Karlovy Vary: Intervju med Nina Knag og Pia Tjelta.

Karlovy Vary: Intervju med Nina Knag og Pia Tjelta.

– Selv om vi vil være gode og hjelpe mennesker på flukt, ønsker vi det ikke om det går for mye utover våre privilegerte liv, forteller Nina Knag og Pia Tjelta om «Se meg», som i disse dager deltar i hovedkonkurransen i Karlovy Vary. I dette intervjuet forteller de også om erfaringene med å arbeide med intimitetskoordinator.

– Vi trenger tydeligere rammer for filmkonsulentenes arbeid.

– Vi trenger tydeligere rammer for filmkonsulentenes arbeid.

Behandlingen av Nic Osborne er ikke bare et lite gjennomarbeidet og uakseptabelt avslagsbrev – det er en diskrimineringssak, skriver Elisabeth Sjaastad, leder av Norsk filmforbund. NFI bør foreta en systematisk gjennomgang av egen praksis, mener hun.

– Vi trenger langsiktighet innen norsk film.

– Vi trenger langsiktighet innen norsk film.

Vi skal drive kultur både i bredden og i de smalere segmentene, skriver Espen Pedersen i Film & Kino om kinorepertoaret. – I løpet av høsten håper og tror jeg at norske filmer kommer til å prege listene langt mer enn i dag.

En livsreise i fantasiens og filmens tjeneste.

En livsreise i fantasiens og filmens tjeneste.

Kine Aune forlot oss i en alder av 82 år, men sporene hun satte i norsk film, tv og barneteater vil leve videre. Ingrid Falkenberg Dokka og Aaslaug Vaa minnes en unik skaperkraft og inspirator.

Rekordartet antall norske premierefilmer i høst.

Rekordartet antall norske premierefilmer i høst.

Det blir i snitt premiere på halvannen norsk kinofilm hver uke denne høsten. Det vil igjen lede til spørsmål om det er plass til alle. Men kanskje kan færre norske dramaserier vekke lysten på flere norske kinofilmer?

Filmsamtalen med Tani Dibasey og Ibrahim Mursal.

Filmsamtalen med Tani Dibasey og Ibrahim Mursal.

– Når vi viser filmen på internasjonale festivaler, blir vi oppfattet som norske filmskapere. Når vi kommer tilbake til Norge, blir vi oppfattet som minoritetsfilmskapere, forteller Tani Dibasey og Ibrahim Mursal som nylig deltok på Tribeca film festival med «African Family Dinner». I filmen skaper de pinlighetshumor ut av kulturelle forventninger.

– Det er som en gresk tragedie. (+)

– Det er som en gresk tragedie. (+)

Nylig ble Jakob Oftebro tildelt en Golden Nymph under tv-festivalen i Monte Carlo for sin tolkning av den visjonære mediemogulen Jan Stenbeck i NRK-aktuelle «Stenbeck». – Det er noe utrolig fascinerende med arv og makt, forteller han.

Denne saken krever abonnement. Du kan tegne års- eller månedsabonnement som gir deg tilgang på nyheter og fordypende artikler på rushprint.no hver eneste dag gjennom hele året. Les mer om våre ulike tilbud her: abonnement. ABONNEMENT LOGG INN
En samtale om det uunnværlige reginotatet. (+)

En samtale om det uunnværlige reginotatet. (+)

Det finnes ingen standard for et reginotat – de er utrolig forskjellige. Og det er nettopp det som er gøy, for da ser du regissørens stempel, mener NFI-konsulent Nina Barbosa Blad. - Jeg leser alltid reginotatet rett etter manuset. De to henger veldig i hop.

Denne saken krever abonnement. Du kan tegne års- eller månedsabonnement som gir deg tilgang på nyheter og fordypende artikler på rushprint.no hver eneste dag gjennom hele året. Les mer om våre ulike tilbud her: abonnement. ABONNEMENT LOGG INN
Filmpolitikken har blitt en farse.

Filmpolitikken har blitt en farse.

Så får vi altså nok et forvaltningsorgan – stikk i strid med etablert regional filmpolitikk. Istedenfor maktspredning har vi fått maktkonsentrasjon. Hvordan skal bransjen nå komme seg ut av uføret, spør Sigmund Elias Holm.

Kameraet er pennen (+).

Kameraet er pennen (+).

Mariken Halles filmer blir til uten rigide planer og fastlåste karakterer. Resultatene er friske punk-pust. Hennes nye langfilm «Morgendagens helter» er ikke noe unntak.

Denne saken krever abonnement. Du kan tegne års- eller månedsabonnement som gir deg tilgang på nyheter og fordypende artikler på rushprint.no hver eneste dag gjennom hele året. Les mer om våre ulike tilbud her: abonnement. ABONNEMENT LOGG INN
– Vi trenger en oppdatert og tydelig KI-veiviser. (+)

– Vi trenger en oppdatert og tydelig KI-veiviser. (+)

Det britiske filminstituttet har lagt fram anbefalinger for den britiske audiovisuelle bransjen i møte med KI-teknologien. Trenger vi en slik veiviser i den norske bransjen? Vi tok en ringerunde til ulike bransjeaktører som alle peker mot Norsk filminstitutt. Men føler NFI seg kallet til oppdraget som nå begynner å haste?

