Gunnar Iversen
Arne Berggren
Jon Inge Faldalen
Anne Gjelsvik
Cecilie Stranger-Thorsen
Lars Åndheim
Oda Bhar
Christopher Grøndahl
Elisabeth Sjaastad
Eva Bakøy
Jan Toreg
John Christian Rosenlund
Kjetil Lismoen
Marius Øfsti
Morten Barth

– Selv om vi vil være gode og hjelpe mennesker på flukt, ønsker vi det ikke om det går for mye utover våre privilegerte liv, forteller Nina Knag og Pia Tjelta om «Se meg», som i disse dager deltar i hovedkonkurransen i Karlovy Vary. I dette intervjuet forteller de også om erfaringene med å arbeide med intimitetskoordinator.
Behandlingen av Nic Osborne er ikke bare et lite gjennomarbeidet og uakseptabelt avslagsbrev – det er en diskrimineringssak, skriver Elisabeth Sjaastad, leder av Norsk filmforbund. NFI bør foreta en systematisk gjennomgang av egen praksis, mener hun.
Jon Inge Faldalen anbefaler informert spennende Squid Game, 28 Years Later, Final Destination: Bloodlines, The Bear, Jaws@50 og Billy Joel for sommerferien.
Vi skal drive kultur både i bredden og i de smalere segmentene, skriver Espen Pedersen i Film & Kino om kinorepertoaret. – I løpet av høsten håper og tror jeg at norske filmer kommer til å prege listene langt mer enn i dag.
Kine Aune forlot oss i en alder av 82 år, men sporene hun satte i norsk film, tv og barneteater vil leve videre. Ingrid Falkenberg Dokka og Aaslaug Vaa minnes en unik skaperkraft og inspirator.
Det blir i snitt premiere på halvannen norsk kinofilm hver uke denne høsten. Det vil igjen lede til spørsmål om det er plass til alle. Men kanskje kan færre norske dramaserier vekke lysten på flere norske kinofilmer?
– Når vi viser filmen på internasjonale festivaler, blir vi oppfattet som norske filmskapere. Når vi kommer tilbake til Norge, blir vi oppfattet som minoritetsfilmskapere, forteller Tani Dibasey og Ibrahim Mursal som nylig deltok på Tribeca film festival med «African Family Dinner». I filmen skaper de pinlighetshumor ut av kulturelle forventninger.
I 2025 er det 60 år siden Rushprint ble etablert! Nå kan du lese Rushprints digitaliserte utgaver fra de siste 60 årene i Nasjonalbibliotekets arkiver. Det er på mange måter den norske filmens kollektive minne som er arkivert her.
Nylig ble Jakob Oftebro tildelt en Golden Nymph under tv-festivalen i Monte Carlo for sin tolkning av den visjonære mediemogulen Jan Stenbeck i NRK-aktuelle «Stenbeck». – Det er noe utrolig fascinerende med arv og makt, forteller han.
Det finnes ingen standard for et reginotat – de er utrolig forskjellige. Og det er nettopp det som er gøy, for da ser du regissørens stempel, mener NFI-konsulent Nina Barbosa Blad. - Jeg leser alltid reginotatet rett etter manuset. De to henger veldig i hop.
Så får vi altså nok et forvaltningsorgan – stikk i strid med etablert regional filmpolitikk. Istedenfor maktspredning har vi fått maktkonsentrasjon. Hvordan skal bransjen nå komme seg ut av uføret, spør Sigmund Elias Holm.
Jon Inge Faldalen anbefaler særlig danske «Hjem kjære hjem» og «Somebody Somewhere». Førstnevnte er en av de fineste filmene på norske kinoer så langt i år. Sistnevnte er en «lun og syrlig» slektning av Pørni.
Mariken Halles filmer blir til uten rigide planer og fastlåste karakterer. Resultatene er friske punk-pust. Hennes nye langfilm «Morgendagens helter» er ikke noe unntak.
Det britiske filminstituttet har lagt fram anbefalinger for den britiske audiovisuelle bransjen i møte med KI-teknologien. Trenger vi en slik veiviser i den norske bransjen? Vi tok en ringerunde til ulike bransjeaktører som alle peker mot Norsk filminstitutt. Men føler NFI seg kallet til oppdraget som nå begynner å haste?
