Foreningen Norske filmfotografer føyer seg inn i rekken av internasjonale fotograf-forbund som stiller seg kritiske til Cameraimage og festivallederens kontroversielle uttalelser om kvinnelige filmfotografer.
Foto: fra «Blitz», Steve McQueens nye film som nå er trukket fra Cameraimage.
Nylig gikk lederen av filmfoto-festivalen Cameraimage, Marek Zydowicz, ut med noen uttalelser som har utløst sterke reaksjoner i det internasjonale filmmiljøet.
«Filmindustrien gjennomgår raske endringer, som påvirker det filmatiske bildet, dets innhold og estetikk,» sa Żydowicz i et intervju med Cinematography World.
«En av de viktigste endringene er den økende anerkjennelsen av kvinnelige fotografer og regissører. Denne utviklingen er avgjørende ettersom den retter opp den åpenbare urettferdigheten som finnes i samfunnsutviklingen. Det reiser imidlertid også et spørsmål: Kan streben etter endring gå på bekostning av det som er bra? Kan vi ofre verk og kunstnere med fremragende kunstneriske prestasjoner utelukkende for å gi plass til middelmådig filmproduksjon?»
Żydowicz fortsatte med å uttale at han ikke vil underkaste seg gjeldende politiske og ideologiske trender, og nekter å følge i fotsporene til filmfestivalene i Cannes, Berlin og Venezia som «har bukket under for eller fremmet slike trender.»
Responsen på kommentaren kom raskt, fra flere hold. British Society of Cinematographers sendte ut en uttalelse og publiserte et innlegg der de kritiserte det de oppfatter som festivallederens utdaterte syn på kvinnelige filmfotografer. De omtaler kommentaren som blant annet kvinnefiendtlig og aggressiv. Siden har fordømmelsene kommet på rad og rekke, og nådde et klimaks i går da regissøren Steve McQueen, som skulle være æresgjest under årets Cameraimage med sin nye film Blitz, trakk seg og filmen fra festivalen.
Også her hjemme har kommentaren vekket oppsikt. I dag morges sendte foreningen Foreningen Norske filmfotografer (FNF) ut en melding til sine medlemmer der de kritisererer festivallederens uttalelser.
Filmfestivalen Camerimage er en viktig møteplass for filmfotografer, konstateres det i meldingen. «Her kan man utveksle erfaringer og knytte bånd til kolleger som jobber under andre forhold enn her i Norden. De siste dagene har det vært mye debatt på Instagram etter at festivalsjefen gjorde et famøst intervju med bransjemagasinet Cinematography World i anledning festivalens (manglende) fokus på kvinnelige filmfotografer og minoriteter».
«FNF er kritiske til den lave representasjonen av kvinnelige filmfotografer under Camaerimage. I hovedkonkurransen har kun 3,1% av filmene vært skutt av kvinner siden oppstarten i 1993. FNF er også svært kritisk til at IMAGO ikke har vært velkommen på festivalen de tre siste årene. Dette er et politisk valg fordi IMAGO ikke har ekskludert den russiske foreningen RGC etter invasjonen av Ukraina. IMAGOs generalforsamling har stemt over saken og et knapt flertall stemte mot å ekskludere RGC. (FNF foreslo å ekskludere foreningen, men invitere de russiske filmfotografene som ikke har støttet krigen som uavghengige medlemmer av IMAGO).»
«Det har vært et voldsomt trøkk mot Camerimage den siste uka og det er bra. FNF mener (likevel) at en kansellering av Camerimage er mot sin hensikt og vi oppfordrer heller de som reiser til heller å benytte anledningen til å legge press på festivalen for en holdningsendring. FNF vil fortsette å legge press på Camerimage og vi vil jobbe hardere for å rette opp i den skjeve kjønnsbalansen også her hjemme.»
Foto: fra «Blitz», Steve McQueens nye film som nå er trukket fra Cameraimage.
Nylig gikk lederen av filmfoto-festivalen Cameraimage, Marek Zydowicz, ut med noen uttalelser som har utløst sterke reaksjoner i det internasjonale filmmiljøet.
«Filmindustrien gjennomgår raske endringer, som påvirker det filmatiske bildet, dets innhold og estetikk,» sa Żydowicz i et intervju med Cinematography World.
«En av de viktigste endringene er den økende anerkjennelsen av kvinnelige fotografer og regissører. Denne utviklingen er avgjørende ettersom den retter opp den åpenbare urettferdigheten som finnes i samfunnsutviklingen. Det reiser imidlertid også et spørsmål: Kan streben etter endring gå på bekostning av det som er bra? Kan vi ofre verk og kunstnere med fremragende kunstneriske prestasjoner utelukkende for å gi plass til middelmådig filmproduksjon?»
Żydowicz fortsatte med å uttale at han ikke vil underkaste seg gjeldende politiske og ideologiske trender, og nekter å følge i fotsporene til filmfestivalene i Cannes, Berlin og Venezia som «har bukket under for eller fremmet slike trender.»
Responsen på kommentaren kom raskt, fra flere hold. British Society of Cinematographers sendte ut en uttalelse og publiserte et innlegg der de kritiserte det de oppfatter som festivallederens utdaterte syn på kvinnelige filmfotografer. De omtaler kommentaren som blant annet kvinnefiendtlig og aggressiv. Siden har fordømmelsene kommet på rad og rekke, og nådde et klimaks i går da regissøren Steve McQueen, som skulle være æresgjest under årets Cameraimage med sin nye film Blitz, trakk seg og filmen fra festivalen.
Også her hjemme har kommentaren vekket oppsikt. I dag morges sendte foreningen Foreningen Norske filmfotografer (FNF) ut en melding til sine medlemmer der de kritisererer festivallederens uttalelser.
Filmfestivalen Camerimage er en viktig møteplass for filmfotografer, konstateres det i meldingen. «Her kan man utveksle erfaringer og knytte bånd til kolleger som jobber under andre forhold enn her i Norden. De siste dagene har det vært mye debatt på Instagram etter at festivalsjefen gjorde et famøst intervju med bransjemagasinet Cinematography World i anledning festivalens (manglende) fokus på kvinnelige filmfotografer og minoriteter».
«FNF er kritiske til den lave representasjonen av kvinnelige filmfotografer under Camaerimage. I hovedkonkurransen har kun 3,1% av filmene vært skutt av kvinner siden oppstarten i 1993. FNF er også svært kritisk til at IMAGO ikke har vært velkommen på festivalen de tre siste årene. Dette er et politisk valg fordi IMAGO ikke har ekskludert den russiske foreningen RGC etter invasjonen av Ukraina. IMAGOs generalforsamling har stemt over saken og et knapt flertall stemte mot å ekskludere RGC. (FNF foreslo å ekskludere foreningen, men invitere de russiske filmfotografene som ikke har støttet krigen som uavghengige medlemmer av IMAGO).»
«Det har vært et voldsomt trøkk mot Camerimage den siste uka og det er bra. FNF mener (likevel) at en kansellering av Camerimage er mot sin hensikt og vi oppfordrer heller de som reiser til heller å benytte anledningen til å legge press på festivalen for en holdningsendring. FNF vil fortsette å legge press på Camerimage og vi vil jobbe hardere for å rette opp i den skjeve kjønnsbalansen også her hjemme.»