Kinokork – igjen

Som i fjor vil de norske kinopremierene klumpe seg sammen på høstparten. Programansvarlig i Oslo Kinematografer, Christin Berg, mener produsenter og distributører nå bør snakke med kinoene om kinokorken.

Som i fjor vil de norske kinopremierene klumpe seg sammen på høstparten. Programansvarlig i Oslo Kinematografer, Christin Berg, mener produsenter og distributører nå bør snakke med kinoene om kinokorken.

Mellom påske og midten av august vil ikke en eneste norsk film få premiere på norske kinoer. Denne kjensgjerningen framstår som underlig – ikke minst etter fjorårets solide besøkstall og store antall norske filmer.

Isteden kommer de aller fleste norske filmene til å bli satt opp mellom august og oktober: Zalo, Salmiakk og kaffe (se foto), Alt for Egil, Ikke naken, Den misunnelige frisør, Hawai Oslo, Uno, Loop, Ole Bull, Andreaskorset og Import-Export.

Programansvarlig i Oslo Kinematografer, Christin Berg, er bekymret.

– Jeg oppfordrer film- og kinobransjen til å snakke sammen om denne denne utviklingen. Det er klart det går utover kinorepertoaret når det ikke vil bli en eneste premiere på en ny norsk film mellom påske og midten av august!

Berg er forundret over at dette ikke har vært noe tema under planleggingen av det inneværende filmåret. Hun kan forstå hvorfor produsentene vil flytte premieren til høsten – som ved siden av påsken og julen er den best besøkte årstiden på kino. Men det sier seg selv at Oslo Kinematografer ikke kan betjene alle de norske filmene så godt som de burde når de omtrent slår hverandre i hjel på kinoene.

-Når det blir en kamp om salene og kapasiteten kan vi ikke tilfredsstille alle. Det er bare et begrenset antall store kinosaler. Jeg synes det er underlig at produsentene ikke har diskutert denne utviklingen, når de samtidig klager over den norske filmens plass på kinoene.

Ved inngangen til februar ifjor varslet Rush Print om at et uvanlig høyt antall norske filmer ville få premiere omtrent samtidig i august-september. Den gangen spurte man seg om ikke mange av de norske filmene ville slå hverandre i hjel. Men heldigvis opplevde mange av dem solide publikumstall. Men at to filmer med såpass lik målgruppe som United og Buddy kom så tett på hverandre, kunne vært unngått, mener Berg.

– Buddy kunne gått lenger i de større salene på Oslo-kinoene om ikke programmet hadde vært så tettpakket i den perioden.

Berg tar til orde for en kontinuerlig dialog om utviklingen og vil samtidig gjerne slå et slag for den norske sommerfilmen.

– Norske filmer blir sjelden eller aldri satt opp på sommeren. Årsaken er åpenbart at kinobesøket er lavere om sommeren og det er gjerne de store Hollywoodfilmene som dominerer. Men det er alltids plass til for eksempel de mindre og annerledes filmene som kan være et alternativ til de store blockbusterne. Folk flest bor i Kina var en slik film som gjorde det godt som sommerfilm. Og vi strekker oss gjerne langt for å hjelpe disse filmene.

1 kommentar til Kinokork – igjen

Kinokork – igjen

Som i fjor vil de norske kinopremierene klumpe seg sammen på høstparten. Programansvarlig i Oslo Kinematografer, Christin Berg, mener produsenter og distributører nå bør snakke med kinoene om kinokorken.

Som i fjor vil de norske kinopremierene klumpe seg sammen på høstparten. Programansvarlig i Oslo Kinematografer, Christin Berg, mener produsenter og distributører nå bør snakke med kinoene om kinokorken.

Mellom påske og midten av august vil ikke en eneste norsk film få premiere på norske kinoer. Denne kjensgjerningen framstår som underlig – ikke minst etter fjorårets solide besøkstall og store antall norske filmer.

Isteden kommer de aller fleste norske filmene til å bli satt opp mellom august og oktober: Zalo, Salmiakk og kaffe (se foto), Alt for Egil, Ikke naken, Den misunnelige frisør, Hawai Oslo, Uno, Loop, Ole Bull, Andreaskorset og Import-Export.

Programansvarlig i Oslo Kinematografer, Christin Berg, er bekymret.

– Jeg oppfordrer film- og kinobransjen til å snakke sammen om denne denne utviklingen. Det er klart det går utover kinorepertoaret når det ikke vil bli en eneste premiere på en ny norsk film mellom påske og midten av august!

Berg er forundret over at dette ikke har vært noe tema under planleggingen av det inneværende filmåret. Hun kan forstå hvorfor produsentene vil flytte premieren til høsten – som ved siden av påsken og julen er den best besøkte årstiden på kino. Men det sier seg selv at Oslo Kinematografer ikke kan betjene alle de norske filmene så godt som de burde når de omtrent slår hverandre i hjel på kinoene.

-Når det blir en kamp om salene og kapasiteten kan vi ikke tilfredsstille alle. Det er bare et begrenset antall store kinosaler. Jeg synes det er underlig at produsentene ikke har diskutert denne utviklingen, når de samtidig klager over den norske filmens plass på kinoene.

Ved inngangen til februar ifjor varslet Rush Print om at et uvanlig høyt antall norske filmer ville få premiere omtrent samtidig i august-september. Den gangen spurte man seg om ikke mange av de norske filmene ville slå hverandre i hjel. Men heldigvis opplevde mange av dem solide publikumstall. Men at to filmer med såpass lik målgruppe som United og Buddy kom så tett på hverandre, kunne vært unngått, mener Berg.

– Buddy kunne gått lenger i de større salene på Oslo-kinoene om ikke programmet hadde vært så tettpakket i den perioden.

Berg tar til orde for en kontinuerlig dialog om utviklingen og vil samtidig gjerne slå et slag for den norske sommerfilmen.

– Norske filmer blir sjelden eller aldri satt opp på sommeren. Årsaken er åpenbart at kinobesøket er lavere om sommeren og det er gjerne de store Hollywoodfilmene som dominerer. Men det er alltids plass til for eksempel de mindre og annerledes filmene som kan være et alternativ til de store blockbusterne. Folk flest bor i Kina var en slik film som gjorde det godt som sommerfilm. Og vi strekker oss gjerne langt for å hjelpe disse filmene.

One Response to Kinokork – igjen

MENY