Denne saken krever abonnement. Du kan tegne års- eller månedsabonnement som gir deg tilgang på nyheter og fordypende artikler på rushprint.no hver eneste dag gjennom hele året. Les mer om våre ulike tilbud her: abonnement. ABONNEMENT LOGG INN
Når er det riktig å overgi opptaksmateriale? (+)

Når er det riktig å overgi opptaksmateriale? (+)

Både produsenten for «Den sorte svane» og «Team Ingebrigtsen» har blitt bedt om å overgi materiale til domstolene. Hvilke vurderinger er viktige for en dokumentarist når slike krav fremmes? Produsent Kristine Ann Skaret og Per Christian Magnus fra Senter for undersøkende journalistikk gjør sine avveininger.

Denne saken krever abonnement. Du kan tegne års- eller månedsabonnement som gir deg tilgang på nyheter og fordypende artikler på rushprint.no hver eneste dag gjennom hele året. Les mer om våre ulike tilbud her: abonnement. ABONNEMENT LOGG INN
Når mørket senker seg.

Når mørket senker seg.

Satiren biter ikke lenger og dokumentaristene graver i et bunnløst mørke. Film- og serieskapere gjennomlever uvanlig krevende tider.

Fra arkivet: Et legendarisk vikingfilm-prosjekt fyller 100 år.

Fra arkivet: Et legendarisk vikingfilm-prosjekt fyller 100 år.

Noen filmprosjekter er legendariske, og i Norge er vikingfilmen Tancred Ibsen ønsket å lage for 100 år siden det mest myteomspunnede. Kanskje fordi den aldri ble realisert. Hva slags film kunne dette ha blitt? Vi har hentet fram Gunnar Iversens gjensyn med Ibsens drømmeprosjekt.

Karlovy Vary: Intervju med Nina Knag og Pia Tjelta.

Karlovy Vary: Intervju med Nina Knag og Pia Tjelta.

– Selv om vi vil være gode og hjelpe mennesker på flukt, ønsker vi det ikke om det går for mye utover våre privilegerte liv, forteller Nina Knag og Pia Tjelta om «Se meg», som i disse dager deltar i hovedkonkurransen i Karlovy Vary. I dette intervjuet forteller de også om erfaringene med å arbeide med intimitetskoordinator.

– Vi trenger tydeligere rammer for filmkonsulentenes arbeid.

– Vi trenger tydeligere rammer for filmkonsulentenes arbeid.

Behandlingen av Nic Osborne er ikke bare et lite gjennomarbeidet og uakseptabelt avslagsbrev – det er en diskrimineringssak, skriver Elisabeth Sjaastad, leder av Norsk filmforbund. NFI bør foreta en systematisk gjennomgang av egen praksis, mener hun.

Forfølgelsen av Kirsten Flagstad kan bli musikal.

Forfølgelsen av Kirsten Flagstad kan bli musikal.

Prosjekter om nykolonialisme, grensesetting ved sex og en musikal om hvordan Kirsten Flagstad ble forfulgt etter krigen – det er noen av prosjektene Vestnorsk filmsenter rakk å gi tilskudd før ferien.

– Vi trenger langsiktighet innen norsk film.

– Vi trenger langsiktighet innen norsk film.

Vi skal drive kultur både i bredden og i de smalere segmentene, skriver Espen Pedersen i Film & Kino om kinorepertoaret. – I løpet av høsten håper og tror jeg at norske filmer kommer til å prege listene langt mer enn i dag.

En livsreise i fantasiens og filmens tjeneste.

En livsreise i fantasiens og filmens tjeneste.

Kine Aune forlot oss i en alder av 82 år, men sporene hun satte i norsk film, tv og barneteater vil leve videre. Ingrid Falkenberg Dokka og Aaslaug Vaa minnes en unik skaperkraft og inspirator.

Rekordartet antall norske premierefilmer i høst.

Rekordartet antall norske premierefilmer i høst.

Det blir i snitt premiere på halvannen norsk kinofilm hver uke denne høsten. Det vil igjen lede til spørsmål om det er plass til alle. Men kanskje kan færre norske dramaserier vekke lysten på flere norske kinofilmer?

Filmsamtalen med Tani Dibasey og Ibrahim Mursal.

Filmsamtalen med Tani Dibasey og Ibrahim Mursal.

– Når vi viser filmen på internasjonale festivaler, blir vi oppfattet som norske filmskapere. Når vi kommer tilbake til Norge, blir vi oppfattet som minoritetsfilmskapere, forteller Tani Dibasey og Ibrahim Mursal som nylig deltok på Tribeca film festival med «African Family Dinner». I filmen skaper de pinlighetshumor ut av kulturelle forventninger.

MENY