«Den stygge stesøsteren» rev i helga «Spermageddon» ned fra førsteplassen på kinotoppen.

Den hardtslående utforskingen av den såkalte body horror-sjangeren i Den stygge stesøsteren er ikke hverdagskost på kino. Og for enkelte sarte sjeler har det blitt drøy kost å fordøye. Men over helgen gikk Emilie Blichfeldts debutfilm rett inn på kinotoppen og rev Spermageddon ned til tredjeplassen. Etter to helger har den rundet 23 000 på kinoene. Det er strålende tall for noe som strengt tatt er en kompromissløs arthousefilm. At Spermageddon nærmer seg 60 000 etter tre helger er mer som forventet.
Den stygge stesøsteren hadde som kjent internasjonal premiere på Sundance film festival før den gikk videre til Berlinalens Panorama-program. Blichfeldts friske vri på eventyret om Askepott er blitt godt lagt merke til, noe som også gjenspeiles i det internasjonale salget.
– Jeg har vært veldig opptatt av å finne riktig balanse og tone, fortalte hun i vårt intervju med henne. – Det er et eventyr, men hva slags eventyr skulle det være? Det måtte være et motsvar til perfekte overflatene hos Disney. Jeg lot meg inspirere av Tre nøtter til Askepott, som igjen tok meg inn i østeuropeiske syttitallsfilmer. Det er en stil som er ganske realistisk, samtidig som kostymene er veldig kostymete og effektene veldig effektete. Det gir en uncanny blanding av fiksjon og realitet.
Vi kan anbefale vår samtale med Lea Myren om hovedrollen. Her forteller hun om samarbeidet med Blichfeldt og resten av det sammensveisede filmteamet som har gitt oss årets mest oppsiktsvekkende spillefilmdebut, både fra en regissør og skuespiller.
Vi skal selvsagt ikke glemme at Kaptein Sabeltann og Grevinnen av Gral nærmer seg 150 000 besøkende etter seks uker på kino. Det gir en sjuende plass på denne ukens kinotopp. Og på en niendeplass finner vi Stavangerfilmen Alt skal bort. Over 7000 besøkende åpningshelgen er slettes ikke dårlig, men kanskje ikke så høyt som distributøren og produsenten hadde håpet? Likevel: om filmen viser seg å være en slow burner, så håper vi kinosjefene har is nok i magen til å la den få et langt liv på kino.
Den hardtslående utforskingen av den såkalte body horror-sjangeren i Den stygge stesøsteren er ikke hverdagskost på kino. Og for enkelte sarte sjeler har det blitt drøy kost å fordøye. Men over helgen gikk Emilie Blichfeldts debutfilm rett inn på kinotoppen og rev Spermageddon ned til tredjeplassen. Etter to helger har den rundet 23 000 på kinoene. Det er strålende tall for noe som strengt tatt er en kompromissløs arthousefilm. At Spermageddon nærmer seg 60 000 etter tre helger er mer som forventet.
Den stygge stesøsteren hadde som kjent internasjonal premiere på Sundance film festival før den gikk videre til Berlinalens Panorama-program. Blichfeldts friske vri på eventyret om Askepott er blitt godt lagt merke til, noe som også gjenspeiles i det internasjonale salget.
– Jeg har vært veldig opptatt av å finne riktig balanse og tone, fortalte hun i vårt intervju med henne. – Det er et eventyr, men hva slags eventyr skulle det være? Det måtte være et motsvar til perfekte overflatene hos Disney. Jeg lot meg inspirere av Tre nøtter til Askepott, som igjen tok meg inn i østeuropeiske syttitallsfilmer. Det er en stil som er ganske realistisk, samtidig som kostymene er veldig kostymete og effektene veldig effektete. Det gir en uncanny blanding av fiksjon og realitet.
Vi kan anbefale vår samtale med Lea Myren om hovedrollen. Her forteller hun om samarbeidet med Blichfeldt og resten av det sammensveisede filmteamet som har gitt oss årets mest oppsiktsvekkende spillefilmdebut, både fra en regissør og skuespiller.
Vi skal selvsagt ikke glemme at Kaptein Sabeltann og Grevinnen av Gral nærmer seg 150 000 besøkende etter seks uker på kino. Det gir en sjuende plass på denne ukens kinotopp. Og på en niendeplass finner vi Stavangerfilmen Alt skal bort. Over 7000 besøkende åpningshelgen er slettes ikke dårlig, men kanskje ikke så høyt som distributøren og produsenten hadde håpet? Likevel: om filmen viser seg å være en slow burner, så håper vi kinosjefene har is nok i magen til å la den få et langt liv på kino.