Nå kulminerer våre tre år på Den norske filmskolen i to uker med innspilling av eksamensfilm, skriver Kull 7. Les mer om de ulike eksamensfilmene.
Vi er endelig på vei ned Gudbrandsdalsfaret.
Analoge og digitale filmkameraer har i skrivende stund nettopp begynt å fange dyrebare øyeblikk. Stemningen på skolen er elektrisk, ikke bare på grunn av de titusenvis av watt som står og durer hver dag i studio. Nå kulminerer våre tre år på Den norske filmskolen i to uker med innspilling av eksamensfilm.
Galskapen som omgir en slik filminnspilling er helt ulikt noe annet. Alt vi trodde vi visste om nerver er forkastet i disse siste innspurtsukene. Både fryden og skrekken når uante høyder når printeren spyr ut arbeidskontrakter, lamper og kamera trilles ut av utstyrslageret, storyboardet revideres for n’te gang og vi vet at innen snøen utenfor vinduet vårt er erstattet med duvende sommergress har vi laget en film. Vi tripper. Og så hjelper det jo ikke på nervene da, at Hallvar går bort og blir Oscarnominert på ordentlig like før vi skal ut i ilden på settet. Vi jubler med Tuba Atlantic-teamet, og tar litt ekstra sats, for lista ble nettopp rykket opp enda et par hakk.
De seks filmene som nå rulles i gang fra Filmskolen på Lillehammer er vidt forskjellige, og kanskje har det aldri vært en så stor bredde blant avgangsfilmene. Bare én av dem filmes i Lillehammer, men her er historien satt til en europeisk storby. To produksjoner reiser utenlands, til henholdsvis Bosnia og Makedonia, mens tre produksjoner skyter på location rundt om i Norge; på Jæren, på Bulandet og i Oslo. Etter vår beste evne har vi ikke klart å lokalisere en fellesnevner på tvers av våre seks historier. Hva kommer til å definere Kull 7 fra Den norske filmskolen?
Vi er det første kullet som har levd med Thomas Stenderup som dekan fra start til slutt i studieløpet. Vi er på mange måter prøvekaninene for den pedagogikken Thomas har innført på skolen og som han også har redegjort for her i Rushprint. Penneprøvene, som skal fokusere oss inn mot langfilmen fremfor kortfilmen, er et grep vi setter stor pris på; det er ingen kortfilmskole vi har gått på. Kreativitet utløst gjennom begrensninger, en lærdom som nok også vil bli nyttig i møte med norske produksjonsforhold. Og sist, men ikke minst: Retten til å begå feil, hvorav det har blitt en del, og sikkert blir flere. Mange, inkludert oss selv, er spente på hvordan de nye filosofiene på skolen har formet oss. Vil denne pedagogikken for eksempel ha hjulpet oss til å bli mer vågale filmskapere?
En film er ikke nødvendigvis vågal fordi den ikke er filmet på Lillehammer. Så hva er denne ”vågale filmen” det næres så stor lengsel etter i norske kulturspalter? På tross av at historiene våre ikke er like, er det én ting alle de seks regielevene på skolen har til felles når de nå går ut i opptak. Alle, så nær som en, reiser hjem. Den siste reiser også hjem, la oss si i ånden. Risikoen blir uunngåelig stor når man blotter sitt nærmeste for en konfliktsulten medieoffentlighet.
Nå er omsider vår vår her. Vi er på vei ut av snøhulen hvor vi har blitt ruget frem av den nye filmskolepedagogikken de siste tre årene, og når vi har tint er vi rede til å vise for dere hvem vi er, gjennom filmene vi nå er i ferd med å skape. Vi gleder oss til å høre hva dere synes.
Hilsen Kull 7
EKSAMENSFILMENE:
«Til den det måtte angå» (arbeidstittel)
Vi hadde tre regler:
Nr. 1: Vi skal ikke vite noe om hverandre.
Nr. 2: Vi møtes første fredag i måneden, i et år.
Nr. 3: Når det er slutt så er det slutt for alltid. Vi ses aldri igjen.
Til den det måtte angå utspiller seg i København. Vi har med oss de to fantastiske danske skuespillerne Ann Eleonora Jørgensen (Italiensk for nybegynnere, Forbrytelsen ) og Dejan Cukic (I Kina spiser de hund, Snabba Cash, Forestillinger).
