Amputert digital kinolansering

solsikkenes_natt-lite.jpgDe digitale kopiene Arthaus hadde bestilt av Solsikkenes natt var for dårlige til å vises på kino. – Den digitale kinolanseringen er avlyst, og der er første gang i Arthaus historie at en premieredato er utsatt én uke før lansering, sier filmkonsulent Øistein Refseth. 

solsikkenes_natt-stort.jpg

De digitale kopiene Arthaus hadde bestilt av Solsikkenes natt var for dårlige til å vises på kino. – Den digitale kinolanseringen er avlyst, og der er første gang i Arthaus historie at en premieredato er utsatt én uke før lansering, sier filmkonsulent Øistein Refseth.

Jorge Sánchez-Cabezudos spillefilm Solsikkenes natt skulle hatt ordinær kinopremiere 6. juni. Den norske distributøren Arthaus ville gå stort ut med premiere i 10 byer, noe nye digitale kinokopier ville gjøre mulig. Men så viste det seg at de digitale kopiene ikke holdt mål. Solsikkenes natt får følgelig bare premiere i Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger den 27. juni, og lanseres på 35mm. Filmkonsulent i Arthaus, Øistein Refseth synes det er beklagelig at filmen ikke når ut til et bredere publikum – men presiserer at digitalkino ikke skal innebære at Arthaus kompromisser på lyd- og bildekvaliteten.

– Det oppstår farer med å være det første heldigitaliserte landet. På grunn av kinostøtten fra Film&Kino ligger vi i forkant av – og er i utakt med – europeiske land som England og Tyskland i forhold til digitale standarder. Digitalkino åpner for at independentfilm kan nå ut til et bredere publikum i Norge, men det må ikke skje på bekostning av kvaliteten, sier Refseth.

Som forklarer at Arthaus bestilte en digital master av Solsikkenes natt gjennom den engelske distributøren av filmen, Yume. Den fikk Yume laget hos Arts Alliance Media (AAM), på bakgrunn av materialet de hadde levert dem. Problemet skulle vise seg å være at kvaliteten på filmen som ble levert fra Yume til AAM i utgangspunktet var for dårlig.

– Det fantes ingen HD-scan av filmmaterialet, og Yume bestemte seg for å lage en digital master basert på en DigiBeta – som er SD-kvalitet i stedet for i HD, forklarer Refseth.

Resultatet ble rett og slett for dårlig. Arthaus hadde ikke de økonomiske midlene som skulle til for å lage en digital kopi av det originale negativet som var god nok for kinolansering. Hele den digitale lanseringen av Solsikkenes natt ble derfor trukket. Refseth tror ikke dette blir siste gang Arthaus kan oppleve problemer i forhold til kvaliteten på digitale kopier til kinovisning.

Solsikkenes natt.jpg

– Mens norsk- og amerikansk Hollywood-film alltid er postprodusert digitalt, foreligger det ikke alltid digitalt materiale med HD-kvalitet fra europeiske land. Kostnadene for å lage en HD-scan er stor. Mange distributører i blant annet England og Tyskland nedprioriterer kvaliteten på de digitale visningskopiene for å spare penger, sier Refseth.

Som trekker frem Dardenne-brødrenes siste film Le Silence de Lorna som et eksempel på en aktuell film som ikke er postprodusert digitalt. Refseth tror en utfordring for digitalkinoen blir å konkurrere med hjemmemarkedet.

– 2K-standarden man har lagt seg på for digitalkino er ikke konkurransedyktig på sikt sammenlignet på hjemmekinokvalitet. Og da kan man i alle fall ikke tilby kvalitet som er lavere enn dette. Jeg tror ikke publikum er villig til å betale 90 kroner for å se dvd-kvalitet på kino.

Arthaus lover å tilby de seks byene Tromsø, Fredrikstad, Kristiansand, Lillehammer, Lyngdal og Lillesand muligheten til å vise Solsikkenes natt så tidlig etter premierebyene som mulig. Det kan riktignok ta to måneder eller lenger før de analoge kopiene er tilgjengelig for kinovisning i de seks byene som også var forespeilet digital kinopremiere.

