Teamet bak Thelma boikotter Amandaprisen

Teamet bak Thelma boikotter Amandaprisen

Nylig gikk ni sentrale norske produsenter her på rushprint.no ut mot måten Amandaprisen for beste kinofilm i dag defineres, deriblant Thomas Robsham, produsenten av kinoaktuelle Thelma.

Nå har hele teamet bak Thelma besluttet å  trekke Joachim Triers nye film fra Amandaprisen neste år. Dette i protest mot at det i kategorien for Beste Kinofilm legges stor vekt på at filmen må ha «publikumsappell» for å kunne vinne. Dette strider mot praksis ellers i verden, inkludert Oscarutdelingen, sier teamet i en felles uttalelse som frontes av Robsahm.

”I ytterste konsekvens betyr dette at en film som vinner både Gullpalmen i Cannes og Oscar for beste fremmedspråklige film vil kunne bli diskvalifisert fra å vinne Amanda fordi den ikke har «publikumsappell» (les: Ikke mange nok besøk på norske kinoer)”, heter det i en pressemelding.

Grunnen til at teamet har valgt denne drastiske reaksjonsformen er at Amandakomiteen valgte å forsvare den nåværende definisjonen, isteden for å komme kritikerne imøte.

Thelma har åpenbart publikumsappell, så vi gjør ikke dette for egen del, tvert i mot smerter det oss fordi vi føler Thelma vil kvalifisere til flere priser. Men vi kan ikke lenger finne oss i at Amandaprisen opererer på en helt annen måte enn alle andre nasjonale filmpriser i verden, sier Robsahm. Og vi vet dessuten at flere andre framtredende filmskapere vurderer å gjøre det samme om ikke noe blir gjort. Under årets utdeling var det påfallende at flere kritikerroste titler ble forbigått, sannsynligvis pga ”manglende publikumsappell”. Mest oppsiktsvekkende er det at en film som mottar hele seks nominasjoner (The Rules For Everything) likevel ikke nomineres som beste film, mens filmer med langt færre nominasjoner når opp. Det er også slående hvor lite sammenheng det er mellom de kreative kategoriene for regi/manus og kategorien for beste film. I år vant Izer Aliu prisen for beste regi, mens filmen hans Fluefangeren ikke engang var nominert som beste film. Slikt skal egentlig ikke skje, og i så fall bare unntaksvis. I stedet er det i ferd med å bli et mønster i Amanda-sammenheng.

– Dersom priser skal deles ut på basis av besøkstall, så er det naturlig at Folkets Amanda går til en av de mest sette filmene på kino. Men nominasjonene og prisen for beste kinofilm må alltid gå til den filmen juryen anser er den kvalitativt beste filmen, uavhengig av kommersiell suksess og størrelsen på lanseringsbudsjettet, sier Robsahm.

Mens Oscarprisen ikke tar hensyn til besøkstall men gir sterke og mer radikale filmer som Moonlight mulighet til å vinne, har Amanda valgt å gå i motsatt retning de siste årene.

– Selv om det ligger åpenbare kvaliteter i å skape et produkt med bred appell, så er det ingen automatisk sammenheng mellom besøkstall og kvalitet. Dersom evnen til å nå bredest mulig skal vektlegges mer enn andre kvaliteter ved en filmproduksjon, bør man heller opprette en egen kategori for beste lansering, avslutter Robsahm

Teamet bak Thelma boikotter Amandaprisen

Teamet bak Thelma boikotter Amandaprisen

Nylig gikk ni sentrale norske produsenter her på rushprint.no ut mot måten Amandaprisen for beste kinofilm i dag defineres, deriblant Thomas Robsham, produsenten av kinoaktuelle Thelma.

Nå har hele teamet bak Thelma besluttet å  trekke Joachim Triers nye film fra Amandaprisen neste år. Dette i protest mot at det i kategorien for Beste Kinofilm legges stor vekt på at filmen må ha «publikumsappell» for å kunne vinne. Dette strider mot praksis ellers i verden, inkludert Oscarutdelingen, sier teamet i en felles uttalelse som frontes av Robsahm.

”I ytterste konsekvens betyr dette at en film som vinner både Gullpalmen i Cannes og Oscar for beste fremmedspråklige film vil kunne bli diskvalifisert fra å vinne Amanda fordi den ikke har «publikumsappell» (les: Ikke mange nok besøk på norske kinoer)”, heter det i en pressemelding.

Grunnen til at teamet har valgt denne drastiske reaksjonsformen er at Amandakomiteen valgte å forsvare den nåværende definisjonen, isteden for å komme kritikerne imøte.

Thelma har åpenbart publikumsappell, så vi gjør ikke dette for egen del, tvert i mot smerter det oss fordi vi føler Thelma vil kvalifisere til flere priser. Men vi kan ikke lenger finne oss i at Amandaprisen opererer på en helt annen måte enn alle andre nasjonale filmpriser i verden, sier Robsahm. Og vi vet dessuten at flere andre framtredende filmskapere vurderer å gjøre det samme om ikke noe blir gjort. Under årets utdeling var det påfallende at flere kritikerroste titler ble forbigått, sannsynligvis pga ”manglende publikumsappell”. Mest oppsiktsvekkende er det at en film som mottar hele seks nominasjoner (The Rules For Everything) likevel ikke nomineres som beste film, mens filmer med langt færre nominasjoner når opp. Det er også slående hvor lite sammenheng det er mellom de kreative kategoriene for regi/manus og kategorien for beste film. I år vant Izer Aliu prisen for beste regi, mens filmen hans Fluefangeren ikke engang var nominert som beste film. Slikt skal egentlig ikke skje, og i så fall bare unntaksvis. I stedet er det i ferd med å bli et mønster i Amanda-sammenheng.

– Dersom priser skal deles ut på basis av besøkstall, så er det naturlig at Folkets Amanda går til en av de mest sette filmene på kino. Men nominasjonene og prisen for beste kinofilm må alltid gå til den filmen juryen anser er den kvalitativt beste filmen, uavhengig av kommersiell suksess og størrelsen på lanseringsbudsjettet, sier Robsahm.

Mens Oscarprisen ikke tar hensyn til besøkstall men gir sterke og mer radikale filmer som Moonlight mulighet til å vinne, har Amanda valgt å gå i motsatt retning de siste årene.

– Selv om det ligger åpenbare kvaliteter i å skape et produkt med bred appell, så er det ingen automatisk sammenheng mellom besøkstall og kvalitet. Dersom evnen til å nå bredest mulig skal vektlegges mer enn andre kvaliteter ved en filmproduksjon, bør man heller opprette en egen kategori for beste lansering, avslutter Robsahm

MENY