Gunnar Iversen
Arne Berggren
Jon Inge Faldalen
Anne Gjelsvik
Cecilie Stranger-Thorsen
Lars Åndheim
Oda Bhar
Christopher Grøndahl
Elisabeth Sjaastad
Eva Bakøy
Jan Toreg
John Christian Rosenlund
Kjetil Lismoen
Marius Øfsti
Morten Barth

Jon Inge Faldalen anbefaler særlig danske «Hjem kjære hjem» og «Somebody Somewhere». Førstnevnte er en av de fineste filmene på norske kinoer så langt i år. Sistnevnte er en «lun og syrlig» slektning av Pørni.
Mariken Halles filmer blir til uten rigide planer og fastlåste karakterer. Resultatene er friske punk-pust. Hennes nye langfilm «Morgendagens helter» er ikke noe unntak.
Det britiske filminstituttet har lagt fram anbefalinger for den britiske audiovisuelle bransjen i møte med KI-teknologien. Trenger vi en slik veiviser i den norske bransjen? Vi tok en ringerunde til ulike bransjeaktører som alle peker mot Norsk filminstitutt. Men føler NFI seg kallet til oppdraget som nå begynner å haste?
Både produsenten for «Den sorte svane» og «Team Ingebrigtsen» har blitt bedt om å overgi materiale til domstolene. Hvilke vurderinger er viktige for en dokumentarist når slike krav fremmes? Produsent Kristine Ann Skaret og Per Christian Magnus fra Senter for undersøkende journalistikk gjør sine avveininger.
Satiren biter ikke lenger og dokumentaristene graver i et bunnløst mørke. Film- og serieskapere gjennomlever uvanlig krevende tider.
Noen filmprosjekter er legendariske, og i Norge er vikingfilmen Tancred Ibsen ønsket å lage for 100 år siden det mest myteomspunnede. Kanskje fordi den aldri ble realisert. Hva slags film kunne dette ha blitt? Vi har hentet fram Gunnar Iversens gjensyn med Ibsens drømmeprosjekt.
Hva betyr det egentlig å vinne priser i Cannes og Berlin? Hva betyr de for tilskuddsgiverne, kinobesøk og seertall? Terez Hollo-Klausen i NFI og Synnøve Hørsdal i Maipo forsøker her å vekte prisenes betydning opp mot andre suksesskriterier.
Den trønderske varianten av ‘less is more’ har ifølge Julie Skaufel vært et styrende slagord for hennes kinoklare spillefilmdebut «Heim». I dette intervjuet forteller regissøren og manusforfatteren om den lokalt forankrede filmen og å jobbe med den underkjente romantisk komedie-sjangeren.
- Animasjonsmiljøene i Norden er veldig ulike, men det er mange fordeler ved at vi nå samarbeider mer profesjonelt, forteller Tonje Skar Reiersen om formaliseringen av Nordic Animation Association. Denne uken dro hun sammen med resten av Norden til Annecy. Vi rakk å ta en prat med henne om tingenes tilstand.
Sille Storihle har laget noe så eksotisk som en samfunnssatirisk spillefilm om offentlig kunst. Sånt blir det fort en engasjerende filmsamtale av, tenkte programleder Kjetil Lismoen. Ja, kanskje også litt bråk.
Uten klasseperspektiv får vi aldri virkelig bredde i det norske filmlandskapet, mener regissør Martin T. B. Thomas.
Dette er en av de sjeldne bransjene hvor omveltninger ofte omskapes til bensin for kunstnere som fortsetter å skape, uansett hindringer, forteller South By Southwest-festivalens Darin Klein og Peter Hall om de utfordrende tidene for uavhengig amerikansk film.
Jon Inge Faldalen anbefaler særlig flystyrtfantasiene «The Phoenician Scheme» og «The Rehearsal». Og slår et slag for krenkekontekster i NRK-serien «Dette er humor»: Ingenting er i seg selv ugreit - humor har alltid en kontekst.
Serien «Raske jenter» følger fire unge kvinners kamp for å hevde seg i toppen av en mannsdominert motorsport. - Med Altibox i ryggen var det bare å kjøre på, forteller regissør Vegard Bergheim. - Denne historien ble samtidig så stor at vi har søkt og fått støtte til å gjøre en enkeltstående produksjon.
De norske distributørene gjør nå opp regnskap etter kjøp i markedet i Cannes. Les mer om filmene som er på vei.
