En oppfølger til kinosuksessen «Tottori! Sommeren vi var alene» er blant prosjektene som har fått utviklings- og produksjonstilskudd fra Filmkraft.

Foto fra «Tottori! Sommeren vi var alene» – som nå kanskje får en oppfølger.
Til årets første søknadsrunde kom det inn 16 søknader for samlet 7 665 000 kroner, melder Filmkraft i en pressemelding. Blant prosjektene som er tilgodesett med produksjonstilskudd og utviklingsmidler finner vi kjente profiler som Tonje Hessen Schei, Stian Kristiansen og Arild Ommundsen & Silje Salomonsen.
Hessen Schei og den lokale produsenten Von Mørner ved Bjarte Mørner fikk det største tilskuddet på 1,5 millioner til The Whale Mystery. Dokumentaren følger en gruppe vitenskapsfolk og teknologer «som setter ut for å løse mysteriet om hvorfor tusenvis av hvaler massestrander hvert år. Ved hjelp av kunstig intelligens forsøker de å dekode kommunikasjon mellom arter, som for alltid kan forandre vår forståelse av naturen». I fjor kunne Hessen Schei fortelle om det spennende prosjektet i vår podkastsamtale med henne.
Arild Ommundsen & Silje Salomonsen holder på å utvikle en oppfølger til sin barnefilmsuksess Tottori! Sommeren vi var alene. Tilbake til Tottori handler om «to søstre som alltid har hatt et sterkt bånd, men morens depresjon og en fjern far har skapt avstand mellom dem. Den eldste søsteren blir innlagt på en ungdomsklinikk for psykiske problemer, mens den yngste rømmer hjemmefra. Hun legger ut på en reise for å finne barndommens «superkraft», den magiske troen på at alt er mulig. Underveis møter hun både vennlighet og farer, og lærer at ekte styrke kommer fra fellesskap. Når søstrene møtes igjen, finner de at barndommens glød kan finnes på nytt.»
Her er noen korte beskrivelser av de andre prosjektene som fikk tilskudd:
Livredd for å leve, dødsredd for å dø (utviklingstilskudd), av Stian Kristiansen.
«Dina (16) er født blind og har flyttet ut i farens gamle campingbil for å være i fred fra familien. En kveld dukker det opp en gutt som er på flukt fra både politi og barnevern. Han starter opp bilen og kjører av gårde. Endelig skjer det noe. Men Dina er likevel usikker på om hun blir kidnappet, eller om hun egentlig har lyst til å bli med. Tom T. virker grei, men hvem er han egentlig? «Livredd for å leve, dødsredd for å dø» er basert på en bok av Bjørn Sortland.»
Fyllik (kortfiksjon). Manus og regi av Eigil Jansen.
«Prosjektet er ein adaptasjon av starten på Dostojevski sin roman «Brotsverk og straff», og utforskar fleire tema knytta til rus og vårt syn på rus. Kan ein tilgi den som øydelegg familien sin for å leva eit liv i rus? Han som drikk opp pengane som skal gå til mat for ungane, finst det nåde for han? Kan menneska tilgi han? Kan Gud?»
Sykehusklovnene (Dokumentarserie). Manus og regi av Aleksander Tranberg.
«Sykehusklovnene er en fortelling om håp og brennende hjerter – om kunsten å smile på tunge dager».
Jellyfish (kortfiksjon): Manus og regi av Frida Feline Nilsen.
«I en robåt på Nordsjøen konfronteres Elida, en ung billedkunstner i 20-årene, med dyp ensomhet og kreative sperrer. I en skjebnesvanger kamp mot det mørke og kalde havet, gjenvinner hun kontakten med sin indre styrke, håp og livskraft.
Filmen formidler et viktig budskap om at ensomhet kan overvinnes og at vi har kraften i oss selv til å takle mentale utfordringer. Gjennom en kunstnerisk og poetisk tilnærming utforsker Jellyfish et samfunnsfenomen som mange vil kunne kjenne seg igjen i.»
Attention (kortfiksjon): Regi/medforfatter: Ivar Aase.