Sjanger: Drama. Opptaksformat: Arri Alexa. Språk: Dansk
Regissør: Aasne Vaa Greibrokk. Manusforfatter: Tomas Haugland Solli. Fotograf: Torkel Riise Svenson. Produksjonsdesigner: Ingrid Stokke Solvik. Klipper: Bjørnar Rydland Thyholdt. Lyddesigner: Arne Kristian Schille. Produsent: Ragna Nordhus Midtgard.
«Roaming»
Younees (18) og familien skal flytte til London. Den siste dagen i Norge, hvor han tar farvel med vennene og kjæresten sin, drar Younees på en avskjedstur igjennom Rykkinn og Younees må bestemme seg for hva det er han egentlig vil. Filmen er en personlig historie fra regissør Faisal Osman som vil hjem til Rykkinn for å fortelle en historie om å bli voksen, om å måtte ta valg og om vennskap.
Sjanger: Feelgood drama. Opptaksformat: Arri Alexa. Språk: Norsk og farsi.
Regissør: Faisal Osman. Fotograf: Bo Pärletun. Produksjonsdesigner: Thomas Øyjordsbakken. Klipper: Lars-Christian Nygaard Pedersen. Lyddesigner: Petter Fagelund. Produsent: Clas Berge.
«Fingermannen» (arbeidstittel)
– En film om sjalusi og avkappede fingre.
Filmen er i sin helhet spilt inn på Jæren i Rogaland hvor Liv Karin har vokst opp, hun ønsket å ta med seg resten av gjengen hjem til den flotte naturen og den unike stemningen man finner der for å skildre dette i sin avgangsfilm. Filmen handler om Rolf og Turid, et ektepar i midten av 40-åra, bosatt i en liten bygd på vestlandet. Rolf er taxisjåfør mens Turid er programleder på lokal-tv.
Rolf nyter vanligvis dagene med bilkjøring, kaffe og rullings, men nå er det noe som forstyrrer hverdagen hans, nemlig den kjekke og verdensvante Edvard. Edvard er Turids nye kollega på lokal-tv og på skjermen kan man tydelig se at de to har en svært god kjemi. Når Rolf får et par nye sko i gave fra Turid, og oppdager at Edvard har prikk like, begynner en sjalusi å gnage på han. Rolf føler seg truet og han begynner å tro at han kommer til å miste Turid.
Filmen er en utradisjonell kjærlighetshistorie. I bunn ligger det en alvorlig tematikk, men det hele er fortalt med et humoristisk blikk på hvordan vi mennesker hanskes med hverandre. I hovedrollene finner vi Jan Sælid som «Rolf», Marit Adeleide Andreassen som «Turid», André Brunvoll som «Edvard» og Espen Hana som passasjeren «Jakki»
Opptaksformat: Super 16mm og 35mm. Språk: Norsk.
Regissør: Liv Karin Dahlstrøm. Fotograf: Stian Thilert. Produksjonsdesigner: Julie Asskildt. Klipper: Ingrid Mæhre. Lyddesigner: Jorunn Børve Eriksen. Produsent: Erik Ramsrud.
Om filmen på Facebook.
«Elsker deg også» (arbeidstittel)
Fimen vår handler om en splittet mann fanget mellom to land, to familier, to liv. Vår hovedkarakter Semir (40), en mann opprinnelig fra Mostar (Bosnia og Herzegovina) har de siste ti årene bodd både i hjemlandet og i Norge. Men han passer ikke inn. Semir har en hemmelighet, han lever et dobbeltliv. Med en kone og et barn, både i Lillehammer, Norge og i Mostar, Bosnia, begge er uvitende om hverandre. Etter en ulykke våkner han på sykehuset, til to forferdede familier.
Kontrastene kan ikke bli tydeligere mellom det frosne fredslandet Norge og det temperamentsfulle krigsherjede Bosnia. Er det mulig å leve med en fot i hvert land?
Regissør Dino Murselovic kom til Norge fra sitt hjemland Bosnia Hercegovina som flyktning fra krigen i Yougoslavia. Han vil dra tilbake med sitt team for å fange historien om en splittet mann uten mulighet til å velge mellom sine to familier, sine to land. Vi er det første teamet i filmskolens historie som filmer eksamensfilm i to forskjellige land; Norge og Bosnia.
I rollen som Semir finner vi den kjente serbiske skuespilleren Sergej Trifunovic som spiller mot Anna Dworak og Maja Lasic som sine koner.
Sjanger: Drama. Opptaksformat: Arri Alexa. Språk: Norsk og Bosnisk.
