Jakob Rørvik i superposisjon

Jakob Rørvik i superposisjon

Jakob Rørvik fikk den største tildelingen til «Thomas i superposisjon» da Norsk filminstitutts konsulent bevilget tilskudd til spillefilmer denne uken. Guro Bruusgard, Silje Salomonsen og Arild Østin Ommundsen fikk også tilskudd.

Det var fire filmskapere som fikk tilskudd til spillefilmer i denne omgang. Jakob Rørvik og Maipo Film får 5.860.000 kroner i tilskudd til spillefilmen Thomas i superposisjon innenfor Nye Veier-ordningen. Guro Bruusgard og Alternativet Produksjon får 2.990.000 kroner til spillefilmen Han, mens Silje Salomonsen og Arild Østin Ommundsen og Chezville får 1.500.000 kroner til Tottori – sommeren vi var alene.

Thomas i superposisjon handler om «en kvantefysiker som tror han er i ferd med å knekke universets kode, men som først må løse koden på hjemmebane». Det er et prosjekt Rørvik har utviklet blant annet på Sundance Screenwriters Lab.

Rørvik er utdannet som regissør fra National Film & Television School i London og kan vise til flere kortfilmer og reklamefilmer som har fått internasjonal oppmerksomhet, deriblant Ingenting tar noensinne slutt. Også den kortfilmen lagde han sammen med Maipo innenfor NFIs Nye Veier-ordning. Thomas i superposisjon omhandler kvantefysikeren Thomas som tror han er på randen av å knekke universets kode, men er ute av stand til å løse mysteriene i sitt eget liv, selv om alle som står ham nær – hans sønn, ekskone og mor – prøver å få ham ned på jorda.

– Den er veldig alvorlig når den er alvorlig, og veldig morsom når den er morsom, fortalte Rørvik til Rushprint da vi snakket med ham om prosjektet.

– Filmen har kanskje litt av den samme tonen som Ingenting tar noensinne slutt, der såre mellommenneskelige ting kan være morsomme. Spillefilmen er formmessig mer ambisiøs; det er faktisk mye prat om kvantefysikk i filmen, og det former måten den fortelles på. Vi går inn og ut av hovedpersonens fantasier, han er så oppslukt av kvantefysikken at det preger hans forestillinger på så mange plan. Det fine med Nye Veier-ordningen er at man får mulighet til å forske litt i materien. Jeg skal blant annet samarbeide med en professor i teoretisk fysikk på Blindern som skal bidra med faglige innspill.

Om de to andre prosjektene:

Tottori – sommeren vi var alene er noe så sjelden som en originalskrevet barnefilm: «Vega (8) og Billie (4) er på fjelltur med pappa når ulykken inntreffer: han ramler ned i en fjellsprekk og skader seg. Dermed må jentene dra i ut ødemarka alene for å forsøke å finne hjelp. På sin ferd møter de ville dyr, store og små utfordringer og de må lære å temme sin egen frykt. De treffer noen voksne på veien, men de har alle det til felles at de makter ikke å hjelpe jentene. Dermed må søstrene ta saken i egne hender og vender til fjellsprekken for å forsøke å redde Pappa for egen maskin.» Regissører er Silje Salomonsen og Arild Østin Ommundsen, med Chezvilles Gary Cranner som produsent.

Han omhandler mannsrollen i Norge i dag: «Harald (11) er en gutt som til stadighet faller utenfor fellesskapet i sine intense forsøk på å passe inn. Eirik (35) er arbeidsledig, sint og kommer ikke til orde. Petter (60) er en norsk anerkjent manusforfatter med et mindreverdighetskompleks, som skal lage en film om nasjonalhelten Fridtjof Nansen. To menn og en gutt, en dag i Oslo, som alle opplever et sosialt og emosjonelt fall der tragedien møter komedien.» Regissør er Guro Bruusgard og produsent Alternativet Produksjon.

