«Kunstneren og tyven» fikk publikumsprisen i London

«Kunstneren og tyven» fikk publikumsprisen i London

«Kunstneren og tyven» fortsetter å sanke priser verden rundt, denne gang på London Film Festival – en av verdens største publikumsfestivaler.

I kveld ble Benjamin Rees bejublede dokumentar Kunstneren og tyven tildelt publikumsprisen under London Film Festival (LFF). Ree har skapt bølger både hjemme og ute med sin uvanlige skildring av en relasjon mellom en kunstner og tyven som stjal et av hennes kunstverker. Filmen har så langt vunnet en rekke høythengende priser, deriblant Special Jury Award for Creative Storytelling under Sundance film festival.

Her hjemme har sekserne rullet på de fleste terninger, som et ekko av hyllesten fra internasjonale kritikere. Gunnar Iversen delte sin begeistring her på rushprint.no:

«Benjamin Rees film er effektiv, original og gripende. Det er en film som klarer å skape et hudløst dobbeltportrett av to mennesker som tilsynelatende er så forskjellige som man kan tenke seg, men som kanskje er mer like enn man tror. Og mer like enn de selv tror også. Benjamin Ree tar oss med på en emosjonell reise som ikke ligner andre dokumentariske reiser.»

Regissør Ree var av koronahensyn ikke selv til stede til prisutdelingen på London Film Festival, men fikk fremført takketalen virtuelt, melder NFI. I en uttalelse til festivalen sier Ree blant annet:

«Det er spesielt to personer jeg vil takke. Det er Barbora og Karl-Bertil, de to hovedpersonene i filmen.

Måten Barbora nærmet seg Karl-Bertil under rettssaken, da han hadde stjålet to av hennes mest verdifulle malerier, var så rørende å høre om. Det er grunnen til at jeg ønsket å lage denne filmen. “Jeg så ikke tyven i fyren”, fortalte hun meg, “jeg så et menneske”. Barbora er en varm og fordomsfri person, og også en stor kunstner. Hun fortjener all oppmerksomheten hun får i disse dager. Hvem ville ha visst den gang at maleren og tyven skulle bli så gode venner?

Jeg er veldig stolt av Karl-Bertil. Han våkner hver morgen med meldinger fra hele verden, der folk bruker historien hans som en motivasjon for å bli edru og ren. Det er mennesker med alvorlige livstruende rusproblemer. En person så filmen seks ganger i løpet av en helg, og dro deretter til rehabilitering mandag. Karl-Bertil har vist at det er mulig å endre et liv til det bedre, og reisen han går gjennom i filmen, fra å nesten dø i en bilulykke og være avhengig av heroin, til den personen han er i dag med en familie og en jobb, er det mest imponerende jeg har opplevd i livet mitt» (Sitat fra NFI).

Filmen har manus, regi og foto ved Benjamin Ree, medfotograf er Kristoffer Kumar og Ingvil Giske produsent for Medieoperatørene. Klipp er ved Robert Stengård. Kunstneren og tyven hadde kinopremiere i Norge 18. september og er så langt sett av 20 000 på kino.


Relaterte artikler:

Scenen som forandret alt

Sårets estetikk i «Kunstneren og tyven»

Norsk dokumentar erobrer fortsatt verden

«Endelig fikk jeg lov til å leke litt med tiden»


 

«Kunstneren og tyven» fikk publikumsprisen i London

«Kunstneren og tyven» fikk publikumsprisen i London

«Kunstneren og tyven» fortsetter å sanke priser verden rundt, denne gang på London Film Festival – en av verdens største publikumsfestivaler.

I kveld ble Benjamin Rees bejublede dokumentar Kunstneren og tyven tildelt publikumsprisen under London Film Festival (LFF). Ree har skapt bølger både hjemme og ute med sin uvanlige skildring av en relasjon mellom en kunstner og tyven som stjal et av hennes kunstverker. Filmen har så langt vunnet en rekke høythengende priser, deriblant Special Jury Award for Creative Storytelling under Sundance film festival.

Her hjemme har sekserne rullet på de fleste terninger, som et ekko av hyllesten fra internasjonale kritikere. Gunnar Iversen delte sin begeistring her på rushprint.no:

«Benjamin Rees film er effektiv, original og gripende. Det er en film som klarer å skape et hudløst dobbeltportrett av to mennesker som tilsynelatende er så forskjellige som man kan tenke seg, men som kanskje er mer like enn man tror. Og mer like enn de selv tror også. Benjamin Ree tar oss med på en emosjonell reise som ikke ligner andre dokumentariske reiser.»

Regissør Ree var av koronahensyn ikke selv til stede til prisutdelingen på London Film Festival, men fikk fremført takketalen virtuelt, melder NFI. I en uttalelse til festivalen sier Ree blant annet:

«Det er spesielt to personer jeg vil takke. Det er Barbora og Karl-Bertil, de to hovedpersonene i filmen.

Måten Barbora nærmet seg Karl-Bertil under rettssaken, da han hadde stjålet to av hennes mest verdifulle malerier, var så rørende å høre om. Det er grunnen til at jeg ønsket å lage denne filmen. “Jeg så ikke tyven i fyren”, fortalte hun meg, “jeg så et menneske”. Barbora er en varm og fordomsfri person, og også en stor kunstner. Hun fortjener all oppmerksomheten hun får i disse dager. Hvem ville ha visst den gang at maleren og tyven skulle bli så gode venner?

Jeg er veldig stolt av Karl-Bertil. Han våkner hver morgen med meldinger fra hele verden, der folk bruker historien hans som en motivasjon for å bli edru og ren. Det er mennesker med alvorlige livstruende rusproblemer. En person så filmen seks ganger i løpet av en helg, og dro deretter til rehabilitering mandag. Karl-Bertil har vist at det er mulig å endre et liv til det bedre, og reisen han går gjennom i filmen, fra å nesten dø i en bilulykke og være avhengig av heroin, til den personen han er i dag med en familie og en jobb, er det mest imponerende jeg har opplevd i livet mitt» (Sitat fra NFI).

Filmen har manus, regi og foto ved Benjamin Ree, medfotograf er Kristoffer Kumar og Ingvil Giske produsent for Medieoperatørene. Klipp er ved Robert Stengård. Kunstneren og tyven hadde kinopremiere i Norge 18. september og er så langt sett av 20 000 på kino.


Relaterte artikler:

Scenen som forandret alt

Sårets estetikk i «Kunstneren og tyven»

Norsk dokumentar erobrer fortsatt verden

«Endelig fikk jeg lov til å leke litt med tiden»


 

MENY