Regissør: Dino Murselovic. Manusforfatter: Jadranko Mehic. Fotograf: Jørgen Bull. Produksjonsdesigner: Ada Hesjevoll. Klipper: Anette Ruud Andersen. Lyddesigner: Tor Håvard Strand. Produsent: Eva Anker-Rasch Storm.
«To guard a mountain» (arbeidstittel)
Isa er en gutt som prøver å være mann, som faren sin. Og menn gråter ikke. Etter å ha mistet en av familiens sauer, blir Isa sendt til fjells med broren Hamid for å finne den. Under letingen blir Hamid skadet, og Isa får et dilemma. Skal han utføre sin plikt ovenfor faren og finne sauen, eller skal han ta seg av broren og få ham hjem?
Sjanger: Drama. Opptaksformat: Arri Alexa. Språk: Albansk.
Regissør: Izer Aliu. Manusforfatter: Tor Hubro Stene. Fotograf: John-Erling Holmenes Fredriksen. Produksjonsdesigner: Ragnhild Juliane Sletta. Klipper: Alline Almeida Lande. Lyddesigner: Jesper Miller. Produsent: Elisabeth Kvithyll.
Filmens hjemmeside, og på Facebook.
«Fremmed fisk»
Fremmed fisk er en varm komedie om Margrethe og Dag-Gunnar, et ektepar i 50-årene som driver kafeen på brygga i det lille øysamfunnet Vindøy. Helt siden Dronning Sonja var på besøk en gang på 90-tallet og snakket varmt om Margrethes fiskegryte, har Margrethe drømt om å utvide kafeen til fiskemottaket ved siden av. Men det har alltid kommet noe i veien. Så en dag er det for sent. Da flytter den verdensvante Julia, og hennes japanske kjæreste inn i fiskemottaket, og åpner en sushi-bar(!). Margrethe bestemmer seg da for å ta opp kampen mot den «nye» måten å spise fisk på.
Opptaksformat: Super 16mm. Språk: Norsk.
Regissør: Mikal Hovland. Manusforfatter: Helena Nielsen. Fotograf: Maja Holand. Produksjonsdesigner: Hanne Steien. Klipper: Stian Kjørstad. Lyddesigner: Daniel Lindvik. Produsent: Isak Eymundsson.
Alle filmene blir inntil 25 minutter lange, har et budsjett på mellom 380.000 og 530.000 kr, og har premiere på kortfilmfestivalen i Grimstad sommeren 2012.
Vi er endelig på vei ned Gudbrandsdalsfaret.
Analoge og digitale filmkameraer har i skrivende stund nettopp begynt å fange dyrebare øyeblikk. Stemningen på skolen er elektrisk, ikke bare på grunn av de titusenvis av watt som står og durer hver dag i studio. Nå kulminerer våre tre år på Den norske filmskolen i to uker med innspilling av eksamensfilm.
Galskapen som omgir en slik filminnspilling er helt ulikt noe annet. Alt vi trodde vi visste om nerver er forkastet i disse siste innspurtsukene. Både fryden og skrekken når uante høyder når printeren spyr ut arbeidskontrakter, lamper og kamera trilles ut av utstyrslageret, storyboardet revideres for n’te gang og vi vet at innen snøen utenfor vinduet vårt er erstattet med duvende sommergress har vi laget en film. Vi tripper. Og så hjelper det jo ikke på nervene da, at Hallvar går bort og blir Oscarnominert på ordentlig like før vi skal ut i ilden på settet. Vi jubler med Tuba Atlantic-teamet, og tar litt ekstra sats, for lista ble nettopp rykket opp enda et par hakk.
De seks filmene som nå rulles i gang fra Filmskolen på Lillehammer er vidt forskjellige, og kanskje har det aldri vært en så stor bredde blant avgangsfilmene. Bare én av dem filmes i Lillehammer, men her er historien satt til en europeisk storby. To produksjoner reiser utenlands, til henholdsvis Bosnia og Makedonia, mens tre produksjoner skyter på location rundt om i Norge; på Jæren, på Bulandet og i Oslo. Etter vår beste evne har vi ikke klart å lokalisere en fellesnevner på tvers av våre seks historier. Hva kommer til å definere Kull 7 fra Den norske filmskolen?
