Gunnar Iversen
Arne Berggren
Jon Inge Faldalen
Anne Gjelsvik
Cecilie Stranger-Thorsen
Lars Åndheim
Oda Bhar
Christopher Grøndahl
Elisabeth Sjaastad
Eva Bakøy
Jan Toreg
John Christian Rosenlund
Kjetil Lismoen
Marius Øfsti
Morten Barth
Om kort tid er det være eller ikke være for en medfinansieringsordning på Stortinget. Åse Kringstad og Elisabeth Sjaastad krysser fingrene og oppsummerer her det filmpolitiske året 2024. De gir oss også noen råtips om hva som vil skje i 2025.
I kjølvannet av «Makta» var det få norske dramaserier som brøt ny grunn i 2024 – året da produksjonstørken slo inn for fullt. Noen høydepunkter var det likevel. Vi ser tilbake på dramaåret sammen med Jon Inge Faldalen.
I 2024 kom realityformatene sterkt tilbake med ny oppfinnsomhet. Her er noen av produksjonene som gjorde inntrykk på Jon Inge Faldalen.
Aldri tidligere har norsk dokumentarfilm vært så synlig, variert, spenstig og vital, mener Gunnar Iversen. Her tar han en gjennomgang av dokumentaråret 2024.
Norsk filminstitutts avdelingsdirektør Julie Ova svarer her på kritikken fra Tonje Hardersen om at NFI motarbeider festivalen og Amandaprisen.
Dramabransjen melder om tørke og kanaler som vegrer seg for å satse på noe nytt. Men verken NRKs eller TV2 s dramasjefer Marianne Furevold-Boland og Alice Sommer vil gå med på at de ikke tar sjanser. Her ser de tilbake på året som gikk, veien videre og hvorfor et enda tettere samarbeid mellom bransjen og kanalene er viktigere enn noen gang.
I dag åpner årets utgave av Tromsø internasjonale filmfestival. Aleksander Huser anbefaler her et utvalg høydepunkter fra det omfattende filmprogrammet.
2023 bød på bemerkelsesverdig mange gode filmer. Det betyr imidlertid ikke at 2024 var et skuffende filmår. I denne gjennomgangen av fjorårets utenlandske høydepunkter ser Aleksander Huser også på noen trender og tendenser i det internasjonale filmlandskapet.
Norsk filminstitutt har i det siste vist en alarmerende mangel på forståelse for verdien av Den norske filmfestivalen og Amandaprisen – vår nasjonale filmpris. Nå bør Kulturdepartementet komme på banen, mener festivaldirektør Tonje Hardersen.
I markedsordningen kan du som forfatter byttes ut etter at tilskudd er tildelt. Da kan også regissøren og produsenten, sammen med en ny forfatter, lage en helt annen film. Hvor mange nøkkelfunksjoner kan skiftes ut før prosjektet er et annet enn det som fikk støtte, spør manusforfatterne Karsten Fullu og Mina Stenebråten.
Fra Vibeke Løkkebergs arkivopptak fra et legendarisk kvinnefilmseminar i 1973 til etterlengtede spillefilmdebuter fra Brwa Vahabpour og Emilie Blichfeldt: Her er de norske filmene som får kinopremiere denne våren.
Skuespillercoachen Elisabet Sevholt introduserer Chubbuck-teknikk, det nyeste tilskuddet i amerikansk method-skuespill. Møt henne i denne episoden av Skuespillerpodden.
Å ta sjanser var helt avgjørende for Halfdan Ullmann Tøndel og Lilja Ingolfsdottir da de leverte to av tidenes spillefilmdebuter i norsk film. Her forteller de om valgene de tok underveis, arbeidet med skuespillerne og konsulentsystemet, og hvorfor det er så lite rom for å feile i norsk film.
Etter serien om Norges mest kontroversielle idrettsfamilie vender Linn Amundsen tilbake med en serie om Norges mest kontroversielle kunstnerfamilie. «Familien Nerdrum» er ikke en reality-såpe om en sekt, bedyrer hun.
