Det har vært to omflakkende år for John Christian Rosenlund med opptak utenlands av Bent Hamers premiereklare «The Middle Man» og Erik Poppes «Utvandrerne». Å bli rammet av korona var ikke nødvendigvis den største utfordringen.

John Christian Rosenlund er aktuell som fotograf på Bent Hamers premiereklare spillefilm The Middle Man. Han har også nylig vært i opptak med Erik Poppes Utvandrerne som kommer på kino til neste år. Det er to filmskapere han har jobbet mye og lenge med. På mange måter har han blitt formet som fotograf gjennom disse samarbeidene.
Mens Hamer står stødig ved roret med fast kurs, vil Poppe hele tiden prøve noe nytt. Her forteller Rosenlund om hvordan han opplevde dette på The Middle Man og Utvandrerne. Begge filmer er spilt inn utenfor Norge og var derfor krevende, ikke minst under pandemien.
I The Middle Man vender Hamer og Rosenlund tilbake til den amerikanske underklassen de skildret i Factotum. Men noe var annerledes denne gangen. Blant annet besto den engelskspråklige casten i hovedsak av norske skuespillere. Under forarbeidet med Utvandrerne fikk Poppe ideen om å skyte filmen uten kunstig lyssetting. Hvordan løste de den utfordringen?
Programleder er Kjetil Lismoen (få med deg tidligere utgaver av Filmsamtalen her)
John Christian Rosenlund er aktuell som fotograf på Bent Hamers premiereklare spillefilm The Middle Man. Han har også nylig vært i opptak med Erik Poppes Utvandrerne som kommer på kino til neste år. Det er to filmskapere han har jobbet mye og lenge med. På mange måter har han blitt formet som fotograf gjennom disse samarbeidene.
Mens Hamer står stødig ved roret med fast kurs, vil Poppe hele tiden prøve noe nytt. Her forteller Rosenlund om hvordan han opplevde dette på The Middle Man og Utvandrerne. Begge filmer er spilt inn utenfor Norge og var derfor krevende, ikke minst under pandemien.
I The Middle Man vender Hamer og Rosenlund tilbake til den amerikanske underklassen de skildret i Factotum. Men noe var annerledes denne gangen. Blant annet besto den engelskspråklige casten i hovedsak av norske skuespillere. Under forarbeidet med Utvandrerne fikk Poppe ideen om å skyte filmen uten kunstig lyssetting. Hvordan løste de den utfordringen?
Programleder er Kjetil Lismoen (få med deg tidligere utgaver av Filmsamtalen her)