Gunnar Iversen
Arne Berggren
Jon Inge Faldalen
Anne Gjelsvik
Cecilie Stranger-Thorsen
Lars Åndheim
Oda Bhar
Christopher Grøndahl
Elisabeth Sjaastad
Eva Bakøy
Jan Toreg
John Christian Rosenlund
Kjetil Lismoen
Marius Øfsti
Morten Barth
Etter grensesprengende «The Act of Killing» og «The Look of Silence» har Joshua Oppenheimer laget en postapokalyptisk musikal - der siste versjonen av manuset ble skrevet i Finnmark. Og det var nordlyset som fikk ham til å tenke på Tilda Swinton.
Denne uken fylte Vibeke Løkkeberg 80 år. Vi tar del i feiringen ved å ta gjensyn med fem av hennes filmer som nå er tilgjengelig på strømming og video: Regn, Åpenbaringen, Løperjenten, Hud og Måker.
Skamklipping, IQ-testing, tvangssterilisering og fangeleir var noen av represaliene som «tyskerjentene» gikk igjennom etter andre verdenskrig. Lena-Christin Kalles «De rettsløse» belyser, fordømmer og gir uretten et ansikt. Men på et tidspunkt tok det nesten knekken på henne.
Han var en lysets mester, og en ekvilibrist med filmkameraet, skriver Jan Erik Holst om filmfotograf Harald Paalgard som gikk bort denne uken. Også Unni Straume og Trygve Allister Diesen minnes den etterspurte fotografen.
Like før helgen gikk David Lynch bort. Vi gjengir her Jon Inge Faldalens møte med ham da filmlegenden var underveis med en ny utgave av «Twin Peaks». Det ble en samtale om blant annet kaniner, ideer og umuligheten av å lage silkevesker av griseører.
Om kort tid er det være eller ikke være for en medfinansieringsordning på Stortinget. Åse Kringstad og Elisabeth Sjaastad krysser fingrene og oppsummerer her det filmpolitiske året 2024. De gir oss også noen råtips om hva som vil skje i 2025.
I kjølvannet av «Makta» var det få norske dramaserier som brøt ny grunn i 2024 – året da produksjonstørken slo inn for fullt. Noen høydepunkter var det likevel. Vi ser tilbake på dramaåret sammen med Jon Inge Faldalen.
I 2024 kom realityformatene sterkt tilbake med ny oppfinnsomhet. Her er noen av produksjonene som gjorde inntrykk på Jon Inge Faldalen.
Aldri tidligere har norsk dokumentarfilm vært så synlig, variert, spenstig og vital, mener Gunnar Iversen. Her tar han en gjennomgang av dokumentaråret 2024.
Norsk filminstitutts avdelingsdirektør Julie Ova svarer her på kritikken fra Tonje Hardersen om at NFI motarbeider festivalen og Amandaprisen.
Dramabransjen melder om tørke og kanaler som vegrer seg for å satse på noe nytt. Men verken NRKs eller TV2 s dramasjefer Marianne Furevold-Boland og Alice Sommer vil gå med på at de ikke tar sjanser. Her ser de tilbake på året som gikk, veien videre og hvorfor et enda tettere samarbeid mellom bransjen og kanalene er viktigere enn noen gang.
I dag åpner årets utgave av Tromsø internasjonale filmfestival. Aleksander Huser anbefaler her et utvalg høydepunkter fra det omfattende filmprogrammet.
2023 bød på bemerkelsesverdig mange gode filmer. Det betyr imidlertid ikke at 2024 var et skuffende filmår. I denne gjennomgangen av fjorårets utenlandske høydepunkter ser Aleksander Huser også på noen trender og tendenser i det internasjonale filmlandskapet.
Norsk filminstitutt har i det siste vist en alarmerende mangel på forståelse for verdien av Den norske filmfestivalen og Amandaprisen – vår nasjonale filmpris. Nå bør Kulturdepartementet komme på banen, mener festivaldirektør Tonje Hardersen.
I markedsordningen kan du som forfatter byttes ut etter at tilskudd er tildelt. Da kan også regissøren og produsenten, sammen med en ny forfatter, lage en helt annen film. Hvor mange nøkkelfunksjoner kan skiftes ut før prosjektet er et annet enn det som fikk støtte, spør manusforfatterne Karsten Fullu og Mina Stenebråten.
