Priser til «Før mørket» og Bræin Hovig i Gøteborg.

Priser til «Før mørket» og Bræin Hovig i Gøteborg.

Eirik Svenssons drama «Før mørket» ble tildelt publikumsprisen under Gøteborg film festival, mens Andrea Bræin Hovig fikk Dragon Award for sin rolle i spillefilmen «Kjærlighet».  

Eirik Svenssons drama Før mørket stakk av med publikumsprisen for beste nordiske film under avslutningen av Gøteborg film festival lørdag kveld. Det melder den norske distributøren Nordisk Film. Samtidig ble Andrea Bræin Hovig tildelt en Dragon Award for sin rolle i spillefilmen Kjærlighet.

Før Mørket hadde sin verdenspremiere som festivalens åpningsfilm 24. januar. Filmen er regissert av Svensson og har Kristine Kujath Thorp i hovedrollen. 

Basert på Lindis Hurums selvbiografi «Det finnes ingen de andre – det er bare oss», skildrer Før mørket et feltsykehus i Den sentralafrikanske republikk under borgerkrigen i 2013. En muslimsk mann søker tilflukt på sykehuset, mens en kristen milits krever livet hans. Hjelpearbeideren Linn, spilt av Kristine Kujath Thorp, må ta vanskelige valg for å redde mannen og beskytte sine kolleger. Manuset til filmen er skrevet av Harald Rosenløw Eeg og Lars Gudmestad.

Før mørket er Svenssons femte spillefilm, og han har tidligere regissert filmer som Den største forbrytelsen og Harajuku, som deltok i Nordic Competition på Göteborg Film Festival i 2019.

Prisen til Andrea Bræin Hovig er kjønnsnøytral og alle skuespillerne i alle filmene som inngår i Nordic Competition var nominerte.

Kjærlighet hadde verdenspremiere i hovedkonkurransen på filmfestivalen i Venezia  i august og mottok filmkritikerprisen Bisato d’Oro. Filmen er en del av Dag Johan Haugeruds trilogi Sex, Drømmer, Kjærlighet.

I vårt intervju med Bræin Hovig om rollen i Kjærlighet, så hun blant annet følgende:

– Marianne er ganske problemfri i utgangspunktet. Noe som gjør henne til en befriende kvinnekarakter å utforske. Bærende roller har ofte så store problemer på film. At det ikke er noe gærent med Mariannes liv, eller økonomi, føles nytt og originalt. Marianne har et godt liv. Isteden er det folk rundt henne som sliter … litt. Det er ikke de store konfliktene i Haugeruds filmer, det er små hverdagslige dramaer, noe jeg liker. 

Priser til «Før mørket» og Bræin Hovig i Gøteborg.

Priser til «Før mørket» og Bræin Hovig i Gøteborg.

Eirik Svenssons drama «Før mørket» ble tildelt publikumsprisen under Gøteborg film festival, mens Andrea Bræin Hovig fikk Dragon Award for sin rolle i spillefilmen «Kjærlighet».  

Eirik Svenssons drama Før mørket stakk av med publikumsprisen for beste nordiske film under avslutningen av Gøteborg film festival lørdag kveld. Det melder den norske distributøren Nordisk Film. Samtidig ble Andrea Bræin Hovig tildelt en Dragon Award for sin rolle i spillefilmen Kjærlighet.

Før Mørket hadde sin verdenspremiere som festivalens åpningsfilm 24. januar. Filmen er regissert av Svensson og har Kristine Kujath Thorp i hovedrollen. 

Basert på Lindis Hurums selvbiografi «Det finnes ingen de andre – det er bare oss», skildrer Før mørket et feltsykehus i Den sentralafrikanske republikk under borgerkrigen i 2013. En muslimsk mann søker tilflukt på sykehuset, mens en kristen milits krever livet hans. Hjelpearbeideren Linn, spilt av Kristine Kujath Thorp, må ta vanskelige valg for å redde mannen og beskytte sine kolleger. Manuset til filmen er skrevet av Harald Rosenløw Eeg og Lars Gudmestad.

Før mørket er Svenssons femte spillefilm, og han har tidligere regissert filmer som Den største forbrytelsen og Harajuku, som deltok i Nordic Competition på Göteborg Film Festival i 2019.

Prisen til Andrea Bræin Hovig er kjønnsnøytral og alle skuespillerne i alle filmene som inngår i Nordic Competition var nominerte.

Kjærlighet hadde verdenspremiere i hovedkonkurransen på filmfestivalen i Venezia  i august og mottok filmkritikerprisen Bisato d’Oro. Filmen er en del av Dag Johan Haugeruds trilogi Sex, Drømmer, Kjærlighet.

I vårt intervju med Bræin Hovig om rollen i Kjærlighet, så hun blant annet følgende:

– Marianne er ganske problemfri i utgangspunktet. Noe som gjør henne til en befriende kvinnekarakter å utforske. Bærende roller har ofte så store problemer på film. At det ikke er noe gærent med Mariannes liv, eller økonomi, føles nytt og originalt. Marianne har et godt liv. Isteden er det folk rundt henne som sliter … litt. Det er ikke de store konfliktene i Haugeruds filmer, det er små hverdagslige dramaer, noe jeg liker. 

MENY