«Vi ble alle bedre av Otto.»

«Vi ble alle bedre av Otto.»

Otto Thorbjørnsen spilte en stor rolle for utviklingen av visuelle effekter i Norge. VFX-bransjen har mistet en bauta av en inspirator, forteller Morten Moen.

Det er med dyp sorg vi har mottatt budskapet om Otto Thorbjørnsens bortgang, bare 48 år gammel. Han gikk bort onsdag 15. mars etter lengre tids sykdom. Det er et stort tap for norsk film- og tv-bransje, som har mistet en av sine aller dyktigste og mest innovative fagpersoner innen Visuelle Effekter. VFX-bransjen har mistet en bauta, inspirator og en av de som var med å dra i gang denne bransjen i Norge.

Otto kom inn i den unge, norske VFX-bransjen i 2005 der han ble en sentral medarbeider på Storm Studios på slutten av produksjonen av Slipp Jimmy Fri. Som så mange av oss andre i denne bransjen på den tiden var han selvlært og drevet fram av en sterk personlig interesse for faget og bransjen.

Otto og jeg ble etter hvert Storm Studio sine to første VFX-supervisorer og et skikkelig radarpar. Vi jobbet tett sammen og delte også samme humor og mye av de samme interessene. Den største av disse interessene var mat. Otto var egentlig utdannet kokk, og vi satt ved siden av hverandre og jobbet med VFX på reklame og spillefilmer og snakket om mat.

Det som preget Ottos innsats var en sterk faglig kompetanse kombinert med kreativitet og nytenkning. Vi så dette i hans jobb som compositor på mange av de norske filmene som kom mot slutten av 2000-tallet og framover, for eksempel Max Manus og Trolljegeren. Men kanskje enda mer på hans første filmer som VFX-supervisor: Keeper’n til Liverpool og Kongen av Bastøy. For Kongen av Bastøy fikk han også en Amanda-nominasjon. En av de største produksjonene fra denne perioden var også tv-serien Halvbroren der vi delte jobben som VFX-supervisor.

I 2012 reiste Otto ut for å bryne seg på enda større produksjoner. Fra 2012 til 2017 jobbet han for Framestore og Double Negative i London og Iloura i Melbourne i Australia, i tillegg til å være tilbake på Storm en periode. I utlandet jobbet han på produksjoner som Gravity, The Great Gatsby, Ghostbusters og Guardians of the Galaxy.

I 2017 kom Otto hjem igjen til Oslo og startet opp sitt eget VFX-studio, Stardust Effects, sammen med samboer og kollega Anette Gjertsen. Dette studioet har etter hvert blitt et av de viktigste i bransjen og har siden oppstarten produsert effekter både på en mengde reklamefilmer og på noen av de største norske tv-seriene de siste årene.

Otto har vunnet flere priser for sitt arbeide. I tillegg til Amandanominasjonen for Kongen av Bastøy har han vunnet tre Gullruter sammen med Anette Gjertsen, blant annet Årets Innovasjon for NRK-serien Heimebane. For denne serien utviklet de «Cluster», en spesialmodul de lagde i 3D programmet Houdini. Dette verktøyet var unikt i Norsk tv-sammenheng og gjorde det mulig å skape illusjonen av fulle fotaballtribuner på en fotorealistisk måte, selv på nærbilder. Han vant også Gullbranson-prisen for VFX på reklamefilmen Canal Digital – Mannen som levde i en film og han var også med å vinne to Oscarpriser som en del av VFX-teamet på filmene Gravity og Peter & the Wolf.

Otto hadde en evne til å bli begeistret og klarte også å engasjere folk rundt seg. Han snakket aldri høyt om noe han selv hadde gjort, men var ofte veldig imponert over andre mennesker. Han var genuint interessert i hvordan det gikk med folk han kjente. Selv mot slutten av sin egen sykdom var det viktigste for ham å finne ut hvordan det gikk med oss andre.

Men mine beste minner om Otto handler nok om mat. Vi hadde noen veldig fine matopplevelser på noen gode restauranter, og der ble også Otto fantastisk begeistret over maten, og det smittet over på oss andre slik at maten faktisk ble bedre. Og det samme skjedde med folk rundt ham. Vi ble alle bedre av Otto.

Med sin varme karisma og en overraskende sarkastisk humor, var han en person alle ønsket å være sammen med. Som venn var Otto tvers igjennom lojal og en som alltid heiet deg fram. Vi vil aldri glemme Ottos humoristiske vesen, hans lidenskap for faget sitt og hans sterke livsglød. Han vil bli dypt savnet både i og utenfor VFX-bransjen.


Morten Moen er førsteamanuensis i Visuelle Effekter ved Høyskolen Kristiania og studieprogramleder for BA i Visuelle Effekter.


