«Studentene våre streiker. Det er veldig alvorlig.»

«Studentene våre streiker. Det er veldig alvorlig.»

Filmskolens fagansatte støtter langt på vei studentenes kritikk av prosessen rundt sammenslåingsrapporten. Det er nå helt avgjørende at Høyskolen i Innlandets ledelse og det påtroppende styret, setter av tilstrekkelig tid til høring og bearbeiding av høringsinnspill, mener de.

Foto: fra en studieøvelse ved Den norske filmskolen.

Dekanene ved Den norske filmskolen (DNF) og Fakultetet for audiovisuelle medier og kreativitet (AMEK) la frem en rapport fredag den 9. juni som anbefaler sammenslåing av de to fakultetene. Det nye fakultetet skal være overbygning for tre skoler med høy grad av autonomi: Den norske filmskolen,  Den norske TV-skolen og Den norske spillskolen.

Fagkollegiet ved DNF er av den oppfatning at rapporten desverre ikke imøtekommer de innspill og bekymringer vi tidligere har varslet, bl.a i innlegg her i Rushprint i februar: rapporten fremstår unødig forhastet, den har ikke lyktes i å inkludere synspunkter fra studenter eller ansatte på tilfredsstillende vis, den inneholder ikke tilstrekkelige forsikringer for at DNF sin identitet og pedagogikk ivaretas under den nye konstruksjonen.

For DNF er dette særlig kritisk. Vi forvalter et nasjonalt oppdrag om å tilby filmutdanning på høyeste nivå, sammenlignbart med ‘det beste i utlandet’. Vi er samtidig et lite fakultet, med få studenter og en høy lærertetthet. Slik må det nødvendigvis være når vi skal undervise i 8 ulike fagdisipliner, og veilede våre studenter på veien til (personlig og) kunstnerisk modning.

Våre bekymringer og hovedinnvendinger handler om fraværet av forsikringer for skolens fremtidige autonomi og for de økonomiske rammer som et kostnadskrevende undervisningsopplegg er helt avhengig av. På alle kritiske punkter er rapporten svak og unnvikende i formuleringene når det kommer til dette. Rapporten oppgir for eksempel ikke noen form for økonomiske prognoser eller beregninger, selv ikke for den nærmeste fremtid. Det er lett å se for seg at vi havner i en skvis mellom rasjonaliserings- og undervisningsbehov. Rapporten skjemmes i det store og det hele av mangel på drøfting og utredning.

For oss står også noe annet på spill: det har i lengre tid vært jobbet med en ny modell for et integrert masterløp for DNF. Dette vil på alle måter innebære et stort løft for skolen, og en styrking av norsk filmutdanning. Men det vil koste. En stor del av logikken i det å skulle bli en større enhet, om det er det Høyskolen i Innlandets styret til slutt lander på, vil være å kunne få til denne type løft. I rapporten er det ikke nevnt med et ord.

Filmskolens fagansatte støtter langt på vei studentenes kritikk av prosessen rundt sammenslåingsrapporten, med et viktig unntak: vi stiller oss bak vår dekan for å kunne utvikle skolen videre. Men for at det skal kunne skje, er det helt avgjørende at Høyskolen i Innlandets ledelse og det påtroppende styret, setter av tilstrekkelig tid til høring og bearbeiding av høringsinnspill.

Vi vil på det sterkeste oppfordre bransjeorganisasjoner- og kollegaer til grundig å lese rapporten og deretter komme med sine høringsinnspill.

Gjennom et bredt og aktivt engasjement, kan vi sammen sørge for at Filmskolen forblir den unike og umistelige institusjonen den er.

La din stemme bli hørt!

Signert av:

Stefan Faldbakken, hovedlærer, regi (BFA) / Odd Reinhardt Nicolaysen, faglærer, foto (BFA) / Are Syvertsen, hovedlærer, klipp / Signe Gerda Landfald, faglærer, produksjonsdesign / Lotte Mik-Meyer, professor, dokumentar (MFA) / Heidi Linde, hovedlærer, manus (BFA) / Jan Aksel Angeltvedt, hovedlærer, produksjon (BFA) / Sophie Hesselberg, faglærer, klipp (BFA) / Carl Svensson, professor lyd (BFA) / Sirin Eide, faglærer regi (BFA) / Gudrun Austli, faglærer produsent (BFA) / Gunn Tove Grønsberg, faglærer lyd (BFA) / Arthur Johansen, faglærer manus (BFA) / Anna Myking, hovedlærer foto (BFA) / Troels Linde, professor produsentspesialisering (MA) / Arild Andresen, hovedlærer regi (MA) / Siri Langdalen, professor produksjonsdesign (MA).


Les rapporten og si din mening innen 15. september. Høringssvar kan sendes til [email protected]. Høringssvarene tilgjengeliggjøres ved utløpt høringsfrist.  


