Marte Hallem og Tonje Hessen Schei fronter et kvinnesterkt regi-lag som denne uken fikk tilskudd til nye prosjekter fra Midtnorsk filmsenter.
Marte Hallem med en personlig reise om skogfinnene (foto: Scenemidt.no)
Tonje Hessen Schei og UpNorth nærmer seg ferdig finansiering av Hallelujah – hennes dokumentar om de tette båndene mellom amerikanske kristne miljøer og Israel. Filmen har fått tilskudd i flere omganger fra NFI, og har i likhet med hennes foregående filmer en internasjonal orientering
«Hallelujah er en internasjonal featuredokumentar om kristensionisme,» heter i omtalen. KriStine Ann Skaret, filmkonsulent hos Midtnorsk Filmsenter, mener Hallelujah er en ekstremt modig film som vil vekke stor oppsikt både ute og hjemme: «Hallelujah vil bli en film som i bibelske dimensjoner avslører interessefellesskapet mellom religiøse, politiske og økonomiske krefter,» skriver hun i sin vurdering.
Sommeren 2017 skapte Marte Hallem kontroverser i Verdalen med sin kritiske dokumentar I skyggen av oljeeventyret. Det viste seg at Verdal kommune likte hennes kritiske blikk dårlig. Om hennes nye dokumentar, Fremmed blod, vil skape like mye oppsikt, vet vi ikke.
«Fremmed blod er personlig reise på vegne av et glemt folk med omkring 700 000 etterkommere i Norge,» heter det i omtalen. «Skogfinnenes kamp for overlevelse og plass i norsk og svensk offentlighet har vært hard og innholdsrik fra 1500-tallet og fram til i dag. Vi følger Marte Hallem sin ferd bakover i egne skogfinske rekker, og ser henne få økende innsikt i det skogfinske.»
«Denne filmen vil belyse interessante og relevante problemstillinger som handler om hvordan vi forholder oss til det vi opplever som fremmed, og den kunnskapen reisende kulturer bringer med seg,» skriver KriStine Ann Skaret i sin begrunnelse for tildelingen
Produksjonstilskudd (fiksjon):
Losing Nobody: Manus og regi ved Denise Hauser. «Elise får livet snudd opp ned når hun konfronteres med gjentatte spontanaborter og hun innser at hun kanskje ikke får det livet hun hadde planlagt.»
The 9 Daughters of Ran: Manus og regi ved Lina Reinsbakken. «Første kapittel i en VR-eventyrserie som i sin helhet skal forklare unge fra 12 år hvordan hjernen fungerer.»
Vår tid er forbi: Manus og regi ved Vegard Dahle. «Robin er alene om å oppleve at verden står i brann. Hun oppsøker en gruppe likesinnede som forhåpentligvis deler hennes oppfatning.»
Utviklingstilskudd (dokumentar):
Banebryterne: Regi ved Emma Jøsok og Finn Walther. «Drømmen om å spille på Rosenborg kan nå bli en realitet for alle trønderske jenter som spiller fotball. Denne web-serien følger Trondheims-Ørns overgang til å bli RBK Kvinner.»
Bunadsgeriljaen: Manus og regi ved Helen Komini Knudsen. » Anja Cecilie Solvik leder moderne kystkvinners kamp for fødetilbud gjennom organisasjonen «Bunadsgeriljaen», som startet våren 2019 og teller allerede over 100.000 medlemmer. Hvem er kvinnene bak Bunadsgeriljaen?»
Dagslys: Regi ved Magnus Lillemark. «Historien om gruvesamfunnet Malm er preget av stolthet, men den er også preget av klasseskille og interne konflikter i bygda. Gjennom teaterstykket “Eplene i Messehagen” er det mange som gjenopplever fortiden sin. Hvordan er det å gjenoppleve og gjenskape fortiden, på godt og vondt, gjennom stykket?»
(Kilde: Midtnorsk filmsenter)
Marte Hallem med en personlig reise om skogfinnene (foto: Scenemidt.no)
Tonje Hessen Schei og UpNorth nærmer seg ferdig finansiering av Hallelujah – hennes dokumentar om de tette båndene mellom amerikanske kristne miljøer og Israel. Filmen har fått tilskudd i flere omganger fra NFI, og har i likhet med hennes foregående filmer en internasjonal orientering
«Hallelujah er en internasjonal featuredokumentar om kristensionisme,» heter i omtalen. KriStine Ann Skaret, filmkonsulent hos Midtnorsk Filmsenter, mener Hallelujah er en ekstremt modig film som vil vekke stor oppsikt både ute og hjemme: «Hallelujah vil bli en film som i bibelske dimensjoner avslører interessefellesskapet mellom religiøse, politiske og økonomiske krefter,» skriver hun i sin vurdering.
Sommeren 2017 skapte Marte Hallem kontroverser i Verdalen med sin kritiske dokumentar I skyggen av oljeeventyret. Det viste seg at Verdal kommune likte hennes kritiske blikk dårlig. Om hennes nye dokumentar, Fremmed blod, vil skape like mye oppsikt, vet vi ikke.
«Fremmed blod er personlig reise på vegne av et glemt folk med omkring 700 000 etterkommere i Norge,» heter det i omtalen. «Skogfinnenes kamp for overlevelse og plass i norsk og svensk offentlighet har vært hard og innholdsrik fra 1500-tallet og fram til i dag. Vi følger Marte Hallem sin ferd bakover i egne skogfinske rekker, og ser henne få økende innsikt i det skogfinske.»
«Denne filmen vil belyse interessante og relevante problemstillinger som handler om hvordan vi forholder oss til det vi opplever som fremmed, og den kunnskapen reisende kulturer bringer med seg,» skriver KriStine Ann Skaret i sin begrunnelse for tildelingen
Produksjonstilskudd (fiksjon):
Losing Nobody: Manus og regi ved Denise Hauser. «Elise får livet snudd opp ned når hun konfronteres med gjentatte spontanaborter og hun innser at hun kanskje ikke får det livet hun hadde planlagt.»
The 9 Daughters of Ran: Manus og regi ved Lina Reinsbakken. «Første kapittel i en VR-eventyrserie som i sin helhet skal forklare unge fra 12 år hvordan hjernen fungerer.»
Vår tid er forbi: Manus og regi ved Vegard Dahle. «Robin er alene om å oppleve at verden står i brann. Hun oppsøker en gruppe likesinnede som forhåpentligvis deler hennes oppfatning.»
Utviklingstilskudd (dokumentar):
Banebryterne: Regi ved Emma Jøsok og Finn Walther. «Drømmen om å spille på Rosenborg kan nå bli en realitet for alle trønderske jenter som spiller fotball. Denne web-serien følger Trondheims-Ørns overgang til å bli RBK Kvinner.»
Bunadsgeriljaen: Manus og regi ved Helen Komini Knudsen. » Anja Cecilie Solvik leder moderne kystkvinners kamp for fødetilbud gjennom organisasjonen «Bunadsgeriljaen», som startet våren 2019 og teller allerede over 100.000 medlemmer. Hvem er kvinnene bak Bunadsgeriljaen?»
Dagslys: Regi ved Magnus Lillemark. «Historien om gruvesamfunnet Malm er preget av stolthet, men den er også preget av klasseskille og interne konflikter i bygda. Gjennom teaterstykket “Eplene i Messehagen” er det mange som gjenopplever fortiden sin. Hvordan er det å gjenoppleve og gjenskape fortiden, på godt og vondt, gjennom stykket?»
(Kilde: Midtnorsk filmsenter)