Etter at selskapet gav opp sin satsing i Norge, er det andre og langt større markeder Zentropa nå fokuserer på. Nylig var representanter for selskapet, deriblant Rikke Ennis i salgsselskapet Trust, på researchtur til Kina med et konsept for samproduksjon i kofferten. Nå virker det som om dette konseptet kan bli film, etter at kinesiske produsenter har stilt seg positive til ideen og forhandlinger alt er i gang, melder Berlingske Tidene.
Dette innebærer et vesentlig gjennombrudd for en europeisk filmnasjon overfor et ekspansivt marked som har vist seg vanskelig å få innpass på. Hver dag åpnes en ny kino i Kina og Hollywood står allerede først i køen. Det forventes at Kina om få år vil passere USA som det største kinomarkedet.
Det som gjør dansk film interessant for kineserne er deres suksessfulle modell for produksjon som har gitt det vesle landet en uforholdsmessig høy profil på internasjonale filmfestivaler og høy markedsandel hjemme. Kineserne er interessert i å få vite mer om hvordan danskene har fått dette til, men har samtidig sensur og restriksjoner som kanskje gjør det vanskelig for dem å følge danskenes eksempel. Derfor er den første samproduksjonen som vurderes en ganske ufarlig affære:
“Vi tager udgangspunkt i nutidens Beijing og oplever, hvordan en ung pige, en sand »Ugly Betty«, får et stipendiat og mulighed for at komme til Odense for at skrive sit speciale i H.C. Andersens eventyr. I Odense sker der ting og sager, og hun dykker for alvor ned i en magisk eventyrverden, hvor hun kommer ud på den anden side som et nyt menneske, der tør tro på sig selv. Den læring tager hun med sig til Beijing og er klar til at erobre verden – og ikke mindst kærligheden”, forteller Ennis til Berlingske.
Les vårt intervju med Rikke Ennis i nyeste utgaven av Rushprint.