Mot langfilmdebut for Ingvild Søderlind?

Mot langfilmdebut for Ingvild Søderlind?

Foto: Fra Søderlinds kortfilm Jenny.

Forrige uke fikk 16 prosjekter støtte i årets første tildelingsrunde fra Viken Filmsenter. Blant disse var Ingvild Søderlinds langfilmprosjekt 24 timer, som fikk 95 000 kr i prosjektutviklingsstøtte. Produsent er Frode Søbstad fra selskapet Tenk.tv.

Ingvild Søderlind er et svært lovende filmtalent, som var valgt ut til filmfestivalen i Berlin med sin siste kortfilm Jenny i 2011.

Jenny utspilte seg på Holmlia i Oslo, med ikkeprofesjonelle skuespillere i de ledende rollene og et særegent uttrykk som til dels kunne føre tankene til den britiske filmskaperen Lynne Ramsay. Filmen vant flere priser i Norge og utlandet, deriblant Terje Vigen-prisen på Kortfilmfestivalen i Grimstad.

Siden dette har regissør og manusforfatter Søderlind arbeidet med to langfilmprosjekter. Lengst fram i løypa er Vidunderbarnet, en adapsjon av Roy Jacobsens roman, som ble presentert på Talent Projects Market under fjorårets Berlinale.

Produsent Søbstad forteller til Rushprint at de har en søknad om produksjonsstøtte til Vidunderbarnet inne hos Norsk filminstitutt.

– Vi har med coprodusenter fra Sverige og Nederland, og det står nå på finansieringen fra Norge. Vi håper å gå i opptak med Vidunderbarnet til vinteren og sommeren neste år, sier han.

24 timer er på sin side inspirert av drapet på Benjamin Hermansen i 2001, og igjen er handlingen lagt til Holmlia. Filmen følger to unge mennesker gjennom ett døgn, fram til den ene brutalt dreper den andre.

Prosjektet, som tidligere har hatt arbeidstittel Benjamin, har også mottatt utviklingsstøtte fra Filminstituttet. Opprinnelig handlet det om to gutter, men for å tydeliggjøre at dette er en fiksjonshistorie har man nå endret til to kvinnelige karakterer.

I prosjektbeskrivelsen i forbindelse med tildelingen fra Viken heter det:

Vi følger to unge jenter parallelt i 24 timer fram til den ene brutalt dreper den andre. De bor begge på samme sted, Holmlia i Oslo, men tilhører to svært ulike miljøer. De to jentene er forskjellige, men har også mye til felles, vi blir gradvis bedre kjent med dem ettersom de sammenliknes og kontrasteres og vi går gradvis inn i noe mørkere og dypere. En film om å slippe noe løs.

Søderlind har bakgrunn fra den skotske filmskolen i Edinburgh, hvor hun ble uteksaminert i 2002.

Se også:

Å bryte med flinkis-rollen – Intervju med Ingvild Søderlind i forbindelse med kortfilmen Jenny.

Lyden av Jenny – Lyddesigner Svenn Jakobsens artikkel om lydleggingen av samme film.

 

Mot langfilmdebut for Ingvild Søderlind?

Mot langfilmdebut for Ingvild Søderlind?

Foto: Fra Søderlinds kortfilm Jenny.

Forrige uke fikk 16 prosjekter støtte i årets første tildelingsrunde fra Viken Filmsenter. Blant disse var Ingvild Søderlinds langfilmprosjekt 24 timer, som fikk 95 000 kr i prosjektutviklingsstøtte. Produsent er Frode Søbstad fra selskapet Tenk.tv.

Ingvild Søderlind er et svært lovende filmtalent, som var valgt ut til filmfestivalen i Berlin med sin siste kortfilm Jenny i 2011.

Jenny utspilte seg på Holmlia i Oslo, med ikkeprofesjonelle skuespillere i de ledende rollene og et særegent uttrykk som til dels kunne føre tankene til den britiske filmskaperen Lynne Ramsay. Filmen vant flere priser i Norge og utlandet, deriblant Terje Vigen-prisen på Kortfilmfestivalen i Grimstad.

Siden dette har regissør og manusforfatter Søderlind arbeidet med to langfilmprosjekter. Lengst fram i løypa er Vidunderbarnet, en adapsjon av Roy Jacobsens roman, som ble presentert på Talent Projects Market under fjorårets Berlinale.

Produsent Søbstad forteller til Rushprint at de har en søknad om produksjonsstøtte til Vidunderbarnet inne hos Norsk filminstitutt.

– Vi har med coprodusenter fra Sverige og Nederland, og det står nå på finansieringen fra Norge. Vi håper å gå i opptak med Vidunderbarnet til vinteren og sommeren neste år, sier han.

24 timer er på sin side inspirert av drapet på Benjamin Hermansen i 2001, og igjen er handlingen lagt til Holmlia. Filmen følger to unge mennesker gjennom ett døgn, fram til den ene brutalt dreper den andre.

Prosjektet, som tidligere har hatt arbeidstittel Benjamin, har også mottatt utviklingsstøtte fra Filminstituttet. Opprinnelig handlet det om to gutter, men for å tydeliggjøre at dette er en fiksjonshistorie har man nå endret til to kvinnelige karakterer.

I prosjektbeskrivelsen i forbindelse med tildelingen fra Viken heter det:

Vi følger to unge jenter parallelt i 24 timer fram til den ene brutalt dreper den andre. De bor begge på samme sted, Holmlia i Oslo, men tilhører to svært ulike miljøer. De to jentene er forskjellige, men har også mye til felles, vi blir gradvis bedre kjent med dem ettersom de sammenliknes og kontrasteres og vi går gradvis inn i noe mørkere og dypere. En film om å slippe noe løs.

Søderlind har bakgrunn fra den skotske filmskolen i Edinburgh, hvor hun ble uteksaminert i 2002.

Se også:

Å bryte med flinkis-rollen – Intervju med Ingvild Søderlind i forbindelse med kortfilmen Jenny.

Lyden av Jenny – Lyddesigner Svenn Jakobsens artikkel om lydleggingen av samme film.

 

MENY