Gunnar Iversen
Arne Berggren
Jon Inge Faldalen
Anne Gjelsvik
Cecilie Stranger-Thorsen
Lars Åndheim
Oda Bhar
Christopher Grøndahl
Elisabeth Sjaastad
Eva Bakøy
Jan Toreg
John Christian Rosenlund
Kjetil Lismoen
Marius Øfsti
Morten Barth

Hva betyr det egentlig å vinne priser i Cannes og Berlin? Hva betyr de for tilskuddsgiverne, kinobesøk og seertall? Terez Hollo-Klausen i NFI og Synnøve Hørsdal i Maipo forsøker her å vekte prisenes betydning opp mot andre suksesskriterier.
Den trønderske varianten av ‘less is more’ har ifølge Julie Skaufel vært et styrende slagord for hennes kinoklare spillefilmdebut «Heim». I dette intervjuet forteller regissøren og manusforfatteren om den lokalt forankrede filmen og å jobbe med den underkjente romantisk komedie-sjangeren.
- Animasjonsmiljøene i Norden er veldig ulike, men det er mange fordeler ved at vi nå samarbeider mer profesjonelt, forteller Tonje Skar Reiersen om formaliseringen av Nordic Animation Association. Denne uken dro hun sammen med resten av Norden til Annecy. Vi rakk å ta en prat med henne om tingenes tilstand.
Sille Storihle har laget noe så eksotisk som en samfunnssatirisk spillefilm om offentlig kunst. Sånt blir det fort en engasjerende filmsamtale av, tenkte programleder Kjetil Lismoen. Ja, kanskje også litt bråk.
Uten klasseperspektiv får vi aldri virkelig bredde i det norske filmlandskapet, mener regissør Martin T. B. Thomas.
Dette er en av de sjeldne bransjene hvor omveltninger ofte omskapes til bensin for kunstnere som fortsetter å skape, uansett hindringer, forteller South By Southwest-festivalens Darin Klein og Peter Hall om de utfordrende tidene for uavhengig amerikansk film.
Jon Inge Faldalen anbefaler særlig flystyrtfantasiene «The Phoenician Scheme» og «The Rehearsal». Og slår et slag for krenkekontekster i NRK-serien «Dette er humor»: Ingenting er i seg selv ugreit - humor har alltid en kontekst.
Serien «Raske jenter» følger fire unge kvinners kamp for å hevde seg i toppen av en mannsdominert motorsport. - Med Altibox i ryggen var det bare å kjøre på, forteller regissør Vegard Bergheim. - Denne historien ble samtidig så stor at vi har søkt og fått støtte til å gjøre en enkeltstående produksjon.
De norske distributørene gjør nå opp regnskap etter kjøp i markedet i Cannes. Les mer om filmene som er på vei.
Er norsk film og filmpolitikk en suksesshistorie, slik kulturministeren nå hevder. Det kommer selvsagt an på suksesskriteriene.
En gang brant Hallvar Witzø mest for spillefilmen. I sommer og høst er det dramaseriene Pørni og Nepobaby som gjelder. Som regissør ser han ikke den store forskjellen på de to formatene, men ingenting slår den kollektive opplevelsen – som da Nepobaby nylig møtte publikum under Canneseries og hentet hjem to priser.
– Jeg ønsker alle samtaler om hvordan NRK og bransjen sammen kan fortsette å ta modige og nødvendige valg, hjertelig velkommen, skriver dramasjef Marianne Furevold-Boland i sitt svar på Rushprint-redaktør Kjetil Lismoens innlegg. – Evnen og viljen til å satse på det uforutsigbare er en sentral del av vårt mandat – og vårt arbeid.
Dramaserier som «22. juli» og «Makta» viste at NRK var bevisst sitt mandat som kringkaster. Holder NRK Drama på å miste dette vågemotet i en tid med nedskaleringer og dramatørke?
Vibeke Løkkeberg er i vinden med en feministisk aktivistisk dokumentarfilm spilt inn for 52 år siden. Her forteller hun Edy Poppy om de spesielle omstendighetene filmen ble laget under, og hvordan den belyser vår egen tid.
Hvilke filmer gjorde inntrykk og hvilke kan vi se fram til på kino og strømming? Programsjef i Nordisk Film Kino, Christin Berg, kritiker og journalist Aleks Huser og programleder Kjetil Lismoen oppsummerer årets filmfestival i Cannes som ble en historisk årgang sett med norske øyne.
