Okkupert er en dramathriller som utspiller seg i nær politisk fremtid, forteller Gudny Hummelvoll, produsent for TV2-serien. Etter en stor miljøkatastrofe i Norge velges en grønn kandidat som statsminister, som går til valg på at han skal stoppe olje- og gassproduksjonen. Men så oppstår en energikrise i Europa, og i samarbeid med EU gjør Russland en ”silkeokkupasjon” av Norge for å tvinge landet til å starte opp olje- og gassproduksjon igjen.
Serien, som får premiere til høsten, er den største satsingen innen norsk tv-drama i 2015. Med Jo Nesbø som originalforfatter, Erik Skjoldbjærg som konseptuerende regissør, samt et dynamisk ”writers room” av forfattere (les lenger ned) og Ane Dahl Torp og Henrik Mestad i sentrale roller, har Hummelvoll et sterkt lag å dra veksler på. Og når det gjelder aktualiteten på handlingen, har de fått ekstra drahjelp av storpolitiske begivenheter.
– Det er et veldig spennende drama – og etter alt som har skjedd i Ukraina den siste tiden, føles virkeligheten serien utspiller seg i plutselig mye nærmere enn hva den gjorde for bare kort tid siden. Noe av det Jo Nesbø hadde lyst til å utforske da han først presenterte konseptet, var hva som skjer når et folk okkuperes, men fortsatt får beholde livsstilen sin, materielle goder og en følelse av frihet. Hvem vil da gjøre motstand? Jeg tror seerne vil synes det er spennende å følge de ulike karakterene og de valgene de tar.
– Det er Jo Nesbøs originalidé, men det er mange manusforfattere som har jobbet med serien. Hvordan har arbeidsmodellen vært her?
– Jo har utviklet idéen og konseptet. I starten var det meningen at han skulle være mer involvert enn det han endte opp med å bli – men han hadde ikke tid til å følge det opp så mye som han egentlig ville. Vi har jobbet etter den amerikanske skriveromsmodellen, med Karianne Lund og Erik Skjoldbjærg som hovedkreatører. Blant annet har forfattere som Erik Richter Strand, Thomas Solli, Ina Bruhn og Bjørn Paqualin vært innom. Det har vært litt ufordrende, da ikke alle forfatterne har kunnet være med gjennom hele perioden.
– Hva har Erik Skjoldbjærgs rolle som konseptuerende regissør bestått av?
– Han har hatt hovedansvaret for å sette karakterer og stil. Han har regissert de første to episodene, men har også fulgt manusprosessen og etterarbeidet. De resterende episodene er regissert av Erik Richter Strand, Pål Sletaune, Eva Sørhaug og John Andreas Andersen.
– Hvor lenge har dere jobbet med prosjektet?
– Jo Nesbø pitchet idéen til Marianne Gray (svensk produsent i Yellow Bird, som har produsert Okkupert i samarbeid med Hummelvoll) før de gjorde Hodejegerne sammen – det må ha vært allerede i 2009. Etter flere år med utvikling kom et skifte i TV-kanal (prosjektet gikk fra NRK til TV2, journ.anm.) og omstart i skriveprosessen. Dermed satte vi i gang på nytt høsten 2013, og gikk i produksjon i 2014.
– Dere har hatt flere internasjonale samarbeidspartnere, fortell!
– TV2 er hovedkanal, og serien er co-produsert av ARTE France. Vi er også støttet av NFI, Nordisk Film og TV-fond og Creative Europe. Dessuten er serien forhåndssolgt til Sverige, Danmark, Finland og Benelux-landene. Zodiak Rights er også inne med finansiering – og er vår internasjonale salgsagent.
– Hvor viktig har Nesbø-navnet vært for å få finansiering og selge inn serien internasjonalt?
– Naturligvis var Jo Nesbøs navn veldig viktig i starten for å finansiere serien internasjonalt, i tillegg til det at han hadde et spennende og annerledes konsept. Men, etter hvert var det manusene som sørget for at finansieringen falt helt på plass.
– Kan du fortelle litt om castet?
– Vi har først og fremst norske karakterer, og har skuespillere som Ane Dahl Torp, Henrik Mestad, Eldar Skar, Vegar Hoel og Selome Etanuti i de største rollene. Dessuten er det også en del internasjonale skuespillere med – blant annet Ingeborga Dapkūnaitė (som tidligere har spilt i bl.a. Hannibal Rising, Syv år i Tibet og Mission:Impossible, journ.anm.) som spiller den russiske ambassadøren, Hyppolyte Girardot som EU-kommisær, samt flere russiske skuespillere.
– Serien har et budsjett på nitti millioner – hva har vært det mest kostnadskrevende? Blir det mange actionscener, for eksempel?
– Det blir en del action, men først og fremst har serien et stort budsjett fordi det er et stort ensemble med. Vi følger mange karakterer og mange ulike miljøer. Dessuten er alt filmet i Norge. I motsetning til en del andre TV-serier har vi ikke lagt produksjonen til lavkostnadsland – noe som jo også har bidratt til en høyere prislapp.
Okkupert
Produksjonsselskap: Yellow bird Norge AS
Produsenter: Marianne Gray og Gudny Hummelvoll
Manusforfatter: Jo Nesbø med flere
Hovedkreatører: Karianne Lund og Erik Skjoldbjærg
Regissør: Erik Skjoldbjærg (konseptuerende) med flere
Totalbudsjett: 90.000.000 kroner
Totalt tilskudd fra NFI: 10.000.000 kroner
Sendestart: Høst 2015
Kanal: TV2
Episoder: 10 x 45 min.
I saw 6 series and i didnt see occupation? It will be later?