(Kilde: NFI)

Jakob Rørvik i superposisjon

Jakob Rørvik i superposisjon

Jakob Rørvik fikk den største tildelingen til «Thomas i superposisjon» da Norsk filminstitutts konsulent bevilget tilskudd til spillefilmer denne uken. Guro Bruusgard, Silje Salomonsen og Arild Østin Ommundsen fikk også tilskudd.

Det var fire filmskapere som fikk tilskudd til spillefilmer i denne omgang. Jakob Rørvik og Maipo Film får 5.860.000 kroner i tilskudd til spillefilmen Thomas i superposisjon innenfor Nye Veier-ordningen. Guro Bruusgard og Alternativet Produksjon får 2.990.000 kroner til spillefilmen Han, mens Silje Salomonsen og Arild Østin Ommundsen og Chezville får 1.500.000 kroner til Tottori – sommeren vi var alene.

Thomas i superposisjon handler om «en kvantefysiker som tror han er i ferd med å knekke universets kode, men som først må løse koden på hjemmebane». Det er et prosjekt Rørvik har utviklet blant annet på Sundance Screenwriters Lab.

Rørvik er utdannet som regissør fra National Film & Television School i London og kan vise til flere kortfilmer og reklamefilmer som har fått internasjonal oppmerksomhet, deriblant Ingenting tar noensinne slutt. Også den kortfilmen lagde han sammen med Maipo innenfor NFIs Nye Veier-ordning. Thomas i superposisjon omhandler kvantefysikeren Thomas som tror han er på randen av å knekke universets kode, men er ute av stand til å løse mysteriene i sitt eget liv, selv om alle som står ham nær – hans sønn, ekskone og mor – prøver å få ham ned på jorda.

– Den er veldig alvorlig når den er alvorlig, og veldig morsom når den er morsom, fortalte Rørvik til Rushprint da vi snakket med ham om prosjektet.

– Filmen har kanskje litt av den samme tonen som Ingenting tar noensinne slutt, der såre mellommenneskelige ting kan være morsomme. Spillefilmen er formmessig mer ambisiøs; det er faktisk mye prat om kvantefysikk i filmen, og det former måten den fortelles på. Vi går inn og ut av hovedpersonens fantasier, han er så oppslukt av kvantefysikken at det preger hans forestillinger på så mange plan. Det fine med Nye Veier-ordningen er at man får mulighet til å forske litt i materien. Jeg skal blant annet samarbeide med en professor i teoretisk fysikk på Blindern som skal bidra med faglige innspill.

Om de to andre prosjektene:

Tottori – sommeren vi var alene er noe så sjelden som en originalskrevet barnefilm: «Vega (8) og Billie (4) er på fjelltur med pappa når ulykken inntreffer: han ramler ned i en fjellsprekk og skader seg. Dermed må jentene dra i ut ødemarka alene for å forsøke å finne hjelp. På sin ferd møter de ville dyr, store og små utfordringer og de må lære å temme sin egen frykt. De treffer noen voksne på veien, men de har alle det til felles at de makter ikke å hjelpe jentene. Dermed må søstrene ta saken i egne hender og vender til fjellsprekken for å forsøke å redde Pappa for egen maskin.» Regissører er Silje Salomonsen og Arild Østin Ommundsen, med Chezvilles Gary Cranner som produsent.

Han omhandler mannsrollen i Norge i dag: «Harald (11) er en gutt som til stadighet faller utenfor fellesskapet i sine intense forsøk på å passe inn. Eirik (35) er arbeidsledig, sint og kommer ikke til orde. Petter (60) er en norsk anerkjent manusforfatter med et mindreverdighetskompleks, som skal lage en film om nasjonalhelten Fridtjof Nansen. To menn og en gutt, en dag i Oslo, som alle opplever et sosialt og emosjonelt fall der tragedien møter komedien.» Regissør er Guro Bruusgard og produsent Alternativet Produksjon.

(Kilde: NFI)

MENY