Et titalls nye norske spillefilmprosjekter presenteres i Haugesund – både som Works in progress og samproduksjoner på jakt etter medfinansiører. Vi gir deg oversikten.
Foto fra utekino i Haugesund under festivalen
New Nordic Films (NNF) er en institusjon i nordisk film som finner sted hvert år under Den norske filmfestivalen i Haugesund. Ved siden av Nordisk Panorama og det nordiske markedet på Gøteborg film festival, er det den viktigste møteplassen for den nordiske bransjen og et vindu inn for den internasjonale bransjen. Sentralt for denne møteplassen står det årlige samproduksjonsmarkedet Nordic Co-production market og Works in progress-presentasjonene. I dag offentliggjorde NNF deltakerlisten der vi finner en lang rekke nye norske spillefilmer.
De tre kinoaktuelle prosjektene, Maria Sødahls Håp, Nini Bull Robsahms De dødes tjern og Pål Øies Tunnelen, kan du lese mer om fra presentasjonen av filmhøsten i dag. De deltar alle på Work in progress-sesjonen i Haugesund for å vise seg fram for representantene for internasjonale filmfestivaler, tv-kanaler og salgsagenter.
Ellers er WiP-presentasjonene spekket med spennende prosjekter:
Regissør Ingvild Søderlind og produsenten Miso Film skal her lufte sin filmversjon av Alle utlendinger har lukka gardiner. Det er som kjent en historie basert på Maria Navarro Skarangers suksessroman med samme tittel, med manus av Hilde Susan Jægtnes.
Om både Thomas Robsahm og Aslaug Holm skal presentere sin dokumentar aha – The Movie, vet vi ikke. De har holdt kortene tett til brystet, og det eneste vi foreløpig har å forholde oss til er NFIs begrunnelse for å støtte prosjektet: Filmen skal by på ”et fascinerende innblikk i et indre drama i bandet”.
Silje Salomonsen og Arild Østin Ommundsen kommer for å fortelle om sitt neste samarbeidsprosjekt, Søstre. Filmen produseres av Gary Cranner i Chezville og Salomonsen og Ommundsen har delt regi- og manuskreditering. Og ikke bare det: I de sentrale rollene finner vi døtrene til Salomonsen og Ommundsen på 5 og 9 år.
Tidligere i år fikk manusforfatter Maja Lunde og regissør Johanne Helgeland nær ni millioner kroner i produksjonsstøtte fra NFI til barnefilmen Over grensen. Filmen er basert på Lundes første roman for barn. Det er Maipo som er produsent. Over grensen skildrer jødiske barn på flukt fra nazistene i Norge i 1942.
Det har vært stille rundt Guro Bruusgaards spillefilmprosjekt Han. Men i Haugesund vil hun og produsent Alternativet lette på sløret: Han omhandler tre separate fortellinger om to menn og en gutt ”som alle opplever et sosialt og emosjonelt fall”. Filmen vil utforske mannsrollen i Norge i dag.
På coproduksjonsmarkedet luftes også spennende prosjekter som befinner seg på et tidligere stadie i produksjonsprosessen:
August Hanssen og Even Benestad skal sammen med produsent Indie Film lufte sin dokumentar The Curse of Kane – om Morgen Kane-filmprosjektet som kollapset mellom hendene til den uerfarne skuespilleren Gunnar Ryan Wiik.
Ole Giæver og Maria Ekerhovd holder på å utvikle en film om La elva leve-aksjonen ved Altavassdraget på 1970-tallet. Let the river flow (La elva leve) er skrevet og skal regisseres av Giæver, og spilles inn delvis på samisk. Et annet prosjekt med forankring i nord er Egil Pedersens My father is a danish caveman (Pappa er en dansk fjellape) som produseres av Mathis Ståle Mathisen i Rein Film.
Ingrid Stenersen står for manus og regi på No Man Land (Hadeland) – en komedie om tre unge single kvinner som forsøker å more seg med noen politimenn. Produsent er Nicolas Sando og Stein Svendsen i Smallville films.
Det siste prosjektet på coproduksjonsmarkedet med en norsk identitet er Barzakh, en norsk-palestinsk samproduksjon med Gary Cranner i Chezville som norsk produsent. Det er en forviklingskomedie om to søstre som anvender uortodokse metoder for å få sin rettmessige del av en arv da faren dør.
