Lena-Christin Kalles film om forfølgelsen av tyskerjentene nærmer seg sluttspurten etter denne ukens tildeling fra NFI. Hun omtaler deres skjebne som den verste forfølgelsen av kvinner i Norge i moderne tid.

Foto: Snauklipping av «tyskerjente» (foto av Evert-Jan Pol)
– Jeg skjønner ikke hvordan vi kan anse dette som en avsluttet sak så lenge den fortsatt har praktiske konsekvenser for så mange. Kvinnene straffes fortsatt og vi som nasjon har et ansvar for det, sa regissør og journalist Lena-Christin Kalle om De rettsløse da vi snakket med henne i 2019.
Denne uken ble prosjektet tildelt 700 000 kronere i tilskudd fra Norsk filminstitutt. Det andre dokumentarprosjektet som fikk tilskudd var Tommy Gulliksens dokumentar Chirag & Magdi. Der følger vi to av Norges største popstjerner gjennom to dramatiske år hvor de investerer alt av penger og tid i et «immersive» konsert-teater som kun skal fremføres for 100 personer (les mer om det her).
Lena-Christin Kalle har gravd i saken om tyskerjentene siden 2008. Det har vært en lang og strabasiøs prosess, kunne hun fortelle Rushprint i 2019. Hun møtte mye motstand fra offisielt hold, men fikk også støtte – fra blant annet Vestnorsk Filmsenter, Norsk filminstitutt, Fritt Ord og Kulturrådet.
Antallet norske kvinner som inngikk et forhold med en tysk soldat er blitt anslått til å være alt fra 40 000 – 100 000. I interneringsleirene satt kvinnene i alt fra et par måneder og opp til et år, de yngste var tenåringer. De som hadde inngått ekteskap med sin tyske mann mistet statsborgerskapet og ble tvangssendt ut av landet etterpå. Få er fullt klar over disse kvinnenes skjebne, og det vil altså produksjonsteamet gjøre noe med.
– Dette er den verste forfølgelsen av kvinner i norsk moderne tid. Norge anses som et av verdens mest likestilte land, men forfølgelsen av disse kvinnene er unndratt offentligheten. Dette er en dokumentar om Norge i dag. Hvordan kan vi leve så godt med at vi fortsatt straffer kvinner for hvem de ble forelsket i for over 70 år siden?
Dokumentarkonsulent Eirin Gjørv ga prosjektet følgende skussmål i sin begrunnelse:
«Mens heltefortellinger fra andre verdenskrig har fått mye plass, kan ikke det samme sies om skjebnen til norske kvinner som ble kjærester med de tyske okkupasjonssoldatene. I regi av den norske staten ble tusentalls kvinner satt i straffeleir, landsforvist og fratatt statsborgerskapet. Alt uten lov og dom. I denne filmen møter regissør Lena-Christin Kalle flere av kvinnene, og hun har som ambisjon å avsløre de ukjente overgrepene kvinnene ble utsatt for.
Jeg tror dette blir en viktig film ikke bare for de som er direkte berørt, men også for oss som nasjon. Filmen har også som ambisjon å belyse årsakene bak denne antidemokratiske sanksjoneringen av en minoritet, noe som vil kunne gi filmen en relevans utover den konkrete fortellingen. I tillegg til at det er på overtid at vi får en filmfortelling som belyser de ukjente statlige overgrepene og sanksjonene som rammet titusener av kvinner. Det er også en verdi at denne filmen lages mens noen av de berørte kvinnene enda er i live.»
Produsent er Elisabeth Kleppe i Aldeles film. Hun har også skrevet manus sammen med Kalle og Kristoffer Carlin. Filmen har et totalbudsjett på 3,2 millioner kroner.
Foto: Snauklipping av «tyskerjente» (foto av Evert-Jan Pol)
– Jeg skjønner ikke hvordan vi kan anse dette som en avsluttet sak så lenge den fortsatt har praktiske konsekvenser for så mange. Kvinnene straffes fortsatt og vi som nasjon har et ansvar for det, sa regissør og journalist Lena-Christin Kalle om De rettsløse da vi snakket med henne i 2019.
Denne uken ble prosjektet tildelt 700 000 kronere i tilskudd fra Norsk filminstitutt. Det andre dokumentarprosjektet som fikk tilskudd var Tommy Gulliksens dokumentar Chirag & Magdi. Der følger vi to av Norges største popstjerner gjennom to dramatiske år hvor de investerer alt av penger og tid i et «immersive» konsert-teater som kun skal fremføres for 100 personer (les mer om det her).
Lena-Christin Kalle har gravd i saken om tyskerjentene siden 2008. Det har vært en lang og strabasiøs prosess, kunne hun fortelle Rushprint i 2019. Hun møtte mye motstand fra offisielt hold, men fikk også støtte – fra blant annet Vestnorsk Filmsenter, Norsk filminstitutt, Fritt Ord og Kulturrådet.
Antallet norske kvinner som inngikk et forhold med en tysk soldat er blitt anslått til å være alt fra 40 000 – 100 000. I interneringsleirene satt kvinnene i alt fra et par måneder og opp til et år, de yngste var tenåringer. De som hadde inngått ekteskap med sin tyske mann mistet statsborgerskapet og ble tvangssendt ut av landet etterpå. Få er fullt klar over disse kvinnenes skjebne, og det vil altså produksjonsteamet gjøre noe med.
– Dette er den verste forfølgelsen av kvinner i norsk moderne tid. Norge anses som et av verdens mest likestilte land, men forfølgelsen av disse kvinnene er unndratt offentligheten. Dette er en dokumentar om Norge i dag. Hvordan kan vi leve så godt med at vi fortsatt straffer kvinner for hvem de ble forelsket i for over 70 år siden?
Dokumentarkonsulent Eirin Gjørv ga prosjektet følgende skussmål i sin begrunnelse:
«Mens heltefortellinger fra andre verdenskrig har fått mye plass, kan ikke det samme sies om skjebnen til norske kvinner som ble kjærester med de tyske okkupasjonssoldatene. I regi av den norske staten ble tusentalls kvinner satt i straffeleir, landsforvist og fratatt statsborgerskapet. Alt uten lov og dom. I denne filmen møter regissør Lena-Christin Kalle flere av kvinnene, og hun har som ambisjon å avsløre de ukjente overgrepene kvinnene ble utsatt for.
Jeg tror dette blir en viktig film ikke bare for de som er direkte berørt, men også for oss som nasjon. Filmen har også som ambisjon å belyse årsakene bak denne antidemokratiske sanksjoneringen av en minoritet, noe som vil kunne gi filmen en relevans utover den konkrete fortellingen. I tillegg til at det er på overtid at vi får en filmfortelling som belyser de ukjente statlige overgrepene og sanksjonene som rammet titusener av kvinner. Det er også en verdi at denne filmen lages mens noen av de berørte kvinnene enda er i live.»
Produsent er Elisabeth Kleppe i Aldeles film. Hun har også skrevet manus sammen med Kalle og Kristoffer Carlin. Filmen har et totalbudsjett på 3,2 millioner kroner.