I sommer kunne danske Zentropa og TrustNordisk melde om en co-produksjonsavtale med et kinesisk selskap og en kommende langfilm. Det voksende kinesiske kinomarkedet gjør kinesisk film til en attraktiv samarbeidspartner, selv om inngangen til kinomarkedet fortsatt er kronglete. Norske Maipo har også lenge hatt øynene rettet mot Asia, og har under arbeidet med snart premiereklare Hokus Pokus Albert Åberg knyttet til seg en kinesisk co-produsent. Synnøve Hørsdal understreker at det er på tv-versjonen av filmen at det kinesiske selskapet Hong Guang Animation har levert en såkalt “chinapack” (les Torill Koves tekst i nyeste papirutgaven av Rushprint om hva det konkret innebærer). Hun forteller at kontakten med Kina og Asia startet for flere år siden, med prosjekter som ikke ble noe av.
– Vi har hatt følere ute både i forhold til Japan og Malaysia om andre prosjekter, blant annet en animasjonsserie. Særlig animasjonsfilm har vært en inngang for oss. Men vi har også live action-prosjekter vi kunne tenke oss og lufte overfor det asiatiske markedet. Prosessen med å selge inn Albert Åberg startet allerede for et par år siden. Bøkene er jo tilgjengelige i Asia, og vi håper at det kan gi tv-serien drahjelp.
Maipo har deltatt i Navigator-prosjektet til Innovasjon Norge der spill- og filmbransjen får hjelp til å satse internasjonalt. Et halvt dusin norske produsenter har vært med, de fleste har valgt Europa og USA som satsingsområde, men Maipo har altså valgt Asia. For Hørsdal handler det selvsagt mye om det faktum at Kina har det raskest voksende kinomarkedet i verden, som snart vil passere det amerikanske.
– Det kineserne har et stort behov for er filmfortellinger. Det er et felt der de opplever at de kan lære mye av filmbransjen i vesten. Men det er åpenbart ikke alle typer filmfortellinger de ønsker velkommen – historier som er politiske kan man bare glemme.
Hørsdal legger ikke skjul på at det har vært en krevende prosess å co-produsere med Kina. Det er ikke bare produksjonskulturen som er annerledes, men hele kulturen på så mange nivåer.
– Det er co-produksjonens glede og frustrasjon: man får nye impulser ved å jobbe med en annen kultur – men også utfordringer med å samarbeide og kommunisere på en effektiv måte.
Målet for Maipo, og noe av motivet bak Navigator, har vært å finne veien til markedene i Asia.
– Co-produksjon er viktig, men først og fremst et middel for å komme inn på disse for oss nye markedene. Kina er det suverent største, men også Japan, Malaysia og Sør-Korea er interessante for oss. Japan co-produserer ikke så mye, deres modell likner den amerikanske, med mange studioer. Men innen animasjon er det et viktig marked. Sør-Korea er kanskje den mest vestliggjorte filmnasjonen i Asia og den som har minst behov for vår spisskompetanse, som er historiefortelling. Men det er en filmnasjon som har markert seg sterkt internasjonalt og som også har et interessant marked.
Hokus Pokus Albert Åberg har norsk kinopremiere under Den norske filmfestivalen i Haugesund neste uke.
Du kan lese mer om Maipos største internasjonale satsing noensinne, Liv Ullmanns versjon av Strindbergs Frøken Julie, i nyeste utgaven av Rushprint som slippes under filmfestivalen i Haugesund neste uke.
Legg igjen en kommentar