Sammenslåingen av Warner og Discovery leder til en ny strømmegigant som vil sitte igjen med nær én million abonnenter i Norge.

Foto: «Scooby-do: Holiday Haunt» – en av filmene som gikk med i dragsuget.
Den nye mediegiganten Warner Bros. Discovery varslet i går at selskapet neste sommer vil lansere både én reklamefinansiert og én betalingsbasert ny strømmetjeneste.
Den ene vil bestå av en betalingstjeneste med innhold som i dag finnes på HBO Max og Discovery +. Den andre vil være annonsedrevet, men det er uklart i hvilken grad den vil vise noe av det samme innholdet.
Satsingen inngår i mediegigantens utfordringer med en samlet gjeld på 55 milliarder dollar. Warner Bros. Discovery skal konkurrere med Netflix og Disney samtidig som presset om å betale ned gjelden øker.
En av løsningene har vært å skalere ned, noe det norske produksjonsmiljøet også har merket gjennom nedleggelsen av lokale HBO Max originals. Gårsdagens nyhet om å legge den nye Batgirl- og Scooby Doo-filmen på hylla inngår i denne nedskaleringen.
Men selskapet må også satse, og det er her den nye strømmetjenesten er ment å spille en avgjørende rolle.
For det norske medielandskapet vil dette også få store konsekvenser. Discovery står bak strømmetjenesten Discovery+ og er i Norden eier av TV Norge, Fem og Max. CNN og HBO er eid av WarnerMedia. Plutselig får TV2 og Viaplay en konkurent med nær én million abonnenter, melder Kampanje i dag.
De nye strømmetjenestene har foreløpig ikke noen navn og vil bli tilgjengelig først i USA neste sommer, for så å ankomme det norske markedet i 2024.
Foto: «Scooby-do: Holiday Haunt» – en av filmene som gikk med i dragsuget.
Den nye mediegiganten Warner Bros. Discovery varslet i går at selskapet neste sommer vil lansere både én reklamefinansiert og én betalingsbasert ny strømmetjeneste.
Den ene vil bestå av en betalingstjeneste med innhold som i dag finnes på HBO Max og Discovery +. Den andre vil være annonsedrevet, men det er uklart i hvilken grad den vil vise noe av det samme innholdet.
Satsingen inngår i mediegigantens utfordringer med en samlet gjeld på 55 milliarder dollar. Warner Bros. Discovery skal konkurrere med Netflix og Disney samtidig som presset om å betale ned gjelden øker.
En av løsningene har vært å skalere ned, noe det norske produksjonsmiljøet også har merket gjennom nedleggelsen av lokale HBO Max originals. Gårsdagens nyhet om å legge den nye Batgirl- og Scooby Doo-filmen på hylla inngår i denne nedskaleringen.
Men selskapet må også satse, og det er her den nye strømmetjenesten er ment å spille en avgjørende rolle.
For det norske medielandskapet vil dette også få store konsekvenser. Discovery står bak strømmetjenesten Discovery+ og er i Norden eier av TV Norge, Fem og Max. CNN og HBO er eid av WarnerMedia. Plutselig får TV2 og Viaplay en konkurent med nær én million abonnenter, melder Kampanje i dag.
De nye strømmetjenestene har foreløpig ikke noen navn og vil bli tilgjengelig først i USA neste sommer, for så å ankomme det norske markedet i 2024.