160 000 amerikanske skuespillere går sammen med forfatterne ut i den største streiken i Hollywood siden 1960. Vi kan stå overfor den mest dramatiske nedstengningen av den amerikanske underholdningsbransjen på over 60 år.
Foto: Fran Drescher under sitt kraftige oppgjør med strømmerne og studioene.
Fran Drescher, lederen av Sag-Aftra, Hollywoods største fagforening, erklærte i går kveld at det var ingen vei tilbake: Skuespillerne er marginalisert og møtt med mangel på respekt og verdighet av en forretningsmodell som er endret dramatisk av strømmetjenestene og Kunstig Intelligens, mente hun.
«Vi er gjort til ofre av en grådighetskultur. Jeg er sjokkert over hvordan folk vi har jobbet sammen med behandler oss.»
Med dette krigsropet ga hun klarsignalet til at 160 000 Sag-Aftra-medlemmer kan gå sammen med manusforfatter-lauget Writers Guild of America ut i streik.
Det handler altså ikke om overbetalte stjerner som vil ha mer, men om et flertall av skuespillere som ofte bekler mindre roller og nå opplever at livsgrunnlaget deres er truet. Synkende inntekter har blant annet ført til at mange av dem nå står uten sykeforsikringer og andre goder de lenge tok for gitt.
Det er den største streiken siden laugene gikk sammen om den forrige store streiken i 1960. Den gangen var det særlig trusselen fra fjernsynet og studiosystemets kollaps som utgjorde bakteppet.
Denne gangen er det bortfallet av den gamle forretningsmodellen som ga de kreative foran og bak kamera flere langsiktige inntekter som utgjør trusselen, ved siden av framveksten av ny teknologi.
Det forventes at den pågående streiken, som nå vil foregå på to fronter, vil stanse det meste av den videre produksjonen i Hollywood. Da Sag-Aftra i natt besluttet seg for å streike, forlot blant andre Matt Damon premieren på Christopher Nolans storfilm Oppenheimer i London for å tilslutte seg protesten.
En rekke andre lanseringer av storfilmer opplever nå at skuespillerne gjør seg utilgjengelige for lanseringsarbeid. Nye planlagte produksjoner vil bli utsatt eller lagt på is. Det forventes at festivaler som Venezia og Toronto vil få store problemer om streiken varer inn i august og september.
Om ikke partene – strømmerne og studioene på ene siden, forfatterne og skuespillerne på den andre – lar seg lokke tilbake til forhandlingsbordet, står vi overfor den mest dramatiske nedstengningen av den amerikanske underholdningsbransjen på over 60 år.
Foto: Fran Drescher under sitt kraftige oppgjør med strømmerne og studioene.
Fran Drescher, lederen av Sag-Aftra, Hollywoods største fagforening, erklærte i går kveld at det var ingen vei tilbake: Skuespillerne er marginalisert og møtt med mangel på respekt og verdighet av en forretningsmodell som er endret dramatisk av strømmetjenestene og Kunstig Intelligens, mente hun.
«Vi er gjort til ofre av en grådighetskultur. Jeg er sjokkert over hvordan folk vi har jobbet sammen med behandler oss.»
Med dette krigsropet ga hun klarsignalet til at 160 000 Sag-Aftra-medlemmer kan gå sammen med manusforfatter-lauget Writers Guild of America ut i streik.
Det handler altså ikke om overbetalte stjerner som vil ha mer, men om et flertall av skuespillere som ofte bekler mindre roller og nå opplever at livsgrunnlaget deres er truet. Synkende inntekter har blant annet ført til at mange av dem nå står uten sykeforsikringer og andre goder de lenge tok for gitt.
Det er den største streiken siden laugene gikk sammen om den forrige store streiken i 1960. Den gangen var det særlig trusselen fra fjernsynet og studiosystemets kollaps som utgjorde bakteppet.
Denne gangen er det bortfallet av den gamle forretningsmodellen som ga de kreative foran og bak kamera flere langsiktige inntekter som utgjør trusselen, ved siden av framveksten av ny teknologi.
Det forventes at den pågående streiken, som nå vil foregå på to fronter, vil stanse det meste av den videre produksjonen i Hollywood. Da Sag-Aftra i natt besluttet seg for å streike, forlot blant andre Matt Damon premieren på Christopher Nolans storfilm Oppenheimer i London for å tilslutte seg protesten.
En rekke andre lanseringer av storfilmer opplever nå at skuespillerne gjør seg utilgjengelige for lanseringsarbeid. Nye planlagte produksjoner vil bli utsatt eller lagt på is. Det forventes at festivaler som Venezia og Toronto vil få store problemer om streiken varer inn i august og september.
Om ikke partene – strømmerne og studioene på ene siden, forfatterne og skuespillerne på den andre – lar seg lokke tilbake til forhandlingsbordet, står vi overfor den mest dramatiske nedstengningen av den amerikanske underholdningsbransjen på over 60 år.