Digitaliseringen av norske kinoer er blant det viktigste arbeidet bransjeorganisasjonen Film&Kino arbeider med. Per i dag er omlag 40 norske kinoer er digitalisert. Hvor lang tid det vil ta før hele kino-Norge er digitalisert, er foreløpig usikkert, men Film&Kino har selv en ambisjon om at alle norske kinoer skal være fulldigitaliser i løpet av 2011.

Solsikkenes natt får kinopremiere 27. juni i Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger.

Foto: Solsikkenes natt

3 kommentarer til Amputert digital kinolansering

  1. Nei,nei,nei. Dette er ikke et tilbakeslag for digital kinoen,men et tilbakeslag for inkompetente distributører.!
    Arthouse visste at filmen ikke var digital,men at den befant seg på et lavoppløslig format. Hvordan kan de være så uvitende om hele etterarbeidsprosessen at de bestiller 10 digitale kopier dratt fra Beta SP?
    Å si at 2k projeksjon av film ikke er godt nok,er det rene svada. Sammenligne ekte 2k som dvd kvalitet vitner om en inkompetanse hos distrubutør og journalist av denne artikkel. At Arthouse ikke har teknisk innsikt nok til å vite at Beta SP ikke er godt til å digitaliseres burde ikke skje i 2008.
    Men Arthouse så vel sitt snitt til å kutte kostnader på kopeier. Slik har det alltid vært,at distrubutører firer på teknisk kvalitet til fordel for profitt. Det som forundrer meg er de trekker den tilbake pga teknisk kvalitet..
    Dette er ene og alene Arthous’s ansvar. De sier de ikke vil kompromisse på lyd og bildekvalitet,men de må da vite at bildet på en Beta SP er lav oppløslig,og at på Beta SP er det ikke mer en 2 lydspor ikke 6.(det er fire,men de siste 2 er til m&e)
    Denne artikkelen skulle aldrig vært en hovedsak i Rushprint. Artikkelen er en tabloid inskutt bisetning i diskusjonen om digitaliseringen av Norge. Selv om det er interessant med hvordan man forholder seg til digitaldistrubusjon av filmer som ikke har et digitalt etterarbeid. Da må distributøren ta kostnadene med å få filmen digitalisert skikkelig.
    Jeg som leser av Rushprint forventer meg mer teknisk komptanse av journalister en dette. Dere skal tross alt være Norges ledende film tidskrift.
    Dette er for dårlig!!

    P

  2. Muligens var tittelen «Tilbakeslag for digitalkino» noe misvisende, da den gir inntrykk av at hele den digitale satsingen er satt tilbake. «Amputert digital kinolansering» er nok mer presist. Så får vi se om denne affæren vil framstå som et tilbakeslag i tiden framover…

  3. Petters innlegg tyder på at han har misforstått noen punkter i artikkelen. For å gjøre det klart:

    -Arthaus fikk beskjed fra den engelske distributøren om at deres digitale master var i HD-kvalitet. Det viste seg å være feil når vi fikk den digitale kopien i hendene og testkjørte den. Først etter testkjøringen kom det fram at det aldri hadde vært noe HD-materiale på denne filmen og at den opprinnelige kilden var en digibeta.
    -Digibeta-kvaliteten er sammenlignbar med DVD-kvalitet – og det er på ingen måte godt nok for profesjonelle kinovisninger. 2k-standarden til digitalkino er god nok for kinovisninger. Poenget mitt i artikkelen er at det på sikt ikke er konkurransedyktig med den utviklingen som skjer på hjemmekinomarkedet, hvor man ikke er langt unna 2k-kvalitet hjemme i stua. Å distribuere en kinofilm i lavere kvalitet enn 2k er derfor helt uaktuelt for Arthaus, men vi vet at mange utenlandske distributører dessverre aksepterer lavere kvalitet (for eksempel den engelske distributøren av SOLSIKKENES NATT).
    -Å påstå at Arthaus firer på teknisk kvalitet til fordel for profitt er helt misforstått. Vi trakk lanseringen nettopp på grunn av for dårlig teknisk kvalitet – og dette er noe som gir oss ekstra utgifter, ikke profitt. Vi ønsker ikke å være assosiert med lav teknisk kvalitet og håper at dette klargjør misforståelsene i innlegget over.