 

«Vi ble alle bedre av Otto.»

«Vi ble alle bedre av Otto.»

Otto Thorbjørnsen spilte en stor rolle for utviklingen av visuelle effekter i Norge. VFX-bransjen har mistet en bauta av en inspirator, forteller Morten Moen.

Det er med dyp sorg vi har mottatt budskapet om Otto Thorbjørnsens bortgang, bare 48 år gammel. Han gikk bort onsdag 15. mars etter lengre tids sykdom. Det er et stort tap for norsk film- og tv-bransje, som har mistet en av sine aller dyktigste og mest innovative fagpersoner innen Visuelle Effekter. VFX-bransjen har mistet en bauta, inspirator og en av de som var med å dra i gang denne bransjen i Norge.

Otto kom inn i den unge, norske VFX-bransjen i 2005 der han ble en sentral medarbeider på Storm Studios på slutten av produksjonen av Slipp Jimmy Fri. Som så mange av oss andre i denne bransjen på den tiden var han selvlært og drevet fram av en sterk personlig interesse for faget og bransjen.

Otto og jeg ble etter hvert Storm Studio sine to første VFX-supervisorer og et skikkelig radarpar. Vi jobbet tett sammen og delte også samme humor og mye av de samme interessene. Den største av disse interessene var mat. Otto var egentlig utdannet kokk, og vi satt ved siden av hverandre og jobbet med VFX på reklame og spillefilmer og snakket om mat.

Det som preget Ottos innsats var en sterk faglig kompetanse kombinert med kreativitet og nytenkning. Vi så dette i hans jobb som compositor på mange av de norske filmene som kom mot slutten av 2000-tallet og framover, for eksempel Max Manus og Trolljegeren. Men kanskje enda mer på hans første filmer som VFX-supervisor: Keeper’n til Liverpool og Kongen av Bastøy. For Kongen av Bastøy fikk han også en Amanda-nominasjon. En av de største produksjonene fra denne perioden var også tv-serien Halvbroren der vi delte jobben som VFX-supervisor.

I 2012 reiste Otto ut for å bryne seg på enda større produksjoner. Fra 2012 til 2017 jobbet han for Framestore og Double Negative i London og Iloura i Melbourne i Australia, i tillegg til å være tilbake på Storm en periode. I utlandet jobbet han på produksjoner som Gravity, The Great Gatsby, Ghostbusters og Guardians of the Galaxy.

I 2017 kom Otto hjem igjen til Oslo og startet opp sitt eget VFX-studio, Stardust Effects, sammen med samboer og kollega Anette Gjertsen. Dette studioet har etter hvert blitt et av de viktigste i bransjen og har siden oppstarten produsert effekter både på en mengde reklamefilmer og på noen av de største norske tv-seriene de siste årene.

Otto har vunnet flere priser for sitt arbeide. I tillegg til Amandanominasjonen for Kongen av Bastøy har han vunnet tre Gullruter sammen med Anette Gjertsen, blant annet Årets Innovasjon for NRK-serien Heimebane. For denne serien utviklet de «Cluster», en spesialmodul de lagde i 3D programmet Houdini. Dette verktøyet var unikt i Norsk tv-sammenheng og gjorde det mulig å skape illusjonen av fulle fotaballtribuner på en fotorealistisk måte, selv på nærbilder. Han vant også Gullbranson-prisen for VFX på reklamefilmen Canal Digital – Mannen som levde i en film og han var også med å vinne to Oscarpriser som en del av VFX-teamet på filmene Gravity og Peter & the Wolf.

Otto hadde en evne til å bli begeistret og klarte også å engasjere folk rundt seg. Han snakket aldri høyt om noe han selv hadde gjort, men var ofte veldig imponert over andre mennesker. Han var genuint interessert i hvordan det gikk med folk han kjente. Selv mot slutten av sin egen sykdom var det viktigste for ham å finne ut hvordan det gikk med oss andre.

Men mine beste minner om Otto handler nok om mat. Vi hadde noen veldig fine matopplevelser på noen gode restauranter, og der ble også Otto fantastisk begeistret over maten, og det smittet over på oss andre slik at maten faktisk ble bedre. Og det samme skjedde med folk rundt ham. Vi ble alle bedre av Otto.

Med sin varme karisma og en overraskende sarkastisk humor, var han en person alle ønsket å være sammen med. Som venn var Otto tvers igjennom lojal og en som alltid heiet deg fram. Vi vil aldri glemme Ottos humoristiske vesen, hans lidenskap for faget sitt og hans sterke livsglød. Han vil bli dypt savnet både i og utenfor VFX-bransjen.


Morten Moen er førsteamanuensis i Visuelle Effekter ved Høyskolen Kristiania og studieprogramleder for BA i Visuelle Effekter.


 

MENY