«Når et distrahert par forsømmer sin unge sønn, skapes et monster som etterlater dem med arr for livet. Attention er et blodig og hjertevarmende mareritt om skjermtid og familiebånd.»
Obskurum (Kortfiksjon) Manus og regi av Muhundan Balasubramaniam
«Ti år gamle Kuno blir holdt fanget i et gammelt hus av et skremmende monster. For å bryte fri og komme seg ut av huset, må Kuno finne motet til å konfrontere monsteret og stå opp for seg selv.»
Reidar Kvammen (Utvikling): Manus og regi av Svein Molaug og Peter Ask.
«Historien om Reidar Kvammen, Norges fotballhelt og krigsfange, som kjempet både på banen og i livet for frihet, mot og håp under en av historiens mørkeste epoker.»
Light Lines (Utvikling): Manus og regi av Aleksander Tranberg
«Vi følger klimaaktivisten Callum Macintyre på hans reise fra miljøbevisste fotoprosjekter i de norske fjellene til radikal aktivisme og sivil ulydighet. Han møter både motstand og hat, samtidig som han trosser sin egen frykt ved å risikere fengsel. Light Lines undersøker hva som driver mennesker til å risikere sin frihet og personlige sikkerhet i kampen for det de tror på.»
Morten Abel (Utvikling, dokumentar). Manus og regi av Peter Ask og Svein Molaug
«Denne dokumentaren skal fortelle den inspirerende historien om Morten Abels karriere, en sentral figur i norsk musikk gjennom flere tiår.»
Omveien hjem (Kortfiksjon). Regi og medforfatter: Ola Martin Fjeld
«I «Omveien hjem» blir 16 år gamle Hedvig hentet av Hanne for en tilsynelatende vanlig biltur. Sakte, men sikkert får vi innblikk i den sanne betydningen av turen. Hedvigs forsvarsmekanismer begynner å rakne, og det som starter som en rutine, blir en reise som snur opp ned på Hedvigs liv. Kortfilmen utforsker familie, lojalitet og selvinnsikt – og sannheten om en far som kanskje ikke er den han utgir seg for å være.»
Foto fra «Tottori! Sommeren vi var alene» – som nå kanskje får en oppfølger.
Til årets første søknadsrunde kom det inn 16 søknader for samlet 7 665 000 kroner, melder Filmkraft i en pressemelding. Blant prosjektene som er tilgodesett med produksjonstilskudd og utviklingsmidler finner vi kjente profiler som Tonje Hessen Schei, Stian Kristiansen og Arild Ommundsen & Silje Salomonsen.
Hessen Schei og den lokale produsenten Von Mørner ved Bjarte Mørner fikk det største tilskuddet på 1,5 millioner til The Whale Mystery. Dokumentaren følger en gruppe vitenskapsfolk og teknologer «som setter ut for å løse mysteriet om hvorfor tusenvis av hvaler massestrander hvert år. Ved hjelp av kunstig intelligens forsøker de å dekode kommunikasjon mellom arter, som for alltid kan forandre vår forståelse av naturen». I fjor kunne Hessen Schei fortelle om det spennende prosjektet i vår podkastsamtale med henne.
Arild Ommundsen & Silje Salomonsen holder på å utvikle en oppfølger til sin barnefilmsuksess Tottori! Sommeren vi var alene. Tilbake til Tottori handler om «to søstre som alltid har hatt et sterkt bånd, men morens depresjon og en fjern far har skapt avstand mellom dem. Den eldste søsteren blir innlagt på en ungdomsklinikk for psykiske problemer, mens den yngste rømmer hjemmefra. Hun legger ut på en reise for å finne barndommens «superkraft», den magiske troen på at alt er mulig. Underveis møter hun både vennlighet og farer, og lærer at ekte styrke kommer fra fellesskap. Når søstrene møtes igjen, finner de at barndommens glød kan finnes på nytt.»
Her er noen korte beskrivelser av de andre prosjektene som fikk tilskudd:
Livredd for å leve, dødsredd for å dø (utviklingstilskudd), av Stian Kristiansen.