Vi er det første kullet som har levd med Thomas Stenderup som dekan fra start til slutt i studieløpet. Vi er på mange måter prøvekaninene for den pedagogikken Thomas har innført på skolen og som han også har redegjort for her i Rushprint. Penneprøvene, som skal fokusere oss inn mot langfilmen fremfor kortfilmen, er et grep vi setter stor pris på; det er ingen kortfilmskole vi har gått på. Kreativitet utløst gjennom begrensninger, en lærdom som nok også vil bli nyttig i møte med norske produksjonsforhold. Og sist, men ikke minst: Retten til å begå feil, hvorav det har blitt en del, og sikkert blir flere. Mange, inkludert oss selv, er spente på hvordan de nye filosofiene på skolen har formet oss. Vil denne pedagogikken for eksempel ha hjulpet oss til å bli mer vågale filmskapere?
En film er ikke nødvendigvis vågal fordi den ikke er filmet på Lillehammer. Så hva er denne ”vågale filmen” det næres så stor lengsel etter i norske kulturspalter? På tross av at historiene våre ikke er like, er det én ting alle de seks regielevene på skolen har til felles når de nå går ut i opptak. Alle, så nær som en, reiser hjem. Den siste reiser også hjem, la oss si i ånden. Risikoen blir uunngåelig stor når man blotter sitt nærmeste for en konfliktsulten medieoffentlighet.
Nå er omsider vår vår her. Vi er på vei ut av snøhulen hvor vi har blitt ruget frem av den nye filmskolepedagogikken de siste tre årene, og når vi har tint er vi rede til å vise for dere hvem vi er, gjennom filmene vi nå er i ferd med å skape. Vi gleder oss til å høre hva dere synes.
Hilsen Kull 7
EKSAMENSFILMENE:
«Til den det måtte angå» (arbeidstittel)
Vi hadde tre regler:
Nr. 1: Vi skal ikke vite noe om hverandre.
Nr. 2: Vi møtes første fredag i måneden, i et år.
Nr. 3: Når det er slutt så er det slutt for alltid. Vi ses aldri igjen.
Til den det måtte angå utspiller seg i København. Vi har med oss de to fantastiske danske skuespillerne Ann Eleonora Jørgensen (Italiensk for nybegynnere, Forbrytelsen ) og Dejan Cukic (I Kina spiser de hund, Snabba Cash, Forestillinger).
Sjanger: Drama. Opptaksformat: Arri Alexa. Språk: Dansk
Regissør: Aasne Vaa Greibrokk. Manusforfatter: Tomas Haugland Solli. Fotograf: Torkel Riise Svenson. Produksjonsdesigner: Ingrid Stokke Solvik. Klipper: Bjørnar Rydland Thyholdt. Lyddesigner: Arne Kristian Schille. Produsent: Ragna Nordhus Midtgard.
«Roaming»
Younees (18) og familien skal flytte til London. Den siste dagen i Norge, hvor han tar farvel med vennene og kjæresten sin, drar Younees på en avskjedstur igjennom Rykkinn og Younees må bestemme seg for hva det er han egentlig vil. Filmen er en personlig historie fra regissør Faisal Osman som vil hjem til Rykkinn for å fortelle en historie om å bli voksen, om å måtte ta valg og om vennskap.
Sjanger: Feelgood drama. Opptaksformat: Arri Alexa. Språk: Norsk og farsi.
Regissør: Faisal Osman. Fotograf: Bo Pärletun. Produksjonsdesigner: Thomas Øyjordsbakken. Klipper: Lars-Christian Nygaard Pedersen. Lyddesigner: Petter Fagelund. Produsent: Clas Berge.
«Fingermannen» (arbeidstittel)
– En film om sjalusi og avkappede fingre.
Filmen er i sin helhet spilt inn på Jæren i Rogaland hvor Liv Karin har vokst opp, hun ønsket å ta med seg resten av gjengen hjem til den flotte naturen og den unike stemningen man finner der for å skildre dette i sin avgangsfilm. Filmen handler om Rolf og Turid, et ektepar i midten av 40-åra, bosatt i en liten bygd på vestlandet. Rolf er taxisjåfør mens Turid er programleder på lokal-tv.
Rolf nyter vanligvis dagene med bilkjøring, kaffe og rullings, men nå er det noe som forstyrrer hverdagen hans, nemlig den kjekke og verdensvante Edvard. Edvard er Turids nye kollega på lokal-tv og på skjermen kan man tydelig se at de to har en svært god kjemi. Når Rolf får et par nye sko i gave fra Turid, og oppdager at Edvard har prikk like, begynner en sjalusi å gnage på han. Rolf føler seg truet og han begynner å tro at han kommer til å miste Turid.
