Kunsten å lage den perfekte trailer

Kunsten å lage den perfekte trailer

– Står du ikke 100 prosent inne for traileren når du viser den frem, ender det aldri godt, mener Jonas Aarø som er vår mest produktive trailerklipper. Se noen av trailerne hans og les mer om hva som i hans øyne er en god trailer.

Det ser nesten ut som Jonas Aarø har kuppet markedet for norske filmtrailere. Så langt har han blant annet klippet trailere for Operasjon Arktis, Pionér, Gåten Ragnarok, Kaptein Sabeltann, Her er Harold og Staying Alive. I følge ham selv startet det fordi han turte å være litt frekk.

– Jeg startet som praktikant på Friland film, hvor jeg hentet kaffe, tok kopier og var runner i et halvt år. Jeg hadde flaks – mens jeg var der fikk de inn Hodejegerne og Sønner av Norge. Til å begynne med var jeg klippeassistent på de to filmene, men etter hvert tenkte jeg «hvorfor skal jeg bare logge og synke lyd? Hvorfor ikke bare begynne å klippe?»

Aarø er ikke den som venter på å bli spurt. Etter å ha klippet noen scener av Sønner av Norge etter arbeidstid som klipperne kunne bruke, gikk han like godt ubedt i gang med trailer også.

– Jeg har alltid vært fascinert av trailere. For Sønner av Norge hadde de hyret inn et selskap for å gjøre jobben. Jeg satt en uke på kveldstid for å skynde meg å lage et forslag, og da jeg viste den til produsentene sa de «ok, da kan vi kutte det andre selskapet.» Det var litt frekt av meg, sier Aarø smilende.

Derfra jobbet han som klipper på ulike prosjekter, før Thomas Trælnes huket tak i ham og fikk ham inn på postproduksjonsselskapet Nordisk Film Shortcut. Der har Aarø blant annet klippet reklamefilmer for Møllers Tran og One Call. Reklamefilmen han klippet for Trygg Trafikk ble shortlistet i Cannes, og reklamen for Helsedirektoratet vant Sølvfisken. Men det er trailere han snakker aller mest entusiastisk om.

Musikk på boks

– Jeg begynner med å se filmen, om den er ferdig, forteller Aarø.

– Da er jeg opptatt av handlingen, og hvilken følelse man sitter igjen med etterpå. Deretter ser jeg den en gang til, hvor jeg bare plukker ut spennende dialog. Så ser jeg filmen en tredje gang. Da leter jeg etter interessante blikkvekslinger og alt annet som er gøy å se på.

På det tidspunktet sitter han vanligvis igjen med cirka ti minutter interessante bilder. Så må filmens historie kortes ned til to minutter. Da er lydsporet aller viktigst.

– Å finne musikk kan ta flere dager. Men musikken styrer hele stemningen. Klipper du med feil musikk sitter du med en uggen følelse hele veien. Og står du ikke 100% inne for traileren når du viser den frem, ender det aldri godt. Da å skulle begynne på nytt med ny musikk er ganske demotiverende.

– Problemet i Norge er at man ikke har penger til musikk, fortsetter han.

– Så jeg tråler forskjellige sider med boksmusikk til jeg finner noe. Det er billig, og noen ganger overraskende bra. På traileren til Staying Alive lette jeg på en side med ganske jalla sportsmusikk. Der jeg fant en låt som var veldig kul, den hadde noe Wolf of Wall Street over seg.

Aarøs trailere kjennetegnes av rytmisk driv. Staying Alive-traileren har en spesielt effektiv sekvens hvor Agnes Kittelsens karakter sparker til gatelykter så de slokner på rekke og rad i takt med musikken.

– Å kunne være kreativ med slike rytmiske punkter synes jeg er morsomt. Og jeg liker veldig godt å kunne bruke én låt gjennom hele traileren. Det enkleste er egentlig å bruke tre forskjellige låter. Traileren deles inn i tre akter, i førsteakt er det ofte en rolig låt, så i andre akt er det mer action – ok da putter vi en actionlåt der. Det er enkelt. Men å finne en sang som har alle de tre aktene i seg er vanskelig, sier Aarø.

– På den siste traileren jeg laget fant jeg musikk etter bare noen timer. Det var så spot on, teksten på sangen stemte perfekt overens med filmen, alt satt med en gang. Det er utrolig deilig. Og det var også en av få ganger hvor kunden ble fornøyd på første forsøk. Det er alltid like fint å kunne låse en trailer, for det er livsfarlig når man skal begynne å sende den ut til folk. Da risikerer du å få tilbakemeldingen: «Ja, dette var veldig kult! Du trenger bare bytte sang.»