 

«Studentene våre streiker. Det er veldig alvorlig.»

«Studentene våre streiker. Det er veldig alvorlig.»

Filmskolens fagansatte støtter langt på vei studentenes kritikk av prosessen rundt sammenslåingsrapporten. Det er nå helt avgjørende at Høyskolen i Innlandets ledelse og det påtroppende styret, setter av tilstrekkelig tid til høring og bearbeiding av høringsinnspill, mener de.

Foto: fra en studieøvelse ved Den norske filmskolen.

Dekanene ved Den norske filmskolen (DNF) og Fakultetet for audiovisuelle medier og kreativitet (AMEK) la frem en rapport fredag den 9. juni som anbefaler sammenslåing av de to fakultetene. Det nye fakultetet skal være overbygning for tre skoler med høy grad av autonomi: Den norske filmskolen,  Den norske TV-skolen og Den norske spillskolen.

Fagkollegiet ved DNF er av den oppfatning at rapporten desverre ikke imøtekommer de innspill og bekymringer vi tidligere har varslet, bl.a i innlegg her i Rushprint i februar: rapporten fremstår unødig forhastet, den har ikke lyktes i å inkludere synspunkter fra studenter eller ansatte på tilfredsstillende vis, den inneholder ikke tilstrekkelige forsikringer for at DNF sin identitet og pedagogikk ivaretas under den nye konstruksjonen.

For DNF er dette særlig kritisk. Vi forvalter et nasjonalt oppdrag om å tilby filmutdanning på høyeste nivå, sammenlignbart med ‘det beste i utlandet’. Vi er samtidig et lite fakultet, med få studenter og en høy lærertetthet. Slik må det nødvendigvis være når vi skal undervise i 8 ulike fagdisipliner, og veilede våre studenter på veien til (personlig og) kunstnerisk modning.

Våre bekymringer og hovedinnvendinger handler om fraværet av forsikringer for skolens fremtidige autonomi og for de økonomiske rammer som et kostnadskrevende undervisningsopplegg er helt avhengig av. På alle kritiske punkter er rapporten svak og unnvikende i formuleringene når det kommer til dette. Rapporten oppgir for eksempel ikke noen form for økonomiske prognoser eller beregninger, selv ikke for den nærmeste fremtid. Det er lett å se for seg at vi havner i en skvis mellom rasjonaliserings- og undervisningsbehov. Rapporten skjemmes i det store og det hele av mangel på drøfting og utredning.

For oss står også noe annet på spill: det har i lengre tid vært jobbet med en ny modell for et integrert masterløp for DNF. Dette vil på alle måter innebære et stort løft for skolen, og en styrking av norsk filmutdanning. Men det vil koste. En stor del av logikken i det å skulle bli en større enhet, om det er det Høyskolen i Innlandets styret til slutt lander på, vil være å kunne få til denne type løft. I rapporten er det ikke nevnt med et ord.

Filmskolens fagansatte støtter langt på vei studentenes kritikk av prosessen rundt sammenslåingsrapporten, med et viktig unntak: vi stiller oss bak vår dekan for å kunne utvikle skolen videre. Men for at det skal kunne skje, er det helt avgjørende at Høyskolen i Innlandets ledelse og det påtroppende styret, setter av tilstrekkelig tid til høring og bearbeiding av høringsinnspill.

Vi vil på det sterkeste oppfordre bransjeorganisasjoner- og kollegaer til grundig å lese rapporten og deretter komme med sine høringsinnspill.

Gjennom et bredt og aktivt engasjement, kan vi sammen sørge for at Filmskolen forblir den unike og umistelige institusjonen den er.

La din stemme bli hørt!

Signert av:

Stefan Faldbakken, hovedlærer, regi (BFA) / Odd Reinhardt Nicolaysen, faglærer, foto (BFA) / Are Syvertsen, hovedlærer, klipp / Signe Gerda Landfald, faglærer, produksjonsdesign / Lotte Mik-Meyer, professor, dokumentar (MFA) / Heidi Linde, hovedlærer, manus (BFA) / Jan Aksel Angeltvedt, hovedlærer, produksjon (BFA) / Sophie Hesselberg, faglærer, klipp (BFA) / Carl Svensson, professor lyd (BFA) / Sirin Eide, faglærer regi (BFA) / Gudrun Austli, faglærer produsent (BFA) / Gunn Tove Grønsberg, faglærer lyd (BFA) / Arthur Johansen, faglærer manus (BFA) / Anna Myking, hovedlærer foto (BFA) / Troels Linde, professor produsentspesialisering (MA) / Arild Andresen, hovedlærer regi (MA) / Siri Langdalen, professor produksjonsdesign (MA).


Les rapporten og si din mening innen 15. september. Høringssvar kan sendes til [email protected]. Høringssvarene tilgjengeliggjøres ved utløpt høringsfrist.  


 

MENY