Fra Vibeke Løkkebergs arkivopptak fra et legendarisk kvinnefilmseminar i 1973 til etterlengtede spillefilmdebuter fra Brwa Vahabpour og Emilie Blichfeldt: Her er de norske filmene som får kinopremiere denne våren.
Skuespillercoachen Elisabet Sevholt introduserer Chubbuck-teknikk, det nyeste tilskuddet i amerikansk method-skuespill. Møt henne i denne episoden av Skuespillerpodden.
Jakob Rørviks dramaserie «Dates in real Life» og den norskproduserte kortfilmen «The Sentry» skal også delta på SXSW-festivalen.
Etter grensesprengende «The Act of Killing» og «The Look of Silence» har Joshua Oppenheimer laget en postapokalyptisk musikal - der siste versjonen av manuset ble skrevet i Finnmark. Og det var nordlyset som fikk ham til å tenke på Tilda Swinton.
Denne uken fylte Vibeke Løkkeberg 80 år. Vi tar del i feiringen ved å ta gjensyn med fem av hennes filmer som nå er tilgjengelig på strømming og video: Regn, Åpenbaringen, Løperjenten, Hud og Måker.
Mona Fastvold er nominert til Oscar for manuset til spillefilmen «The Brutalist». Palestinsk-norske «No Other Land» har seilt opp som en av favorittene i kategorien beste dokumentar.
Skamklipping, IQ-testing, tvangssterilisering og fangeleir var noen av represaliene som «tyskerjentene» gikk igjennom etter andre verdenskrig. Lena-Christin Kalles «De rettsløse» belyser, fordømmer og gir uretten et ansikt. Men på et tidspunkt tok det nesten knekken på henne.
Brwa Vahabpours debutspillefilm Onkel Jens er tatt ut til Narrative Feature Competition-programmet på South by Southwest-festivalen.
Den samiske NRK-serien «Heajastallan – A Sámi Wedding» er tatt ut til årets utgave av Berlinale Series Market – som i år ønsker å fremheve serier som berører sensitive temaer i samtiden.
Han var en lysets mester, og en ekvilibrist med filmkameraet, skriver Jan Erik Holst om filmfotograf Harald Paalgard som gikk bort denne uken. Også Unni Straume og Trygve Allister Diesen minnes den etterspurte fotografen.
Dag Johan Haugeruds «Drømmer» er tatt ut til hovedkonkurransen på Berlinalen. Dermed har alle filmene i trilogien «Sex Drømmer Kjærlighet» deltatt på en toneangivende europeisk festival.
Like før helgen gikk David Lynch bort. Vi gjengir her Jon Inge Faldalens møte med ham da filmlegenden var underveis med en ny utgave av «Twin Peaks». Det ble en samtale om blant annet kaniner, ideer og umuligheten av å lage silkevesker av griseører.
Det ble delt ut flere priser til norske og samiske filmer under årets utgave av Tromsø film festival. Tromsøpalmen gikk i år til Åse Drivenes for beste langfilm og til Liselotte Wajstedt og Marja Helander for beste kortfilm.
Filmskaper Mona Hoel er tildelt Filmklubbprisen, Norsk filmklubbforbunds høyeste hedersbetegnelse.
Om kort tid er det være eller ikke være for en medfinansieringsordning på Stortinget. Åse Kringstad og Elisabeth Sjaastad krysser fingrene og oppsummerer her det filmpolitiske året 2024. De gir oss også noen råtips om hva som vil skje i 2025.
Han var den amerikanske populærkulturens mest folkekjære surrealist som vekslet mellom avantgarde og mainstream som den naturligste ting i verden.
I kjølvannet av «Makta» var det få norske dramaserier som brøt ny grunn i 2024 – året da produksjonstørken slo inn for fullt. Noen høydepunkter var det likevel. Vi ser tilbake på dramaåret sammen med Jon Inge Faldalen.
I 2024 kom realityformatene sterkt tilbake med ny oppfinnsomhet. Her er noen av produksjonene som gjorde inntrykk på Jon Inge Faldalen.