Filmen er en utradisjonell kjærlighetshistorie. I bunn ligger det en alvorlig tematikk, men det hele er fortalt med et humoristisk blikk på hvordan vi mennesker hanskes med hverandre. I hovedrollene finner vi Jan Sælid som «Rolf», Marit Adeleide Andreassen som «Turid», André Brunvoll som «Edvard» og Espen Hana som passasjeren «Jakki»
Opptaksformat: Super 16mm og 35mm. Språk: Norsk.
Regissør: Liv Karin Dahlstrøm. Fotograf: Stian Thilert. Produksjonsdesigner: Julie Asskildt. Klipper: Ingrid Mæhre. Lyddesigner: Jorunn Børve Eriksen. Produsent: Erik Ramsrud.
Om filmen på Facebook.
«Elsker deg også» (arbeidstittel)
Fimen vår handler om en splittet mann fanget mellom to land, to familier, to liv. Vår hovedkarakter Semir (40), en mann opprinnelig fra Mostar (Bosnia og Herzegovina) har de siste ti årene bodd både i hjemlandet og i Norge. Men han passer ikke inn. Semir har en hemmelighet, han lever et dobbeltliv. Med en kone og et barn, både i Lillehammer, Norge og i Mostar, Bosnia, begge er uvitende om hverandre. Etter en ulykke våkner han på sykehuset, til to forferdede familier.
Kontrastene kan ikke bli tydeligere mellom det frosne fredslandet Norge og det temperamentsfulle krigsherjede Bosnia. Er det mulig å leve med en fot i hvert land?
Regissør Dino Murselovic kom til Norge fra sitt hjemland Bosnia Hercegovina som flyktning fra krigen i Yougoslavia. Han vil dra tilbake med sitt team for å fange historien om en splittet mann uten mulighet til å velge mellom sine to familier, sine to land. Vi er det første teamet i filmskolens historie som filmer eksamensfilm i to forskjellige land; Norge og Bosnia.
I rollen som Semir finner vi den kjente serbiske skuespilleren Sergej Trifunovic som spiller mot Anna Dworak og Maja Lasic som sine koner.
Sjanger: Drama. Opptaksformat: Arri Alexa. Språk: Norsk og Bosnisk.
Regissør: Dino Murselovic. Manusforfatter: Jadranko Mehic. Fotograf: Jørgen Bull. Produksjonsdesigner: Ada Hesjevoll. Klipper: Anette Ruud Andersen. Lyddesigner: Tor Håvard Strand. Produsent: Eva Anker-Rasch Storm.
«To guard a mountain» (arbeidstittel)
Isa er en gutt som prøver å være mann, som faren sin. Og menn gråter ikke. Etter å ha mistet en av familiens sauer, blir Isa sendt til fjells med broren Hamid for å finne den. Under letingen blir Hamid skadet, og Isa får et dilemma. Skal han utføre sin plikt ovenfor faren og finne sauen, eller skal han ta seg av broren og få ham hjem?
Sjanger: Drama. Opptaksformat: Arri Alexa. Språk: Albansk.
Regissør: Izer Aliu. Manusforfatter: Tor Hubro Stene. Fotograf: John-Erling Holmenes Fredriksen. Produksjonsdesigner: Ragnhild Juliane Sletta. Klipper: Alline Almeida Lande. Lyddesigner: Jesper Miller. Produsent: Elisabeth Kvithyll.
Filmens hjemmeside, og på Facebook.
«Fremmed fisk»
Fremmed fisk er en varm komedie om Margrethe og Dag-Gunnar, et ektepar i 50-årene som driver kafeen på brygga i det lille øysamfunnet Vindøy. Helt siden Dronning Sonja var på besøk en gang på 90-tallet og snakket varmt om Margrethes fiskegryte, har Margrethe drømt om å utvide kafeen til fiskemottaket ved siden av. Men det har alltid kommet noe i veien. Så en dag er det for sent. Da flytter den verdensvante Julia, og hennes japanske kjæreste inn i fiskemottaket, og åpner en sushi-bar(!). Margrethe bestemmer seg da for å ta opp kampen mot den «nye» måten å spise fisk på.
Opptaksformat: Super 16mm. Språk: Norsk.
Regissør: Mikal Hovland. Manusforfatter: Helena Nielsen. Fotograf: Maja Holand. Produksjonsdesigner: Hanne Steien. Klipper: Stian Kjørstad. Lyddesigner: Daniel Lindvik. Produsent: Isak Eymundsson.
Alle filmene blir inntil 25 minutter lange, har et budsjett på mellom 380.000 og 530.000 kr, og har premiere på kortfilmfestivalen i Grimstad sommeren 2012.
Legg igjen en kommentar