Den amerikanske distributøren av «Kunstneren og tyven» planlegger en remake i samarbeid med StudioCanal og Blueprint Pictures.
Ikke siden Reprise (2006) har en norsk film fått så mye oppmerksomhet internasjonalt på grunn av måten den er fortalt på. Som dokumentar låner Kunstneren og tyven såpass mye fra fiksjonsfilmens verktøykasse at den like ofte er blitt sammenliknet med fiksjonsfilmer som med andre dokumentarer. Derfor kommer det ikke som noen stor overraskelse at det nå planlegges en remake i USA. Det er Deadline.com som i kveld melder om at filmens amerikanske distributør, Neon, i samarbeid med StudioCanal og Blueprint Pictures, planlegger å dramatisere handlingen fra dokumentaren.
Blueprint Pictures er mest kjent for de to The Best Exotic Marigold Hotel-filmene og Three Billboards Outside Ebbing, Missouri. Foreløpig er ingen regissør knyttet til prosjektet. Spørsmålet er hvor vellykket denne overgangen kan bli. Det som gjør Benjamin Rees film så vellykket er jo nettopp øyeblikk som et planlagt fiksjonsnarrativ aldri ville kunne gjenskape. Vi tenker da særlig på scenen da tyven i filmen for første gang ser kunstnerens portrett av ham. Det er ikke få anmeldere som har påpekt at denne scenen ville aldri ha fungert som ren fiksjon fordi det spontane øyeblikket skaper magien.
Ree har skapt bølger både hjemme og ute med sin uvanlige skildring av en relasjon mellom en kunstner og tyven som stjal et av hennes kunstverker. Filmen har så langt vunnet en rekke høythengende priser, deriblant Special Jury Award for Creative Storytelling under Sundance film festival. Nylig vant den publikumsprisen på London film festival. Selv om filmen er utestengt fra å kunne representere Norge til årets Oscarpriser (les mer om det her), mener stadig flere at den er en kandidat til prisen for beste dokumentar.
Her hjemme rullet sekserne på de fleste terninger, som et ekko av hyllesten fra internasjonale kritikere. Gunnar Iversen delte sin begeistring her på rushprint.no:
«Benjamin Rees film er effektiv, original og gripende. Det er en film som klarer å skape et hudløst dobbeltportrett av to mennesker som tilsynelatende er så forskjellige som man kan tenke seg, men som kanskje er mer like enn man tror. Og mer like enn de selv tror også. Benjamin Ree tar oss med på en emosjonell reise som ikke ligner andre dokumentariske reiser.»
Ikke siden Reprise (2006) har en norsk film fått så mye oppmerksomhet internasjonalt på grunn av måten den er fortalt på. Som dokumentar låner Kunstneren og tyven såpass mye fra fiksjonsfilmens verktøykasse at den like ofte er blitt sammenliknet med fiksjonsfilmer som med andre dokumentarer. Derfor kommer det ikke som noen stor overraskelse at det nå planlegges en remake i USA. Det er Deadline.com som i kveld melder om at filmens amerikanske distributør, Neon, i samarbeid med StudioCanal og Blueprint Pictures, planlegger å dramatisere handlingen fra dokumentaren.
Blueprint Pictures er mest kjent for de to The Best Exotic Marigold Hotel-filmene og Three Billboards Outside Ebbing, Missouri. Foreløpig er ingen regissør knyttet til prosjektet. Spørsmålet er hvor vellykket denne overgangen kan bli. Det som gjør Benjamin Rees film så vellykket er jo nettopp øyeblikk som et planlagt fiksjonsnarrativ aldri ville kunne gjenskape. Vi tenker da særlig på scenen da tyven i filmen for første gang ser kunstnerens portrett av ham. Det er ikke få anmeldere som har påpekt at denne scenen ville aldri ha fungert som ren fiksjon fordi det spontane øyeblikket skaper magien.
Ree har skapt bølger både hjemme og ute med sin uvanlige skildring av en relasjon mellom en kunstner og tyven som stjal et av hennes kunstverker. Filmen har så langt vunnet en rekke høythengende priser, deriblant Special Jury Award for Creative Storytelling under Sundance film festival. Nylig vant den publikumsprisen på London film festival. Selv om filmen er utestengt fra å kunne representere Norge til årets Oscarpriser (les mer om det her), mener stadig flere at den er en kandidat til prisen for beste dokumentar.
Her hjemme rullet sekserne på de fleste terninger, som et ekko av hyllesten fra internasjonale kritikere. Gunnar Iversen delte sin begeistring her på rushprint.no:
«Benjamin Rees film er effektiv, original og gripende. Det er en film som klarer å skape et hudløst dobbeltportrett av to mennesker som tilsynelatende er så forskjellige som man kan tenke seg, men som kanskje er mer like enn man tror. Og mer like enn de selv tror også. Benjamin Ree tar oss med på en emosjonell reise som ikke ligner andre dokumentariske reiser.»