Regissørene Adel Khan Farooq og Gunhild Enger fikk mest da Norsk fillminstitutt åpnet pengesekken for kortfilmskapere. Les mer om alle prosjektene.
Foto: Fra «Kakkerlakkene»
Adel Khan Farooq og Gunhild Enger fikk de suverent største tilskuddene under kortfilmkonsulent Lars Daniel Krutzkoff Jacobsens tildelingsrunde denne måneden.
Khan Farooq markerte seg som medregissør på Den norske islamisten som var en av de siste årenes mest omtalte og viktige dokumentarer. I den nye kortfilmen, Kakkerlakkene er det fortsatt unge og sårbare menneskers vei inn i ekstremisme Khan Farooq ønsker å berøre. Men denne gangen anvender han animasjon som virkemiddel.
”Hvor langt er du villig til å gå for å bli akseptert? Finnes det alltid en vei tilbake? Et brorskap gir 17 år gamle Tim i oppdrag å redde hjembyen, som er på randen av kollaps etter at kakerlakker har slått seg ned der. Men et møte med en fremmed gutt får Tim til å revurdere sin virkelighetsoppfatning. Kakerlakkene er en animert kortfilm om utenforskap og ekstremisme, som viser at søken etter aksept kan få katastrofale konsekvenser”.
Med seg har Khan Farooq den erfarne animasjonsprodusenten Mikrofilm ved Lise Fearnley og Tonje Skar Reiersen. De mottok tilsammen 1,3 milloner kroner.
Med Play Schengen fortsetter Gunhild Enger å harselere med kulturpolitikk slik den kommer til uttrykk gjennom samarbeid over landegrenser. Hennes forrige kortfilm, Komiteen, var en satire over nordisk samarbeid – denne gangen følger vi kulturbyråkraten Guro og hennes designteam som er satt på oppgaven å jobbe fram et Schengen dataspill for barn og unge i Europa.
”Play Schengen er en absurd meta-komedie om hvordan ideprosessen og spillutviklingen tar form. Filmens hovedkaraterer er spilldesignere, dyr og animatører. Handlingen utspiller seg både online, i redigeringssvitter, møtelokaler og serverrom”.
Enger og 4 1/2 Fiksjon AS får 1.151.306 kroner i tilskudd.
Sju andre kortfilmprosjekter fikk også støtte i denne runden:
Regissør Zahra Waldeck og Banaccas Film får 425.000 kroner i produksjonstilskudd til kortfilmen Jeg er her. ”Den handler om en ensom kvinne som ønsker å forsvinne i skogen, et forsøk som får uventede konsekvenser”.
Regissør Simen Nyland og New Dawn Productions får 650.000 kroner i produksjonstilskudd til Filther, ”en pre-apokalyptisk kjærlighetshistorie”.
Regissør Thomas Lunde og Kapoow får 500.000 kroner i produksjonstilskudd til Baby Boom – ”hvor en kvinnelig alien kaprer den ulekre 58-åringen Runar – for å lage barn”.
Regissør Mona J. Hoel og Freedom from Fear får 350.000 kroner i tilskudd til Stå opp mot vinden – ”en kjærlighetshistorie mellom syriske Andalé og norske Kasper”.
Regissør Kathleen Johnsen og Perdurabo Productions får 300.000 kroner i tilskudd til Gråtekone – ”om en kjærlighetsferie som ender i brudd”.
Regissør Vegard Dahle og Line Klungseth Johansen og Spætt Film får 700.000 kroner i produksjonstilskudd til kortfilmen Penthouse, ”om et par klamrer seg til det lille som er igjen av tørt land i en oversvømt verden”.
Regissør Emilie Blichfeldt og Mer Film i Vest får 110.000 kroner til Stesøstra – ”en film om Askepotts stesøster”.
Foto: Fra «Kakkerlakkene»
Adel Khan Farooq og Gunhild Enger fikk de suverent største tilskuddene under kortfilmkonsulent Lars Daniel Krutzkoff Jacobsens tildelingsrunde denne måneden.
Khan Farooq markerte seg som medregissør på Den norske islamisten som var en av de siste årenes mest omtalte og viktige dokumentarer. I den nye kortfilmen, Kakkerlakkene er det fortsatt unge og sårbare menneskers vei inn i ekstremisme Khan Farooq ønsker å berøre. Men denne gangen anvender han animasjon som virkemiddel.
”Hvor langt er du villig til å gå for å bli akseptert? Finnes det alltid en vei tilbake? Et brorskap gir 17 år gamle Tim i oppdrag å redde hjembyen, som er på randen av kollaps etter at kakerlakker har slått seg ned der. Men et møte med en fremmed gutt får Tim til å revurdere sin virkelighetsoppfatning. Kakerlakkene er en animert kortfilm om utenforskap og ekstremisme, som viser at søken etter aksept kan få katastrofale konsekvenser”.
Med seg har Khan Farooq den erfarne animasjonsprodusenten Mikrofilm ved Lise Fearnley og Tonje Skar Reiersen. De mottok tilsammen 1,3 milloner kroner.
Med Play Schengen fortsetter Gunhild Enger å harselere med kulturpolitikk slik den kommer til uttrykk gjennom samarbeid over landegrenser. Hennes forrige kortfilm, Komiteen, var en satire over nordisk samarbeid – denne gangen følger vi kulturbyråkraten Guro og hennes designteam som er satt på oppgaven å jobbe fram et Schengen dataspill for barn og unge i Europa.
”Play Schengen er en absurd meta-komedie om hvordan ideprosessen og spillutviklingen tar form. Filmens hovedkaraterer er spilldesignere, dyr og animatører. Handlingen utspiller seg både online, i redigeringssvitter, møtelokaler og serverrom”.
Enger og 4 1/2 Fiksjon AS får 1.151.306 kroner i tilskudd.
Sju andre kortfilmprosjekter fikk også støtte i denne runden:
Regissør Zahra Waldeck og Banaccas Film får 425.000 kroner i produksjonstilskudd til kortfilmen Jeg er her. ”Den handler om en ensom kvinne som ønsker å forsvinne i skogen, et forsøk som får uventede konsekvenser”.
Regissør Simen Nyland og New Dawn Productions får 650.000 kroner i produksjonstilskudd til Filther, ”en pre-apokalyptisk kjærlighetshistorie”.
Regissør Thomas Lunde og Kapoow får 500.000 kroner i produksjonstilskudd til Baby Boom – ”hvor en kvinnelig alien kaprer den ulekre 58-åringen Runar – for å lage barn”.
Regissør Mona J. Hoel og Freedom from Fear får 350.000 kroner i tilskudd til Stå opp mot vinden – ”en kjærlighetshistorie mellom syriske Andalé og norske Kasper”.
Regissør Kathleen Johnsen og Perdurabo Productions får 300.000 kroner i tilskudd til Gråtekone – ”om en kjærlighetsferie som ender i brudd”.
Regissør Vegard Dahle og Line Klungseth Johansen og Spætt Film får 700.000 kroner i produksjonstilskudd til kortfilmen Penthouse, ”om et par klamrer seg til det lille som er igjen av tørt land i en oversvømt verden”.
Regissør Emilie Blichfeldt og Mer Film i Vest får 110.000 kroner til Stesøstra – ”en film om Askepotts stesøster”.