I denne andre rapporten fra årets Cannes-festival ser Aleksander Huser nærmere på Joachim Triers Grand Prix-vinner «Affeksjonsverdi», Jafar Panahis Gullpalme-vinner «It Was Just an Accident» og andre filmer å merke seg fra programmet. Som også inkluderer nordiske regissører som Tarik Saleh, Hlynur Pálmason og en finsk spillefilmdebut samprodusert med Norge.
Tretti år etter lanseringen av dogmebevegelsen har fem danske filmskapere gått sammen om Dogma 25. Er det behov for å gjenopplive dogmefilmen? Vi spurte filmskaperne Lilja Ingolfsdottir, Mona Hoel, Mariken Halle og en av initiativtakerne, Isabella Eklöf.
Årets gullstol for beste kortfilm gikk til Hedda Mjøen for «Nåde», mens «Stakkars meg» av Liv Joelle Barbosa Blad fikk Terje Vigen-prisen.
Drammen Kino fikk pris for sin gode kinodrift, mens «Elskling» og «Victoria må dø» ble priset for å treffe publikum med sin oppriktighet og humor.
Cannesvinneren «Affeksjonsverdi» av Joachim Trier åpner Oslo Pix Filmfestival. Det blir også gjensyn med alle filmene i den såkalte Oslo-trilogien på festivalen.
Hva betyr det egentlig å vinne priser i Cannes og Berlin? Hva betyr de for tilskuddsgiverne, kinobesøk og seertall? Terez Hollo-Klausen i NFI og Synnøve Hørsdal i Maipo forsøker her å vekte prisenes betydning opp mot andre suksesskriterier.
Den trønderske varianten av ‘less is more’ har ifølge Julie Skaufel vært et styrende slagord for hennes kinoklare spillefilmdebut «Heim». I dette intervjuet forteller regissøren og manusforfatteren om den lokalt forankrede filmen og å jobbe med den underkjente romantisk komedie-sjangeren.
En uavhengig instans hos danske politimyndigheter har besluttet å etterforske politiet på bakgrunn av TV 2s dokumentarserie «Den sorte svane».
Neste uke er det klart for Kulturytring – kulturlivets svar på Arendalsuka. Blant arrangementene finner vi en debatt om «det statlige kinosviket» og kortfilmens status.
- Animasjonsmiljøene i Norden er veldig ulike, men det er mange fordeler ved at vi nå samarbeider mer profesjonelt, forteller Tonje Skar Reiersen om formaliseringen av Nordic Animation Association. Denne uken dro hun sammen med resten av Norden til Annecy. Vi rakk å ta en prat med henne om tingenes tilstand.
Disney og Universal blir de første studioene som saksøker en KI-aktør. Dermed innledes et nytt kapittel i den pågående kampen om opphavsrett og utviklingen av generativ kunstig intelligens.
Sille Storihle har laget noe så eksotisk som en samfunnssatirisk spillefilm om offentlig kunst. Sånt blir det fort en engasjerende filmsamtale av, tenkte programleder Kjetil Lismoen. Ja, kanskje også litt bråk.
Ti kortfilmer har denne våren og sommeren fått produksjonstilskudd fra Norsk filminstitutt etter såkalt kunstnerisk vurdering, deriblant animasjonslegenden Pjotr Sapegin. Les mer om filmene her.
Mens vi fortsatt venter på at strømmeaktørene skal forplikte seg i Norge, har Netflix inngått en svært ambisiøs avtale med den spanske filmindustrien.
Uten klasseperspektiv får vi aldri virkelig bredde i det norske filmlandskapet, mener regissør Martin T. B. Thomas.
Dette er en av de sjeldne bransjene hvor omveltninger ofte omskapes til bensin for kunstnere som fortsetter å skape, uansett hindringer, forteller South By Southwest-festivalens Darin Klein og Peter Hall om de utfordrende tidene for uavhengig amerikansk film.
Jon Inge Faldalen anbefaler særlig flystyrtfantasiene «The Phoenician Scheme» og «The Rehearsal». Og slår et slag for krenkekontekster i NRK-serien «Dette er humor»: Ingenting er i seg selv ugreit - humor har alltid en kontekst.
Arild Ommundsen og Silje Salomonsen nærmer seg målet med det siste tilskuddet fra Filmkraft til oppfølgerfilmen «Tilbake til Tottori». En rekke andre prosjekter, av blant annet Gunnar Hall Jensen, fikk også tilskudd i denne runden.