Er norsk film og filmpolitikk en suksesshistorie, slik kulturministeren nå hevder. Det kommer selvsagt an på suksesskriteriene.
En gang brant Hallvar Witzø mest for spillefilmen. I sommer og høst er det dramaseriene Pørni og Nepobaby som gjelder. Som regissør ser han ikke den store forskjellen på de to formatene, men ingenting slår den kollektive opplevelsen – som da Nepobaby nylig møtte publikum under Canneseries og hentet hjem to priser.
Jon Inge Faldalen anbefaler særlig danske «Hjem kjære hjem» og «Somebody Somewhere». Førstnevnte er en av de fineste filmene på norske kinoer så langt i år. Sistnevnte er en «lun og syrlig» slektning av Pørni.
Mariken Halles filmer blir til uten rigide planer og fastlåste karakterer. Resultatene er friske punk-pust. Hennes nye langfilm «Morgendagens helter» er ikke noe unntak.
Nye prosjekter av Silje Evensmo Jacobsen, Julia Dahr og debutant Maria Dyrvik er tildelt produksjonstilskudd fra Norsk filminstitutt etter kunstnerisk vurdering.
Sju norske filmprodusenter har fått tilskudd til samproduksjon med produsenter i andre land gjennom Sørfond. «Hvert av disse modige prosjektene står som et vitnesbyrd om filmskaperes motstandskraft», mener juryen som har valgt ut prosjektene.
Det britiske filminstituttet har lagt fram anbefalinger for den britiske audiovisuelle bransjen i møte med KI-teknologien. Trenger vi en slik veiviser i den norske bransjen? Vi tok en ringerunde til ulike bransjeaktører som alle peker mot Norsk filminstitutt. Men føler NFI seg kallet til oppdraget som nå begynner å haste?
Årets mest nominerte film er Lilja Ingolfsdottirs «Elskling» med ni nominasjoner, tett etterfulgt av Dag Johan Haugeruds «Drømmer» og Halfdan Ullmann Tøndels «Armand» med syv nominasjoner hver.
Både produsenten for «Den sorte svane» og «Team Ingebrigtsen» har blitt bedt om å overgi materiale til domstolene. Hvilke vurderinger er viktige for en dokumentarist når slike krav fremmes? Produsent Kristine Ann Skaret og Per Christian Magnus fra Senter for undersøkende journalistikk gjør sine avveininger.
Istedenfor å øke tilskudd til NFI-fondet og insentivordningen, etablerer regjeringen helt uventet et nytt filmfond i Østfold.
Langfilmene «Julius» og «Bukkene Bruse og juletrollet» er tildelt produksjonstilskudd fra Norsk filminstitutt etter såkalt markedsvurdering.
Satiren biter ikke lenger og dokumentaristene graver i et bunnløst mørke. Film- og serieskapere gjennomlever uvanlig krevende tider.
Noen filmprosjekter er legendariske, og i Norge er vikingfilmen Tancred Ibsen ønsket å lage for 100 år siden det mest myteomspunnede. Kanskje fordi den aldri ble realisert. Hva slags film kunne dette ha blitt? Vi har hentet fram Gunnar Iversens gjensyn med Ibsens drømmeprosjekt.
En dokumentar som følger den første døve politikeren som stiller til Stortingsvalg og kampen for Nord-Norgebanen, er blant prosjektene i en kvinnedominert tildelingsrunde hos Midtnorsk filmsenter.
Årets gullstol for beste kortfilm gikk til Hedda Mjøen for «Nåde», mens «Stakkars meg» av Liv Joelle Barbosa Blad fikk Terje Vigen-prisen.
Drammen Kino fikk pris for sin gode kinodrift, mens «Elskling» og «Victoria må dø» ble priset for å treffe publikum med sin oppriktighet og humor.
Cannesvinneren «Affeksjonsverdi» av Joachim Trier åpner Oslo Pix Filmfestival. Det blir også gjensyn med alle filmene i den såkalte Oslo-trilogien på festivalen.
Hva betyr det egentlig å vinne priser i Cannes og Berlin? Hva betyr de for tilskuddsgiverne, kinobesøk og seertall? Terez Hollo-Klausen i NFI og Synnøve Hørsdal i Maipo forsøker her å vekte prisenes betydning opp mot andre suksesskriterier.