Både produsenten for «Den sorte svane» og «Team Ingebrigtsen» har blitt bedt om å overgi materiale til domstolene. Hvilke vurderinger er viktige for en dokumentarist når slike krav fremmes? Produsent Kristine Ann Skaret og Per Christian Magnus fra Senter for undersøkende journalistikk gjør sine avveininger.
Satiren biter ikke lenger og dokumentaristene graver i et bunnløst mørke. Film- og serieskapere gjennomlever uvanlig krevende tider.
Noen filmprosjekter er legendariske, og i Norge er vikingfilmen Tancred Ibsen ønsket å lage for 100 år siden det mest myteomspunnede. Kanskje fordi den aldri ble realisert. Hva slags film kunne dette ha blitt? Vi har hentet fram Gunnar Iversens gjensyn med Ibsens drømmeprosjekt.
– Selv om vi vil være gode og hjelpe mennesker på flukt, ønsker vi det ikke om det går for mye utover våre privilegerte liv, forteller Nina Knag og Pia Tjelta om «Se meg», som i disse dager deltar i hovedkonkurransen i Karlovy Vary. I dette intervjuet forteller de også om erfaringene med å arbeide med intimitetskoordinator.
Janicke Askevolds spillefilm «Solomamma» og Paul Magnus Lundøs familiefilm «Grevlingene» er tatt ut til Locarno film festival i henholdsvis hovedkonkurransen og barnefilmprogrammet.
Behandlingen av Nic Osborne er ikke bare et lite gjennomarbeidet og uakseptabelt avslagsbrev – det er en diskrimineringssak, skriver Elisabeth Sjaastad, leder av Norsk filmforbund. NFI bør foreta en systematisk gjennomgang av egen praksis, mener hun.
Jon Inge Faldalen anbefaler informert spennende Squid Game, 28 Years Later, Final Destination: Bloodlines, The Bear, Jaws@50 og Billy Joel for sommerferien.
Norsk filminstitutt har tildelt sju norske filmfestivaler over 8 millioner kroner i tilskudd til drift og bransjetiltak.
Elijah Wood og hans selskap SpectreVision går inn som medprodusent på Patrik Syversens snart premiereklare kinofilm «Demring».
Hele det palestinske teamet som jobbet på den norske filmen «Praying for Armageddon» er drept av israelske bomber.
En lang rekke nye norske dokumentarfilmer og filmfestivaler har fått tilskudd fra Fritt Ord i juni.
Internasjonalt Samisk Filminstitutt og Netflix viderefører sitt samarbeid gjennom et nytt utviklingsprogram for kortfilm.
Prosjekter om nykolonialisme, grensesetting ved sex og en musikal om hvordan Kirsten Flagstad ble forfulgt etter krigen – det er noen av prosjektene Vestnorsk filmsenter rakk å gi tilskudd før ferien.
Vi skal drive kultur både i bredden og i de smalere segmentene, skriver Espen Pedersen i Film & Kino om kinorepertoaret. – I løpet av høsten håper og tror jeg at norske filmer kommer til å prege listene langt mer enn i dag.
Kine Aune forlot oss i en alder av 82 år, men sporene hun satte i norsk film, tv og barneteater vil leve videre. Ingrid Falkenberg Dokka og Aaslaug Vaa minnes en unik skaperkraft og inspirator.
Det blir i snitt premiere på halvannen norsk kinofilm hver uke denne høsten. Det vil igjen lede til spørsmål om det er plass til alle. Men kanskje kan færre norske dramaserier vekke lysten på flere norske kinofilmer?
Regissør Benjamin Ree, produsent Mette Cheng Munthe-Kaas og forfatter Mona Fastvold er blant de utenlandske filmfolkene som nå er invitert inn som medlemmer av Oscar-akademiet.
– Når vi viser filmen på internasjonale festivaler, blir vi oppfattet som norske filmskapere. Når vi kommer tilbake til Norge, blir vi oppfattet som minoritetsfilmskapere, forteller Tani Dibasey og Ibrahim Mursal som nylig deltok på Tribeca film festival med «African Family Dinner». I filmen skaper de pinlighetshumor ut av kulturelle forventninger.
Klynge og Piraya Film har fått tilskudd fra Europarådet til henholdsvis dramaserie om Henkie Hauge Karlsen og et portrett av å leve under diktatur i dagens Russland.