Monster eller ikke monster

Hva med å lage trailer til en film du ikke synes er så bra?

– Det er faktisk veldig gøy!

Du er ikke redd for å lure folk inn i kinosalen ved å lage en for god trailer?

– Nei, det er jo det som er jobben min. Det handler om å få folk inn på kinoen den første helga. Det går egentlig ikke an å overselge en film. Tidligere var kanskje seertall mer avhengig av word of mouth, men jeg tror ikke det er sånn lenger. Nå vil man bare ha så mange som mulig på kino med en gang filmen åpner. Så det er virkelig gøy å lage trailere til filmer som er dårlige. Da må jeg jobbe enda hardere for å få folk til å tenke: «Den filmen ser sinnsykt kul ut, den har jeg lyst til å se.»

Får du sure tilbakemeldinger fra folk du kjenner hvis filmen ikke lever opp til trailerens forventninger?

– Ja! Men da har de jo allerede betalt de hundre kronene for å gå på kino, så da er produsentene fornøyde, ler Aarø.

Han synes først og fremst det er viktig om det han gjør kan få folk til å se mer norsk film.

– Jeg synes det er kult om norsk film gjør det bra og skaper blest. Og da har trailere veldig mye å si – folk ser som regel traileren før de ser filmen. Jeg synes det er gøy å kunne lage noe kult av materialet man får – jeg vil gi de som har laget filmen noe de kan være stolte av å vise til folk.

Han mener det viktigste er å aldri lage like trailere, men alltid forsøke å gjøre noe nytt. Men han er også opptatt av å ikke spare for mye på kruttet.

– Det er krevende å fortelle en historie på to minutter som skal fenge uten å avsløre for mye av historien. På Gåten Ragnarok fikk vi noen tilbakemeldinger på at vi hadde røpet for mye. Vi diskuterte mye i forkant om vi skulle vise monsteret i traileren eller ikke. Men vi synes det ble litt rart å ikke vise det. Da ble det så uklart, hva er de redde for egentlig, hva er det de løper fra? sier Aarø om hvorfor de til slutt landet på å vise monsteret i traileren.

– Men Fantefilm er flinke til å lage filmer folk vil se, mener han. Filmen ble jo sett av 350.000

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Kunsten å lage den perfekte trailer

Kunsten å lage den perfekte trailer

– Står du ikke 100 prosent inne for traileren når du viser den frem, ender det aldri godt, mener Jonas Aarø som er vår mest produktive trailerklipper. Se noen av trailerne hans og les mer om hva som i hans øyne er en god trailer.

Det ser nesten ut som Jonas Aarø har kuppet markedet for norske filmtrailere. Så langt har han blant annet klippet trailere for Operasjon Arktis, Pionér, Gåten Ragnarok, Kaptein Sabeltann, Her er Harold og Staying Alive. I følge ham selv startet det fordi han turte å være litt frekk.

– Jeg startet som praktikant på Friland film, hvor jeg hentet kaffe, tok kopier og var runner i et halvt år. Jeg hadde flaks – mens jeg var der fikk de inn Hodejegerne og Sønner av Norge. Til å begynne med var jeg klippeassistent på de to filmene, men etter hvert tenkte jeg «hvorfor skal jeg bare logge og synke lyd? Hvorfor ikke bare begynne å klippe?»

Aarø er ikke den som venter på å bli spurt. Etter å ha klippet noen scener av Sønner av Norge etter arbeidstid som klipperne kunne bruke, gikk han like godt ubedt i gang med trailer også.

– Jeg har alltid vært fascinert av trailere. For Sønner av Norge hadde de hyret inn et selskap for å gjøre jobben. Jeg satt en uke på kveldstid for å skynde meg å lage et forslag, og da jeg viste den til produsentene sa de «ok, da kan vi kutte det andre selskapet.» Det var litt frekt av meg, sier Aarø smilende.

Derfra jobbet han som klipper på ulike prosjekter, før Thomas Trælnes huket tak i ham og fikk ham inn på postproduksjonsselskapet Nordisk Film Shortcut. Der har Aarø blant annet klippet reklamefilmer for Møllers Tran og One Call. Reklamefilmen han klippet for Trygg Trafikk ble shortlistet i Cannes, og reklamen for Helsedirektoratet vant Sølvfisken. Men det er trailere han snakker aller mest entusiastisk om.

Musikk på boks

– Jeg begynner med å se filmen, om den er ferdig, forteller Aarø.

