Gaute Storaas er nok en gang nominert til Harpa Nordic Film Composer’s Award – denne gangen for musikken til Colin Nutleys dramaserie ”Bröllup, begravning och dop”.
Gaute Storaas (foto av Lena Gill)
Det er bare to år siden sist Gaute Storaas ble nominert til Harpa Nordic Film Composer’s Award, den gangen for En mann ved navn Ove. I 2011 vant han samme prisen for animasjonsfilmen Elias og skatten på havets bunn. Denne gangen er han nominert for sitt bidrag på Colin Nutleys dramaserie Bröllup, begravning och dop (TV4) med Helena Bergström i en sentral rolle.
Her er Nutley og Bergström tematisk og visuelt tilbake i landskapet fra Änglagård, og får et ekstra løft gjennom Storaas komposisjoner, heter det i begrunnelsen for nominasjonen:
”Storaas viser nok en gang at han har sikkert grep om den orkestrale komposisjonen når han maler landskapene og rollefigurene i serien med brede, pastorale strøk, ofte ved å bruke toner fra skandinavisk folkemusikk… Musikken er omhyggelig lagt inn i handlingen og gir familieintrigen plass til å puste… den glir varsomt inn og ut av melodiene, samtidig som den fanger opp de store melodramatiske øyeblikkene i historien”.
Musikken til Bröllup, begravning och dop oppleves av juryen som ”forfriskende gammeldags i en tid der filmskapere altfor ofte støtter seg på anonyme droner, den uttrykker isteden vakre konsonante melodier og menneskelig varme. Storaas tilfører filmen et nostalgisk og noen ganger melankolsk blikk på (tapte) familieverdier gjennom sine hovedsaklig stryke- og pianobaserte komposisjoner”.
De øvrige nominerte er: Kåre Bjerkø (Danmark) for The Truth Will Out, Panu Aaltio (Finland) for Nature Symphony – Luontosinfonia, Gyða Valtýsdóttir (Island) for Mihkel og Anders Niska & Klas Wahl (Sverige) for Balloons over Babylon.
Da Rushprint intervjuet Storaas i 2017, hadde han følgende å si om en filmkomponists rolle:
«Du må lage regissørens film. Du må dele visjonen og være en medfilmskaper framfor en komponist. Det er klare begrensninger, men begrensninger kan være vel så spennende utgangspunkt for å utøve kreativitet som å stå helt fritt.»
Prisutdelingen finner sted mandag 24. februar i auditoriet til Felleshus for de nordiske ambassadene i Berlin. Arrangementet er en del av Nordic Film Music Days som en lang rekke nordiske komponistforeninger, deriblant NOPA, står bak.
Les vårt intervju med Storaas etter at han var nominert i 2017
Gaute Storaas (foto av Lena Gill)
Det er bare to år siden sist Gaute Storaas ble nominert til Harpa Nordic Film Composer’s Award, den gangen for En mann ved navn Ove. I 2011 vant han samme prisen for animasjonsfilmen Elias og skatten på havets bunn. Denne gangen er han nominert for sitt bidrag på Colin Nutleys dramaserie Bröllup, begravning och dop (TV4) med Helena Bergström i en sentral rolle.
Her er Nutley og Bergström tematisk og visuelt tilbake i landskapet fra Änglagård, og får et ekstra løft gjennom Storaas komposisjoner, heter det i begrunnelsen for nominasjonen:
”Storaas viser nok en gang at han har sikkert grep om den orkestrale komposisjonen når han maler landskapene og rollefigurene i serien med brede, pastorale strøk, ofte ved å bruke toner fra skandinavisk folkemusikk… Musikken er omhyggelig lagt inn i handlingen og gir familieintrigen plass til å puste… den glir varsomt inn og ut av melodiene, samtidig som den fanger opp de store melodramatiske øyeblikkene i historien”.
Musikken til Bröllup, begravning och dop oppleves av juryen som ”forfriskende gammeldags i en tid der filmskapere altfor ofte støtter seg på anonyme droner, den uttrykker isteden vakre konsonante melodier og menneskelig varme. Storaas tilfører filmen et nostalgisk og noen ganger melankolsk blikk på (tapte) familieverdier gjennom sine hovedsaklig stryke- og pianobaserte komposisjoner”.
De øvrige nominerte er: Kåre Bjerkø (Danmark) for The Truth Will Out, Panu Aaltio (Finland) for Nature Symphony – Luontosinfonia, Gyða Valtýsdóttir (Island) for Mihkel og Anders Niska & Klas Wahl (Sverige) for Balloons over Babylon.
Da Rushprint intervjuet Storaas i 2017, hadde han følgende å si om en filmkomponists rolle:
«Du må lage regissørens film. Du må dele visjonen og være en medfilmskaper framfor en komponist. Det er klare begrensninger, men begrensninger kan være vel så spennende utgangspunkt for å utøve kreativitet som å stå helt fritt.»
Prisutdelingen finner sted mandag 24. februar i auditoriet til Felleshus for de nordiske ambassadene i Berlin. Arrangementet er en del av Nordic Film Music Days som en lang rekke nordiske komponistforeninger, deriblant NOPA, står bak.
Les vårt intervju med Storaas etter at han var nominert i 2017