Amputert digital kinolansering

solsikkenes_natt-lite.jpgDe digitale kopiene Arthaus hadde bestilt av Solsikkenes natt var for dårlige til å vises på kino. – Den digitale kinolanseringen er avlyst, og der er første gang i Arthaus historie at en premieredato er utsatt én uke før lansering, sier filmkonsulent Øistein Refseth. 

solsikkenes_natt-stort.jpg

De digitale kopiene Arthaus hadde bestilt av Solsikkenes natt var for dårlige til å vises på kino. – Den digitale kinolanseringen er avlyst, og der er første gang i Arthaus historie at en premieredato er utsatt én uke før lansering, sier filmkonsulent Øistein Refseth.

Jorge Sánchez-Cabezudos spillefilm Solsikkenes natt skulle hatt ordinær kinopremiere 6. juni. Den norske distributøren Arthaus ville gå stort ut med premiere i 10 byer, noe nye digitale kinokopier ville gjøre mulig. Men så viste det seg at de digitale kopiene ikke holdt mål. Solsikkenes natt får følgelig bare premiere i Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger den 27. juni, og lanseres på 35mm. Filmkonsulent i Arthaus, Øistein Refseth synes det er beklagelig at filmen ikke når ut til et bredere publikum – men presiserer at digitalkino ikke skal innebære at Arthaus kompromisser på lyd- og bildekvaliteten.

– Det oppstår farer med å være det første heldigitaliserte landet. På grunn av kinostøtten fra Film&Kino ligger vi i forkant av – og er i utakt med – europeiske land som England og Tyskland i forhold til digitale standarder. Digitalkino åpner for at independentfilm kan nå ut til et bredere publikum i Norge, men det må ikke skje på bekostning av kvaliteten, sier Refseth.

Som forklarer at Arthaus bestilte en digital master av Solsikkenes natt gjennom den engelske distributøren av filmen, Yume. Den fikk Yume laget hos Arts Alliance Media (AAM), på bakgrunn av materialet de hadde levert dem. Problemet skulle vise seg å være at kvaliteten på filmen som ble levert fra Yume til AAM i utgangspunktet var for dårlig.

– Det fantes ingen HD-scan av filmmaterialet, og Yume bestemte seg for å lage en digital master basert på en DigiBeta – som er SD-kvalitet i stedet for i HD, forklarer Refseth.

Resultatet ble rett og slett for dårlig. Arthaus hadde ikke de økonomiske midlene som skulle til for å lage en digital kopi av det originale negativet som var god nok for kinolansering. Hele den digitale lanseringen av Solsikkenes natt ble derfor trukket. Refseth tror ikke dette blir siste gang Arthaus kan oppleve problemer i forhold til kvaliteten på digitale kopier til kinovisning.

Solsikkenes natt.jpg

– Mens norsk- og amerikansk Hollywood-film alltid er postprodusert digitalt, foreligger det ikke alltid digitalt materiale med HD-kvalitet fra europeiske land. Kostnadene for å lage en HD-scan er stor. Mange distributører i blant annet England og Tyskland nedprioriterer kvaliteten på de digitale visningskopiene for å spare penger, sier Refseth.

Som trekker frem Dardenne-brødrenes siste film Le Silence de Lorna som et eksempel på en aktuell film som ikke er postprodusert digitalt. Refseth tror en utfordring for digitalkinoen blir å konkurrere med hjemmemarkedet.

– 2K-standarden man har lagt seg på for digitalkino er ikke konkurransedyktig på sikt sammenlignet på hjemmekinokvalitet. Og da kan man i alle fall ikke tilby kvalitet som er lavere enn dette. Jeg tror ikke publikum er villig til å betale 90 kroner for å se dvd-kvalitet på kino.

Arthaus lover å tilby de seks byene Tromsø, Fredrikstad, Kristiansand, Lillehammer, Lyngdal og Lillesand muligheten til å vise Solsikkenes natt så tidlig etter premierebyene som mulig. Det kan riktignok ta to måneder eller lenger før de analoge kopiene er tilgjengelig for kinovisning i de seks byene som også var forespeilet digital kinopremiere.