– Da er jeg opptatt av handlingen, og hvilken følelse man sitter igjen med etterpå. Deretter ser jeg den en gang til, hvor jeg bare plukker ut spennende dialog. Så ser jeg filmen en tredje gang. Da leter jeg etter interessante blikkvekslinger og alt annet som er gøy å se på.

På det tidspunktet sitter han vanligvis igjen med cirka ti minutter interessante bilder. Så må filmens historie kortes ned til to minutter. Da er lydsporet aller viktigst.

– Å finne musikk kan ta flere dager. Men musikken styrer hele stemningen. Klipper du med feil musikk sitter du med en uggen følelse hele veien. Og står du ikke 100% inne for traileren når du viser den frem, ender det aldri godt. Da å skulle begynne på nytt med ny musikk er ganske demotiverende.

– Problemet i Norge er at man ikke har penger til musikk, fortsetter han.

– Så jeg tråler forskjellige sider med boksmusikk til jeg finner noe. Det er billig, og noen ganger overraskende bra. På traileren til Staying Alive lette jeg på en side med ganske jalla sportsmusikk. Der jeg fant en låt som var veldig kul, den hadde noe Wolf of Wall Street over seg.

Aarøs trailere kjennetegnes av rytmisk driv. Staying Alive-traileren har en spesielt effektiv sekvens hvor Agnes Kittelsens karakter sparker til gatelykter så de slokner på rekke og rad i takt med musikken.

– Å kunne være kreativ med slike rytmiske punkter synes jeg er morsomt. Og jeg liker veldig godt å kunne bruke én låt gjennom hele traileren. Det enkleste er egentlig å bruke tre forskjellige låter. Traileren deles inn i tre akter, i førsteakt er det ofte en rolig låt, så i andre akt er det mer action – ok da putter vi en actionlåt der. Det er enkelt. Men å finne en sang som har alle de tre aktene i seg er vanskelig, sier Aarø.

– På den siste traileren jeg laget fant jeg musikk etter bare noen timer. Det var så spot on, teksten på sangen stemte perfekt overens med filmen, alt satt med en gang. Det er utrolig deilig. Og det var også en av få ganger hvor kunden ble fornøyd på første forsøk. Det er alltid like fint å kunne låse en trailer, for det er livsfarlig når man skal begynne å sende den ut til folk. Da risikerer du å få tilbakemeldingen: «Ja, dette var veldig kult! Du trenger bare bytte sang.»

Monster eller ikke monster

Hva med å lage trailer til en film du ikke synes er så bra?

– Det er faktisk veldig gøy!

Du er ikke redd for å lure folk inn i kinosalen ved å lage en for god trailer?

– Nei, det er jo det som er jobben min. Det handler om å få folk inn på kinoen den første helga. Det går egentlig ikke an å overselge en film. Tidligere var kanskje seertall mer avhengig av word of mouth, men jeg tror ikke det er sånn lenger. Nå vil man bare ha så mange som mulig på kino med en gang filmen åpner. Så det er virkelig gøy å lage trailere til filmer som er dårlige. Da må jeg jobbe enda hardere for å få folk til å tenke: «Den filmen ser sinnsykt kul ut, den har jeg lyst til å se.»

Får du sure tilbakemeldinger fra folk du kjenner hvis filmen ikke lever opp til trailerens forventninger?

– Ja! Men da har de jo allerede betalt de hundre kronene for å gå på kino, så da er produsentene fornøyde, ler Aarø.

Han synes først og fremst det er viktig om det han gjør kan få folk til å se mer norsk film.

– Jeg synes det er kult om norsk film gjør det bra og skaper blest. Og da har trailere veldig mye å si – folk ser som regel traileren før de ser filmen. Jeg synes det er gøy å kunne lage noe kult av materialet man får – jeg vil gi de som har laget filmen noe de kan være stolte av å vise til folk.

Han mener det viktigste er å aldri lage like trailere, men alltid forsøke å gjøre noe nytt. Men han er også opptatt av å ikke spare for mye på kruttet.

– Det er krevende å fortelle en historie på to minutter som skal fenge uten å avsløre for mye av historien. På Gåten Ragnarok fikk vi noen tilbakemeldinger på at vi hadde røpet for mye. Vi diskuterte mye i forkant om vi skulle vise monsteret i traileren eller ikke. Men vi synes det ble litt rart å ikke vise det. Da ble det så uklart, hva er de redde for egentlig, hva er det de løper fra? sier Aarø om hvorfor de til slutt landet på å vise monsteret i traileren.

– Men Fantefilm er flinke til å lage filmer folk vil se, mener han. Filmen ble jo sett av 350.000

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

MENY