«Dina (16) er født blind og har flyttet ut i farens gamle campingbil for å være i fred fra familien. En kveld dukker det opp en gutt som er på flukt fra både politi og barnevern. Han starter opp bilen og kjører av gårde. Endelig skjer det noe. Men Dina er likevel usikker på om hun blir kidnappet, eller om hun egentlig har lyst til å bli med. Tom T. virker grei, men hvem er han egentlig? «Livredd for å leve, dødsredd for å dø» er basert på en bok av Bjørn Sortland.»
Fyllik (kortfiksjon). Manus og regi av Eigil Jansen.
«Prosjektet er ein adaptasjon av starten på Dostojevski sin roman «Brotsverk og straff», og utforskar fleire tema knytta til rus og vårt syn på rus. Kan ein tilgi den som øydelegg familien sin for å leva eit liv i rus? Han som drikk opp pengane som skal gå til mat for ungane, finst det nåde for han? Kan menneska tilgi han? Kan Gud?»
Sykehusklovnene (Dokumentarserie). Manus og regi av Aleksander Tranberg.
«Sykehusklovnene er en fortelling om håp og brennende hjerter – om kunsten å smile på tunge dager».
Jellyfish (kortfiksjon): Manus og regi av Frida Feline Nilsen.
«I en robåt på Nordsjøen konfronteres Elida, en ung billedkunstner i 20-årene, med dyp ensomhet og kreative sperrer. I en skjebnesvanger kamp mot det mørke og kalde havet, gjenvinner hun kontakten med sin indre styrke, håp og livskraft.
Filmen formidler et viktig budskap om at ensomhet kan overvinnes og at vi har kraften i oss selv til å takle mentale utfordringer. Gjennom en kunstnerisk og poetisk tilnærming utforsker Jellyfish et samfunnsfenomen som mange vil kunne kjenne seg igjen i.»
Attention (kortfiksjon): Regi/medforfatter: Ivar Aase.
«Når et distrahert par forsømmer sin unge sønn, skapes et monster som etterlater dem med arr for livet. Attention er et blodig og hjertevarmende mareritt om skjermtid og familiebånd.»
Obskurum (Kortfiksjon) Manus og regi av Muhundan Balasubramaniam
«Ti år gamle Kuno blir holdt fanget i et gammelt hus av et skremmende monster. For å bryte fri og komme seg ut av huset, må Kuno finne motet til å konfrontere monsteret og stå opp for seg selv.»
Reidar Kvammen (Utvikling): Manus og regi av Svein Molaug og Peter Ask.
«Historien om Reidar Kvammen, Norges fotballhelt og krigsfange, som kjempet både på banen og i livet for frihet, mot og håp under en av historiens mørkeste epoker.»
Light Lines (Utvikling): Manus og regi av Aleksander Tranberg
«Vi følger klimaaktivisten Callum Macintyre på hans reise fra miljøbevisste fotoprosjekter i de norske fjellene til radikal aktivisme og sivil ulydighet. Han møter både motstand og hat, samtidig som han trosser sin egen frykt ved å risikere fengsel. Light Lines undersøker hva som driver mennesker til å risikere sin frihet og personlige sikkerhet i kampen for det de tror på.»
Morten Abel (Utvikling, dokumentar). Manus og regi av Peter Ask og Svein Molaug
«Denne dokumentaren skal fortelle den inspirerende historien om Morten Abels karriere, en sentral figur i norsk musikk gjennom flere tiår.»
Omveien hjem (Kortfiksjon). Regi og medforfatter: Ola Martin Fjeld
«I «Omveien hjem» blir 16 år gamle Hedvig hentet av Hanne for en tilsynelatende vanlig biltur. Sakte, men sikkert får vi innblikk i den sanne betydningen av turen. Hedvigs forsvarsmekanismer begynner å rakne, og det som starter som en rutine, blir en reise som snur opp ned på Hedvigs liv. Kortfilmen utforsker familie, lojalitet og selvinnsikt – og sannheten om en far som kanskje ikke er den han utgir seg for å være.»