Etter brakåpningen i Sverige og Danmark tegner Menn som hater kvinner til å bli en formidabel kinosuksess. Filmen er en sjelden fellesskandinavisk satsing på distribusjonssiden, forteller Tom Erik Kolåsæter i Nordisk.
Etter brakåpningen i Sverige og Danmark tegner Menn som hater kvinner til å bli en formidabel kinosuksess. Filmen er en sjelden fellesskandinavisk satsing på distribusjonssiden, forteller Tom Erik Kolåsæter i Nordisk.
Åpningshelgen på danske og svenske kinoer for filmversjonen av Menn som hater kvinner har vært formidabel. Filmen inntok umiddelbart førsteplassen med over 140 000 solgte billetter i Danmark og 170 000 billetter i Sverige.
– Dette er helt vanvittig, medgir markedssjef hos den norske distributøren Nordisk, Tom Erik Kolåsæter.
– Ikke minst med tanke på at det er en ganske lang film som legger noe begrensning på antall kveldsvisninger. Jeg snakket med min danske kollega som fortalte at mandagen var en av de beste dagene han har hatt på jobb. Det var samme følelsen jeg hadde da jeg kom på jobb etter julen og kunne nyte tallene på Max Manus. Slike besøkstall opplever du ikke ofte som distributør.
I Danmark snakker bransjen om at Menn som hater kvinner har brutt ”den onde sirkel” som har forhindret alle utenlandske filmer bortsett fra de amerikanske i å nå kinotoppen. Kolåsæter understreker at den danske distributøren hele tiden har vært svært bevisst på å betone de danske innslagene i filmen.
– De har solgt den i stor grad som en dansk film. I tillegg til regissøren Niels Arden Oplev og produsenten Yellow Bird, er også filmens fotograf, scenograf, klipper og komponist samt en rekke andre funksjoner danske.
Den norske lanseringen av filmen vil ikke kunne spille på noen tilsvarende lokal medvirkning (premiere 13. mars). Men så har heller aldri svenske og danske filmer møtt de samme kulturelle fordommene som har eksistert mellom våre naboland. Det er boken som skal selge filmen i Norge.
– Larssons bok ble solgt i en halv million eksemplarer, så potensialet er stort. Vi går ut med 74 kinokopier, i tillegg til de digitale, og filmen lanseres da i opp mot 100 kinosaler. Det er omtrent i samme omfang som lanseringen av Fritt Vilt 2. Vi har fått veldig positive reakasjoner på filmen så langt. Forventningene er høye.
Mye tyder altså på at Menn som hater kvinner blir en av ytterst få skandinaviske filmer som når kinotoppen i alle de skandinaviske landene. Kolåsæter mener det bare er Arn-filmene som kan vise til noe lignende. Men han tror Menn som hater kvinner har enda større potensialet i hele Skandinavia.
– Menn som hater kvinner har vært et enda større bokfenomen enn Arn. Larssons bok solgte bedre enn Da Vinci-koden i Skandinavia. For oss blir 2009 Stieg Larsson-året, mye av vår strategi er knyttet til denne filmen. Sammen med våre kolleger i Danmark og Sverige har vi jobbet tett sammen om en felles strategi for lanseringen, forteller Kolåsæter.
Det følger også en film 2 og 3 etter den første filmversjonen av Menn som hater kvinner. Men de bundet til tv-distribusjon på grunn av tidligere inngåtte avtaler.
Menn som hater kvinner har norsk kinopremiere 13. mars.
Etter brakåpningen i Sverige og Danmark tegner Menn som hater kvinner til å bli en formidabel kinosuksess. Filmen er en sjelden fellesskandinavisk satsing på distribusjonssiden, forteller Tom Erik Kolåsæter i Nordisk.
Åpningshelgen på danske og svenske kinoer for filmversjonen av Menn som hater kvinner har vært formidabel. Filmen inntok umiddelbart førsteplassen med over 140 000 solgte billetter i Danmark og 170 000 billetter i Sverige.
– Dette er helt vanvittig, medgir markedssjef hos den norske distributøren Nordisk, Tom Erik Kolåsæter.
– Ikke minst med tanke på at det er en ganske lang film som legger noe begrensning på antall kveldsvisninger. Jeg snakket med min danske kollega som fortalte at mandagen var en av de beste dagene han har hatt på jobb. Det var samme følelsen jeg hadde da jeg kom på jobb etter julen og kunne nyte tallene på Max Manus. Slike besøkstall opplever du ikke ofte som distributør.
I Danmark snakker bransjen om at Menn som hater kvinner har brutt ”den onde sirkel” som har forhindret alle utenlandske filmer bortsett fra de amerikanske i å nå kinotoppen. Kolåsæter understreker at den danske distributøren hele tiden har vært svært bevisst på å betone de danske innslagene i filmen.
– De har solgt den i stor grad som en dansk film. I tillegg til regissøren Niels Arden Oplev og produsenten Yellow Bird, er også filmens fotograf, scenograf, klipper og komponist samt en rekke andre funksjoner danske.
Den norske lanseringen av filmen vil ikke kunne spille på noen tilsvarende lokal medvirkning (premiere 13. mars). Men så har heller aldri svenske og danske filmer møtt de samme kulturelle fordommene som har eksistert mellom våre naboland. Det er boken som skal selge filmen i Norge.
– Larssons bok ble solgt i en halv million eksemplarer, så potensialet er stort. Vi går ut med 74 kinokopier, i tillegg til de digitale, og filmen lanseres da i opp mot 100 kinosaler. Det er omtrent i samme omfang som lanseringen av Fritt Vilt 2. Vi har fått veldig positive reakasjoner på filmen så langt. Forventningene er høye.
Mye tyder altså på at Menn som hater kvinner blir en av ytterst få skandinaviske filmer som når kinotoppen i alle de skandinaviske landene. Kolåsæter mener det bare er Arn-filmene som kan vise til noe lignende. Men han tror Menn som hater kvinner har enda større potensialet i hele Skandinavia.
– Menn som hater kvinner har vært et enda større bokfenomen enn Arn. Larssons bok solgte bedre enn Da Vinci-koden i Skandinavia. For oss blir 2009 Stieg Larsson-året, mye av vår strategi er knyttet til denne filmen. Sammen med våre kolleger i Danmark og Sverige har vi jobbet tett sammen om en felles strategi for lanseringen, forteller Kolåsæter.
Det følger også en film 2 og 3 etter den første filmversjonen av Menn som hater kvinner. Men de bundet til tv-distribusjon på grunn av tidligere inngåtte avtaler.
Menn som hater kvinner har norsk kinopremiere 13. mars.
Legg igjen en kommentar