Foto fra utekino i Haugesund under festivalen
New Nordic Films (NNF) er en institusjon i nordisk film som finner sted hvert år under Den norske filmfestivalen i Haugesund. Ved siden av Nordisk Panorama og det nordiske markedet på Gøteborg film festival, er det den viktigste møteplassen for den nordiske bransjen og et vindu inn for den internasjonale bransjen. Sentralt for denne møteplassen står det årlige samproduksjonsmarkedet Nordic Co-production market og Works in progress-presentasjonene. I dag offentliggjorde NNF deltakerlisten der vi finner en lang rekke nye norske spillefilmer.
De tre kinoaktuelle prosjektene, Maria Sødahls Håp, Nini Bull Robsahms De dødes tjern og Pål Øies Tunnelen, kan du lese mer om fra presentasjonen av filmhøsten i dag. De deltar alle på Work in progress-sesjonen i Haugesund for å vise seg fram for representantene for internasjonale filmfestivaler, tv-kanaler og salgsagenter.
Ellers er WiP-presentasjonene spekket med spennende prosjekter:
Regissør Ingvild Søderlind og produsenten Miso Film skal her lufte sin filmversjon av Alle utlendinger har lukka gardiner. Det er som kjent en historie basert på Maria Navarro Skarangers suksessroman med samme tittel, med manus av Hilde Susan Jægtnes.
Om både Thomas Robsahm og Aslaug Holm skal presentere sin dokumentar aha – The Movie, vet vi ikke. De har holdt kortene tett til brystet, og det eneste vi foreløpig har å forholde oss til er NFIs begrunnelse for å støtte prosjektet: Filmen skal by på ”et fascinerende innblikk i et indre drama i bandet”.
Silje Salomonsen og Arild Østin Ommundsen kommer for å fortelle om sitt neste samarbeidsprosjekt, Søstre. Filmen produseres av Gary Cranner i Chezville og Salomonsen og Ommundsen har delt regi- og manuskreditering. Og ikke bare det: I de sentrale rollene finner vi døtrene til Salomonsen og Ommundsen på 5 og 9 år.
Tidligere i år fikk manusforfatter Maja Lunde og regissør Johanne Helgeland nær ni millioner kroner i produksjonsstøtte fra NFI til barnefilmen Over grensen. Filmen er basert på Lundes første roman for barn. Det er Maipo som er produsent. Over grensen skildrer jødiske barn på flukt fra nazistene i Norge i 1942.
Det har vært stille rundt Guro Bruusgaards spillefilmprosjekt Han. Men i Haugesund vil hun og produsent Alternativet lette på sløret: Han omhandler tre separate fortellinger om to menn og en gutt ”som alle opplever et sosialt og emosjonelt fall”. Filmen vil utforske mannsrollen i Norge i dag.
På coproduksjonsmarkedet luftes også spennende prosjekter som befinner seg på et tidligere stadie i produksjonsprosessen:
August Hanssen og Even Benestad skal sammen med produsent Indie Film lufte sin dokumentar The Curse of Kane – om Morgen Kane-filmprosjektet som kollapset mellom hendene til den uerfarne skuespilleren Gunnar Ryan Wiik.
Ole Giæver og Maria Ekerhovd holder på å utvikle en film om La elva leve-aksjonen ved Altavassdraget på 1970-tallet. Let the river flow (La elva leve) er skrevet og skal regisseres av Giæver, og spilles inn delvis på samisk. Et annet prosjekt med forankring i nord er Egil Pedersens My father is a danish caveman (Pappa er en dansk fjellape) som produseres av Mathis Ståle Mathisen i Rein Film.
Ingrid Stenersen står for manus og regi på No Man Land (Hadeland) – en komedie om tre unge single kvinner som forsøker å more seg med noen politimenn. Produsent er Nicolas Sando og Stein Svendsen i Smallville films.
Det siste prosjektet på coproduksjonsmarkedet med en norsk identitet er Barzakh, en norsk-palestinsk samproduksjon med Gary Cranner i Chezville som norsk produsent. Det er en forviklingskomedie om to søstre som anvender uortodokse metoder for å få sin rettmessige del av en arv da faren dør.