrik Syvertsen. I likhet med Refn gjør de noe annet enn det skandinaviske filmskapere er forbundet med – det vil si ganske tradisjonelle, realistiske samtidsdramaer. De utforsker kommersielle sjangre. Det gjør dem internasjonalt mer attraktive”.
Jarek kan fortelle at ambisjonen hele tiden har vært å gi Shelley et internasjonalt liv, med tanke på hvor lite det lokale markedet er for horrorfilmer. Filmen ble tidlig kjøpt opp av det franske salgsselskapet Indiesales som har skandinavisk film, og horrorfilm, som spesialitet
Ellen Dorrit Petersen har etter hvert blitt en erfaren horrorfilm-skuespiller, nå sist med den hardtslående rollen i Villmark 2. Sturla Brandt-Grøvlen har lagt et formidabelt år bak seg, med foto på de prisbelønte filmene Natt i Berlin og islandske Stabukker. Vi vil anbefale vårt intervju med ham.
På en festival der kun én norsk film deltar i det offisielle programmet, Solan og Ludvig – Herfra til Flåklypa i barnefilmseksjonen Generation Kplus, er det desto større grunn til å glede seg over disse norske talentenes medvirkning på Shelley som er tatt ut til sideseksjonen Panorama (se hele programmet her).
Filmen er regissert av Ali Abbasi som gikk ut av den Den danske filmskolen sammen med Jacob Jarek som senere skulle coproduserer Winding Refns Only God Forgives (les vårt intervju med Jarek). Manuset har han skrevet i samarbeid med Maren Louise Kähne, kjent for sin medvirkning på tv-seriene “Borgen” og “Broen”. Ellen Dorrit Petersen (foto) spiller den ene hovedrollen, mens Sturla Brandt-Grøvlen deler fotokreditering.
Shelley er en horrorfilm på lavt budsjett som skildrer et barnløst par: ”Louises (Petersen) store drøm i livet er at blive mor, men hun kan ikke få børn. I desperation indgår Louise derfor en pagt med sin rumænske tjenestepige, Elena, som vil føde Louises barn og være dets rugemor, mod en betydelig betaling. Ret hurtig bliver det klart at Elenas graviditet ikke forløber som normalt. Livet der vokser inde i Elena tager hurtig form og påvirker alle det kommer i nærheden af med en mørk, ubeskrivelig kraft. Fødslens rædsler er begyndt at træde i kraft”.
Filmen inngår i hva danskene har kalt en ”Nordic Twilight-bølge” som startet for noen år siden med La den rette komme inn og har foreløpig kulminert med danske Når dyrene drømmer og Sorgenfri.
Da Rushprint møtte Jacob Jarek i Cannes for to år siden der han var som coprodusent på Only God Forgives, la ikke nordmannen i dansk eksil skjul på at han var inspirert av den norske sjangerlekenheten. Han fremhevet Tommy Wirkola og Patrik Syversen som eksempler til etterfølgelse i dansk film.
”Mange i Danmark har begynt å se til Norge for nye stemmer. De anerkjenner at det i Norge er noen som våger å gjøre noe utenfor systemet, som leker med filmsjangre, som for eksempel Tommy Wirkola og Patrik Syvertsen. I likhet med Refn gjør de noe annet enn det skandinaviske filmskapere er forbundet med – det vil si ganske tradisjonelle, realistiske samtidsdramaer. De utforsker kommersielle sjangre. Det gjør dem internasjonalt mer attraktive”.
Jarek kan fortelle at ambisjonen hele tiden har vært å gi Shelley et internasjonalt liv, med tanke på hvor lite det lokale markedet er for horrorfilmer. Filmen ble tidlig kjøpt opp av det franske salgsselskapet Indiesales som har skandinavisk film, og horrorfilm, som spesialitet
Ellen Dorrit Petersen har etter hvert blitt en erfaren horrorfilm-skuespiller, nå sist med den hardtslående rollen i Villmark 2. Sturla Brandt-Grøvlen har lagt et formidabelt år bak seg, med foto på de prisbelønte filmene Natt i Berlin og islandske Stabukker. Vi vil anbefale vårt intervju med ham.
Legg igjen en kommentar