Etter at Dramatikerforbundets forhandlinger med NRK strandet i midten av juni, ble partene enige om å gå tilbake til forhandlingsbordet etter sommerferien til tross for at NRK sa opp avtalen med oss fra 1.juli.
I forhandlingene representerer vi i tillegg til dramatikerne også Den Norske Forfatterforening og Norske Barne og ungdomsforfatteres forening og med det alle de norske skjønnlitterære forfatterne.
Midt i ferien når alle forbundskontorene har sommerlukket, kommer NRK ved ved Dramasjef Ivar Køhn her i Rushprint med et informasjonsbrev om hvordan NRK nå vil kontraktere forfattere.
I sitt informasjonsbev, velger NRK imidlertid å underfortelle det mest grunnleggende – at NRK har satt som et ufravikelig krav at forfattere skal gi fra seg sine rettigheter til evig tid i alle land og på alle kjente og ukjente plattformer.
Det er det nærmeste vi kommer det som kan kalles en buyout. Vi har sagt klart i fra at vi ikke kan gå med på dette, noe vi har støtte for både hos våre søsterorganisasjoner i Norden og Europa forøvrig.
NRK ønsker altså å inføre noe som er en radikal endring i et av de mest grunnleggende prinsippene ved opphavsretten – som de eneste i Europa – og det vil de gjøre gjennom å publisere et informasjonsbrev på Rushprint.no midt i juli.
Dette kan vi ikke med vår beste vilje se på som annet enn et forsøk på foreningsknusing – en splitt og hersk-strategi der man vil henvende seg til den enkelte forfatter snarere enn å inngå ryddige bransjeavtaler med forfatterorganisasjonene.
At vårt eget statseide NRK går frem på denne måten er overraskende og ikke særlig tillittvekkende, ikke minst med tanke på at vi var enige om å ikke gå til brudd, men ta en pause i forhandlingene frem til august.
Monica Boracco, Forbundsleder
Petter Rosenlund, Nestleder
Norske Dramatikeres Forbund
I Norge og i Danmark + mange andre landes skattefinansierede public-service virksomheder, er linjen overfor de skabende kræfter – der ikke har faste stillinger som Køhn & Co – ligeså kynisk som i den private del af medieindustri.
Som tidligere foreslået her i Rushprint – men ingen svarer..! – er det ved at være tiden for et fælles, offentlige filmfagligt debatforum på tværs af grænserne..?