Bare ett internasjonalt selskap med insentiv-søknad

Bare ett internasjonalt selskap med insentiv-søknad

Bare ett stort internasjonalt selskap er blant søkerne til midler fra insentivordningen for 2022. Ellers står norske selskaper i kø.

Foto: «Ragnarok» er en av søkerne

Det er søkt for totalt fem spillefilm- og ni dramaserieproduksjoner, melder Norsk filminstitutt. Blant disse finner vi altså kun ett internasjonalt produksjonsselskap, Working Title, som ønsker å spille inn film i Norge. Det er filmversjonen av Jo Nesbøs Marekors (The Devil’s Star).

Ellers er mange av de etablerte norske selskapene på banen med søknader, fra Nordisk Film Production til Fantefilm og 4 ½, samt danske SAM productions som søker for en tredje sesong av Ragnarok. Flere har internasjonale strømmeaktører i ryggen.

Dermed bekrefter ordningen nok en gang hva Oslo Economics slo fast i en rapport fra i fjor vår: Den norske insentivordningen har relativt lav internasjonal konkurransekraft. Eller som Meghan Beaton i Norsk filmkommisjon nylig sa det her på rushprint.no: «I dag er insentivordningen en flaskehals, og vi mister internasjonale produksjoner.»

Norsk filminstitutt kan opplyse om at insentivordningen mottok 14 søknader med søknadsfrist for 2022. Samlet sum søkerne oppgir at de vil bruke på opptak i Norge er 983 MNOK. Totalt søkt refusjonsramme er 244 mill. kroner.  Søknadsrunden gjelder budsjettåret 2022, og vedtak om refusjonsramme – hvilke prosjekter som blir tilbudt refusjonsramme – vil bli fattet i slutten av januar.

Her er alle søkerne:

Tittel / Selskap / Format / Søknadsum

La Palma, Fantefilm fiksjon as, dramaserie, 24 848 162,-

Gulltransporten, 74 Entertainment AS, spillefilm 15 907 833,-

BEIER, Miso Film Norge as, dramaserie, 22 086 173,-

Isen, Nordisk Film Production as, spillefilm 21 221 003,-

The Seed, Rein Film Finnmark as, dramaserie, 3 296 032,-

Emergency Unit, Nordisk Film Production as, dramaserie, 16 795 926,-

The Commoner, Paradox Rettigheter as, dramaserie, 47 060 773,-

Beforeigners 3, RUBICON TV AS, dramaserie, 28 547 481,-

A GREAT DESIRE TO LIVE, 4 1/2 FICTION AS, spillefilm, 2 633 905,-

Ragnarok lll, SAM Productions ApS, dramaserie, 8 269 162,-

The Devil’s Star, Working Title Television Ltd, dramaserie, 8 686 978,-

TLD – arbeidstittel, Monster Scripted AS, dramaserie, 12 403 476,-

Summer Break, Storm Studios AS, spillefilm, 4 291 700,-

Troll, MOTION BLUR FILMS 4 AS, spillefilm, 25 015 229,-


Om insentivordningen 

«Insentivordningen tilbyr refusjon på opptil 25 % til produksjoner som skal produseres helt eller delvis i Norge. Refusjonsordningen er opprettet for å tiltrekke store internasjonale produksjoner til Norge, samt å stimulere til at produksjoner med norsk hovedprodusent velger å gjennomføre innspillingen i Norge. Refusjon til utbetaling beregnes basert på regnskap for produksjonen i Norge. Det vil si at refusjonen først utbetales etter at produksjonen i Norge er avsluttet. Kjøp av varer og tjenester må knytte seg til aktivitet i Norge, og må være utbetalt til skatteytere i Norge, for at kostnaden skal gi grunnlag for refusjon til utbetaling. Insentivordningen sikrer utenlandske investeringer i Norge, og dermed friske midler som stimulerer til økt aktivitet i norsk næringsliv, både i og utenfor filmbransjen.» (Kilde: NFI)


 

Bare ett internasjonalt selskap med insentiv-søknad

Bare ett internasjonalt selskap med insentiv-søknad

Bare ett stort internasjonalt selskap er blant søkerne til midler fra insentivordningen for 2022. Ellers står norske selskaper i kø.