2024 vil bli stående som en av de beste årgangene i nyere tid for norsk kinofilm, med noen oppsiktsvekkende sterke spillefilmdebuter, mener Aleksander Huser. Det startet med historiske priser på Sundance-festivalen i USA og avsluttet med et tilsvarende prisdryss på European Film Awards i Sveits.
- Vi hadde ikke fått den samme tilgangen til SIAN om vi hadde brukt en journalistisk metode og stilt kritiske spørsmål, sier Bård Kjøge Rønning og Fabien Greenberg om dokumentaren «Norwegian Democrazy». I dette intervjuet forteller de også om arbeidet med den Oscar-kortlistede «No Other Land», som de har produsert.
- Jeg skulle aldri strekke meg for å være morsom. Bård Breiens «Team Havnaa» er en historie om boksing og ran, oppturer, nedturer og forsoning, fortalt med virkelighetens tragikomikk som også smittet over fra den snart premiereklare dramaserien «I kjærlighetens navn».
Det ble delt ut flere priser til norske og samiske filmer under årets utgave av Tromsø film festival. Tromsøpalmen gikk i år til Åse Drivenes for beste langfilm og til Liselotte Wajstedt og Marja Helander for beste kortfilm.
Filmskaper Mona Hoel er tildelt Filmklubbprisen, Norsk filmklubbforbunds høyeste hedersbetegnelse.
Om kort tid er det være eller ikke være for en medfinansieringsordning på Stortinget. Åse Kringstad og Elisabeth Sjaastad krysser fingrene og oppsummerer her det filmpolitiske året 2024. De gir oss også noen råtips om hva som vil skje i 2025.
Han var den amerikanske populærkulturens mest folkekjære surrealist som vekslet mellom avantgarde og mainstream som den naturligste ting i verden.
I kjølvannet av «Makta» var det få norske dramaserier som brøt ny grunn i 2024 – året da produksjonstørken slo inn for fullt. Noen høydepunkter var det likevel. Vi ser tilbake på dramaåret sammen med Jon Inge Faldalen.
I 2024 kom realityformatene sterkt tilbake med ny oppfinnsomhet. Her er noen av produksjonene som gjorde inntrykk på Jon Inge Faldalen.
En rekke norske regissører, deriblant Maria Sødahl og Elle Sofe Sara, presenterer nye prosjekter under årets nordiske marked på Gøteborg film festival.
Den nye prisen Arctic Film Young Directors Award er tildelt Regine Myhre for filmen «Føling».
I tilknytning til Minimalen film festival går Kortfilmkonventet og Signaturpitchen av stabelen i Trondheim neste uke.
Aldri tidligere har norsk dokumentarfilm vært så synlig, variert, spenstig og vital, mener Gunnar Iversen. Her tar han en gjennomgang av dokumentaråret 2024.
Norsk filminstitutts avdelingsdirektør Julie Ova svarer her på kritikken fra Tonje Hardersen om at NFI motarbeider festivalen og Amandaprisen.
Dramabransjen melder om tørke og kanaler som vegrer seg for å satse på noe nytt. Men verken NRKs eller TV2 s dramasjefer Marianne Furevold-Boland og Alice Sommer vil gå med på at de ikke tar sjanser. Her ser de tilbake på året som gikk, veien videre og hvorfor et enda tettere samarbeid mellom bransjen og kanalene er viktigere enn noen gang.
Nye tilskudd til etablerte kortfilm-profiler som Liv Joelle Barbosa Blad og Ida Hansen Eldøen, men også til en rekke ferske regitalenter. Og Tarjei Sandvik Moe debuterer som regissør.
I dag åpner årets utgave av Tromsø internasjonale filmfestival. Aleksander Huser anbefaler her et utvalg høydepunkter fra det omfattende filmprogrammet.
2023 bød på bemerkelsesverdig mange gode filmer. Det betyr imidlertid ikke at 2024 var et skuffende filmår. I denne gjennomgangen av fjorårets utenlandske høydepunkter ser Aleksander Huser også på noen trender og tendenser i det internasjonale filmlandskapet.
Anna Bache-Wiig og Siv Rajendram Eliassen er nominert til Nordic Series Script Awards for beste manus på serieversjonen av «Quisling» som nå går på TV2.