Andrea Bræin Hovig er tildelt Edith Carlmar-prisen

Andrea Bræin Hovig er tildelt Edith Carlmar-prisen

Hennes innsats det siste året har vært helt eksepsjonell, skriver juryen i sin begrunnelse. «Få, om noen, i norsk film kan bære en film slik hun kan».

Edith Carlmar-prisen ble delt ut under Kanonpris-showet i Trondheim i kveld, torsdag 5. mars. Prisen skal gå til en kvinnelig filmarbeider som har vist integritet, nytenkning og vilje til å bryte grenser, heter det i vedtektene. Og det har skuespiller Andrea Bræin Hovig vist siste året i en rekke filmer, mener juryen.

Hun har hatt en sentral rolle i tre av spillefilmene som var aktuelle for Kanonprisen: Håp , Barn og Disco. Under Kanonpris-utdelingen ble Bræin Hovig også tildelt prisen for beste kvinnelige skuespiller for sin rolle i Håp .

Juryens fulle begrunnelse:

«Årets prisvinner har satt sitt preg på norsk film og fjernsyn i flere år, men hennes innsats det siste året har vært helt eksepsjonell, målt både i kvantitet og kvalitet.

Få, om noen, i norsk film kan bære en film slik hun kan. I år går derfor Edith Carlmarprisen, for første gang, til en skuespiller, som gjennom en rekke fremragende roller over år har demonstrert profesjonalitet, dristighet og mot.

Det siste året har hun (blant annet!) hatt sentrale roller i to norske fjernsynsserier og to viktige biroller og to hovedroller i norske kinofilmer. Fire av hennes fineste prestasjoner på film har hun gjort i regi av sin faste samarbeidspartner Dag Johan Haugerud, hvis utsøkte monologer virkelig kommer til sin rett når de får ansikt og stemme av henne. Det siste året har vi sett henne i sterke roller i Barn, Lyset fra Sjokoladefabrikken og i Jorunn Myklebust Syversens Disco. Og aller sterkest inntrykk har hun kanskje gjort i den krevende og utfordrende hovedrollen i Maria Sødahls selvbiografiske drama Håp.»

Om prisen:

Edith Carlmar var Norges første kvinnelige regissør. Hun sto bak filmer som Ung flukt (1959), Fjolls til fjells (1957) og Døden er et kjærtegn (1949). Edith Carlmar-prisen ble tidligere delt ut Femmina filmfestival i Verdal. Da filmfestivalen la ned i 2017, tok Kosmorama over stafettpinnen. Vinneren av Edith Carlmar-prisen får et stipend på 20.000 kroner og et trofé. Tidligere vinnere av prisen er Žaklina Stojcevska, Margreth Olin, Maria Ekerhovd, Solveig Melkeraaen, Anne Sewitsky, Sara Johnsen, Iram Haq og Tuva Novotny.

Årets jury har bestått av professor i filmvitenskap Anne Gjelsvik, rådgiver seksjon for kunst og kultur i Trøndelag fylkeskommune og filmviter Marit Bakken og regissør og produsent Line Klungtveit Johansen.

Les mer om alle Kanonprisene


Få med deg vår podcastsamtale med Andrea Bræin Hovig


 

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Andrea Bræin Hovig er tildelt Edith Carlmar-prisen

Andrea Bræin Hovig er tildelt Edith Carlmar-prisen

Hennes innsats det siste året har vært helt eksepsjonell, skriver juryen i sin begrunnelse. «Få, om noen, i norsk film kan bære en film slik hun kan».

Edith Carlmar-prisen ble delt ut under Kanonpris-showet i Trondheim i kveld, torsdag 5. mars. Prisen skal gå til en kvinnelig filmarbeider som har vist integritet, nytenkning og vilje til å bryte grenser, heter det i vedtektene. Og det har skuespiller Andrea Bræin Hovig vist siste året i en rekke filmer, mener juryen.

Hun har hatt en sentral rolle i tre av spillefilmene som var aktuelle for Kanonprisen: Håp , Barn og Disco. Under Kanonpris-utdelingen ble Bræin Hovig også tildelt prisen for beste kvinnelige skuespiller for sin rolle i Håp .

Juryens fulle begrunnelse:

«Årets prisvinner har satt sitt preg på norsk film og fjernsyn i flere år, men hennes innsats det siste året har vært helt eksepsjonell, målt både i kvantitet og kvalitet.

Få, om noen, i norsk film kan bære en film slik hun kan. I år går derfor Edith Carlmarprisen, for første gang, til en skuespiller, som gjennom en rekke fremragende roller over år har demonstrert profesjonalitet, dristighet og mot.

Det siste året har hun (blant annet!) hatt sentrale roller i to norske fjernsynsserier og to viktige biroller og to hovedroller i norske kinofilmer. Fire av hennes fineste prestasjoner på film har hun gjort i regi av sin faste samarbeidspartner Dag Johan Haugerud, hvis utsøkte monologer virkelig kommer til sin rett når de får ansikt og stemme av henne. Det siste året har vi sett henne i sterke roller i Barn, Lyset fra Sjokoladefabrikken og i Jorunn Myklebust Syversens Disco. Og aller sterkest inntrykk har hun kanskje gjort i den krevende og utfordrende hovedrollen i Maria Sødahls selvbiografiske drama Håp.»

Om prisen:

Edith Carlmar var Norges første kvinnelige regissør. Hun sto bak filmer som Ung flukt (1959), Fjolls til fjells (1957) og Døden er et kjærtegn (1949). Edith Carlmar-prisen ble tidligere delt ut Femmina filmfestival i Verdal. Da filmfestivalen la ned i 2017, tok Kosmorama over stafettpinnen. Vinneren av Edith Carlmar-prisen får et stipend på 20.000 kroner og et trofé. Tidligere vinnere av prisen er Žaklina Stojcevska, Margreth Olin, Maria Ekerhovd, Solveig Melkeraaen, Anne Sewitsky, Sara Johnsen, Iram Haq og Tuva Novotny.

Årets jury har bestått av professor i filmvitenskap Anne Gjelsvik, rådgiver seksjon for kunst og kultur i Trøndelag fylkeskommune og filmviter Marit Bakken og regissør og produsent Line Klungtveit Johansen.

Les mer om alle Kanonprisene


Få med deg vår podcastsamtale med Andrea Bræin Hovig


 

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

MENY