Foto: «Ragnarok» er en av søkerne

Det er søkt for totalt fem spillefilm- og ni dramaserieproduksjoner, melder Norsk filminstitutt. Blant disse finner vi altså kun ett internasjonalt produksjonsselskap, Working Title, som ønsker å spille inn film i Norge. Det er filmversjonen av Jo Nesbøs Marekors (The Devil’s Star).

Ellers er mange av de etablerte norske selskapene på banen med søknader, fra Nordisk Film Production til Fantefilm og 4 ½, samt danske SAM productions som søker for en tredje sesong av Ragnarok. Flere har internasjonale strømmeaktører i ryggen.

Dermed bekrefter ordningen nok en gang hva Oslo Economics slo fast i en rapport fra i fjor vår: Den norske insentivordningen har relativt lav internasjonal konkurransekraft. Eller som Meghan Beaton i Norsk filmkommisjon nylig sa det her på rushprint.no: «I dag er insentivordningen en flaskehals, og vi mister internasjonale produksjoner.»

Norsk filminstitutt kan opplyse om at insentivordningen mottok 14 søknader med søknadsfrist for 2022. Samlet sum søkerne oppgir at de vil bruke på opptak i Norge er 983 MNOK. Totalt søkt refusjonsramme er 244 mill. kroner.  Søknadsrunden gjelder budsjettåret 2022, og vedtak om refusjonsramme – hvilke prosjekter som blir tilbudt refusjonsramme – vil bli fattet i slutten av januar.

Her er alle søkerne:

Tittel / Selskap / Format / Søknadsum

La Palma, Fantefilm fiksjon as, dramaserie, 24 848 162,-

Gulltransporten, 74 Entertainment AS, spillefilm 15 907 833,-

BEIER, Miso Film Norge as, dramaserie, 22 086 173,-

Isen, Nordisk Film Production as, spillefilm 21 221 003,-

The Seed, Rein Film Finnmark as, dramaserie, 3 296 032,-

Emergency Unit, Nordisk Film Production as, dramaserie, 16 795 926,-

The Commoner, Paradox Rettigheter as, dramaserie, 47 060 773,-

Beforeigners 3, RUBICON TV AS, dramaserie, 28 547 481,-

A GREAT DESIRE TO LIVE, 4 1/2 FICTION AS, spillefilm, 2 633 905,-

Ragnarok lll, SAM Productions ApS, dramaserie, 8 269 162,-

The Devil’s Star, Working Title Television Ltd, dramaserie, 8 686 978,-

TLD – arbeidstittel, Monster Scripted AS, dramaserie, 12 403 476,-

Summer Break, Storm Studios AS, spillefilm, 4 291 700,-

Troll, MOTION BLUR FILMS 4 AS, spillefilm, 25 015 229,-


Om insentivordningen 

«Insentivordningen tilbyr refusjon på opptil 25 % til produksjoner som skal produseres helt eller delvis i Norge. Refusjonsordningen er opprettet for å tiltrekke store internasjonale produksjoner til Norge, samt å stimulere til at produksjoner med norsk hovedprodusent velger å gjennomføre innspillingen i Norge. Refusjon til utbetaling beregnes basert på regnskap for produksjonen i Norge. Det vil si at refusjonen først utbetales etter at produksjonen i Norge er avsluttet. Kjøp av varer og tjenester må knytte seg til aktivitet i Norge, og må være utbetalt til skatteytere i Norge, for at kostnaden skal gi grunnlag for refusjon til utbetaling. Insentivordningen sikrer utenlandske investeringer i Norge, og dermed friske midler som stimulerer til økt aktivitet i norsk næringsliv, både i og utenfor filmbransjen.» (Kilde: NFI)


 

MENY