Askeladden, Tarantino og Aretha Franklin trosset helgevarmen

Askeladden, Tarantino og Aretha Franklin trosset helgevarmen

«Askeladden – i Soria Moria slott» og «Once upon a time… in Hollywood» har inntatt de øverste plassene på kinotoppen. Mest overraskende er det at musikkdokumentaren «Amazing Grace» har rundet nær 20 000 etter to uker.

Over 51 841 kinogjengere løste i helgen inn billett til eventyrfilmen Askeladden – i Soria Moria slott. Den populære familiefilmen om den erkenorske actionhelten hadde dermed den nest beste åpningshelgen for en norsk film så langt i 2019, kun slått av Amundsen som ble sett av 54 242 den første helgen. Det melder bransjeorganisasjonen Film & Kino.

Den første filmen, Askeladden – I Dovregubbens hall ble sett av 359 843 på kino og var den mest sette norske filmen i 2017.

”Både store og små kinoer over hele landet har tatt Askeladden til sitt bryst for å skape eventyrlige kinoopplevelser for publikum gjennom hele helgen, med blant annet utsolgt forestilling på Hunderfossen på fredag, utendørsvisninger på bymuseet i Bergen og en spektakulær visning hos Trondheim kino i samarbeid med Sverresborg Trøndelag Bymuseum, hvor blant annet Vebjørn Enger (Askeladden) åpnet Eventyrstien”, heter det i en pressemelding fra Nordisk Filmdistribusjon.

Etter to uker er Quentin Tarantinos film, Once Upon a Time… in Hollywood sett av nær 140 000 på norske kinoer, og inntar andreplassen, foran Løvenes Konge som har regjert i hele sommer.

Den største overraskelsen er kanskje at musikkdokumentaren Amazing Grace nærmer seg 20 000 besøkende etter to uker. Det er sjelden at en musikkdokumentar får oppsetning på kino. I vårt intervju med Nille Stormoen, markedssjef i Arthaus, har hun følgende forklaring på suksessen.

– Markedet er tydeligvis stort for Aretha Franklin! Vi har sjeldent sett så genuint hyllende anmeldelser, med så klar oppfordring om at den må oppleves på kino. Da vi så Amazing Grace ble vi fanget i dette fantastiske, historiske øyeblikket i 1972.  For hvor ofte tenker man ikke at man gjerne skulle vært til stede på live innspillinger og konserter? Det får vi her i denne legendariske fremførelsen til Aretha Franklin på høyden av sin karriere.

– Musikkdokumentarenes målgruppe er avhengig av hvilken artist som portretteres. Amazing Grace er noe helt eget. Den er rå, upolert og herlig. Vi tenkte at den ville stå som en god (og litt vågal) mot-programmering til Once Upon a Time… in Hollywood, og at de også står fint sammen i programmet med en relativt lik tidskoloritt.

Les mer om musikkdokumentarens revitalisering som kinofilm

Askeladden, Tarantino og Aretha Franklin trosset helgevarmen

Askeladden, Tarantino og Aretha Franklin trosset helgevarmen

«Askeladden – i Soria Moria slott» og «Once upon a time… in Hollywood» har inntatt de øverste plassene på kinotoppen. Mest overraskende er det at musikkdokumentaren «Amazing Grace» har rundet nær 20 000 etter to uker.

Over 51 841 kinogjengere løste i helgen inn billett til eventyrfilmen Askeladden – i Soria Moria slott. Den populære familiefilmen om den erkenorske actionhelten hadde dermed den nest beste åpningshelgen for en norsk film så langt i 2019, kun slått av Amundsen som ble sett av 54 242 den første helgen. Det melder bransjeorganisasjonen Film & Kino.

Den første filmen, Askeladden – I Dovregubbens hall ble sett av 359 843 på kino og var den mest sette norske filmen i 2017.

”Både store og små kinoer over hele landet har tatt Askeladden til sitt bryst for å skape eventyrlige kinoopplevelser for publikum gjennom hele helgen, med blant annet utsolgt forestilling på Hunderfossen på fredag, utendørsvisninger på bymuseet i Bergen og en spektakulær visning hos Trondheim kino i samarbeid med Sverresborg Trøndelag Bymuseum, hvor blant annet Vebjørn Enger (Askeladden) åpnet Eventyrstien”, heter det i en pressemelding fra Nordisk Filmdistribusjon.

Etter to uker er Quentin Tarantinos film, Once Upon a Time… in Hollywood sett av nær 140 000 på norske kinoer, og inntar andreplassen, foran Løvenes Konge som har regjert i hele sommer.

Den største overraskelsen er kanskje at musikkdokumentaren Amazing Grace nærmer seg 20 000 besøkende etter to uker. Det er sjelden at en musikkdokumentar får oppsetning på kino. I vårt intervju med Nille Stormoen, markedssjef i Arthaus, har hun følgende forklaring på suksessen.

– Markedet er tydeligvis stort for Aretha Franklin! Vi har sjeldent sett så genuint hyllende anmeldelser, med så klar oppfordring om at den må oppleves på kino. Da vi så Amazing Grace ble vi fanget i dette fantastiske, historiske øyeblikket i 1972.  For hvor ofte tenker man ikke at man gjerne skulle vært til stede på live innspillinger og konserter? Det får vi her i denne legendariske fremførelsen til Aretha Franklin på høyden av sin karriere.

– Musikkdokumentarenes målgruppe er avhengig av hvilken artist som portretteres. Amazing Grace er noe helt eget. Den er rå, upolert og herlig. Vi tenkte at den ville stå som en god (og litt vågal) mot-programmering til Once Upon a Time… in Hollywood, og at de også står fint sammen i programmet med en relativt lik tidskoloritt.

Les mer om musikkdokumentarens revitalisering som kinofilm

MENY