Digitaliseringen av norske kinoer er blant det viktigste arbeidet bransjeorganisasjonen Film&Kino arbeider med. Per i dag er omlag 40 norske kinoer er digitalisert. Hvor lang tid det vil ta før hele kino-Norge er digitalisert, er foreløpig usikkert, men Film&Kino har selv en ambisjon om at alle norske kinoer skal være fulldigitaliser i løpet av 2011.

Solsikkenes natt får kinopremiere 27. juni i Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger.

Foto: Solsikkenes natt

3 Responses to Amputert digital kinolansering

  1. Nei,nei,nei. Dette er ikke et tilbakeslag for digital kinoen,men et tilbakeslag for inkompetente distributører.!
    Arthouse visste at filmen ikke var digital,men at den befant seg på et lavoppløslig format. Hvordan kan de være så uvitende om hele etterarbeidsprosessen at de bestiller 10 digitale kopier dratt fra Beta SP?
    Å si at 2k projeksjon av film ikke er godt nok,er det rene svada. Sammenligne ekte 2k som dvd kvalitet vitner om en inkompetanse hos distrubutør og journalist av denne artikkel. At Arthouse ikke har teknisk innsikt nok til å vite at Beta SP ikke er godt til å digitaliseres burde ikke skje i 2008.
    Men Arthouse så vel sitt snitt til å kutte kostnader på kopeier. Slik har det alltid vært,at distrubutører firer på teknisk kvalitet til fordel for profitt. Det som forundrer meg er de trekker den tilbake pga teknisk kvalitet..
    Dette er ene og alene Arthous’s ansvar. De sier de ikke vil kompromisse på lyd og bildekvalitet,men de må da vite at bildet på en Beta SP er lav oppløslig,og at på Beta SP er det ikke mer en 2 lydspor ikke 6.(det er fire,men de siste 2 er til m&e)
    Denne artikkelen skulle aldrig vært en hovedsak i Rushprint. Artikkelen er en tabloid inskutt bisetning i diskusjonen om digitaliseringen av Norge. Selv om det er interessant med hvordan man forholder seg til digitaldistrubusjon av filmer som ikke har et digitalt etterarbeid. Da må distributøren ta kostnadene med å få filmen digitalisert skikkelig.
    Jeg som leser av Rushprint forventer meg mer teknisk komptanse av journalister en dette. Dere skal tross alt være Norges ledende film tidskrift.
    Dette er for dårlig!!

    P

  2. Muligens var tittelen «Tilbakeslag for digitalkino» noe misvisende, da den gir inntrykk av at hele den digitale satsingen er satt tilbake. «Amputert digital kinolansering» er nok mer presist. Så får vi se om denne affæren vil framstå som et tilbakeslag i tiden framover…

  3. Petters innlegg tyder på at han har misforstått noen punkter i artikkelen. For å gjøre det klart:

    -Arthaus fikk beskjed fra den engelske distributøren om at deres digitale master var i HD-kvalitet. Det viste seg å være feil når vi fikk den digitale kopien i hendene og testkjørte den. Først etter testkjøringen kom det fram at det aldri hadde vært noe HD-materiale på denne filmen og at den opprinnelige kilden var en digibeta.
    -Digibeta-kvaliteten er sammenlignbar med DVD-kvalitet – og det er på ingen måte godt nok for profesjonelle kinovisninger. 2k-standarden til digitalkino er god nok for kinovisninger. Poenget mitt i artikkelen er at det på sikt ikke er konkurransedyktig med den utviklingen som skjer på hjemmekinomarkedet, hvor man ikke er langt unna 2k-kvalitet hjemme i stua. Å distribuere en kinofilm i lavere kvalitet enn 2k er derfor helt uaktuelt for Arthaus, men vi vet at mange utenlandske distributører dessverre aksepterer lavere kvalitet (for eksempel den engelske distributøren av SOLSIKKENES NATT).
    -Å påstå at Arthaus firer på teknisk kvalitet til fordel for profitt er helt misforstått. Vi trakk lanseringen nettopp på grunn av for dårlig teknisk kvalitet – og dette er noe som gir oss ekstra utgifter, ikke profitt. Vi ønsker ikke å være assosiert med lav teknisk kvalitet og håper at dette klargjør misforståelsene i innlegget over.

MENY