Japanske Kore-eda åpner filmfestivalen i Venezia, mens Roy Anderssons ”Om det uendelige” sannsynligvis også kommer med. Hvilke norske filmskapere er mulige kandidater?
Foto: Hirokazu Kore-eda, Catherine Deneuve og Juliette Binoche
Etter det store internasjonale gjennombruddet med Gullpalmevinneren Shoplifters, er det klart for premiere i Venezia på Hirokazu Kore-edas første film laget utenfor Japan. The Truth åpner Venezia film festival den 28.august, med Catherine Deneuve, Juliette Binoche og Ethan Hawke i hovedrollene. I filmen spiller Deneuve ”seg selv”, en opphøyd filmstjerne som publiserer sine memoarer. Samtidig gjenforenes hun med datteren (Binoche) som kommer på besøk fra New York med ektemann (Hawke) og barn.
“The reunion between mother and daughter will quickly turn to confrontation: truths will be told, accounts settled, loves and resentments confessed,” heter det i synopsiset fra festivalen.
Det endelige programmet offentliggjøres ikke før den 25.juli, men Variety skal via sine kilder tett på festivalen ha fått bragt på det rene at følgende filmer etter all sannsynlighet skal vises:
Brad Pitts romfartsdrama Ad Astra (Fox), Tom Harpers The Aeronauts (Amazon) med Eddie Redmayne og Joker med Joaquin Phoenix (Warner Bros) vil få sin internasjonale premiere i Venezia, det sammen får Noah Baumbachs nye prosjekt for Netflix som ennå ikke har noen tittel, med Scarlett Johansson, Adam Driver og Laura Dern i sentrale roller. Fernando Mereilles, som nylig var i Norge, er blant de mest åpenbare kandidatene til å slippe sin film The Pope på lidoen, sammen med blant annet den nye Rambofilmen og The Burnt Orange Heresy med Mick Jagger i en av rollene. Også Roman Polanskis An officer and a spy er en sannsynlig kandidat til å delta i Venezia.
Med nordiske øyne er det gledelig å se at Variety regner det som rimelig sikkert at Roy Anderssons nye film, Om det uendelige, også vil finne veien til Venezia. Det er Håkon Øverås og 4 ½ som igjen er norsk coprodusent på filmen som beskrives som ”et flott galleri av bevegelige bilder, som lar oss le, kjenne empati og skape ettertanke – et kaleidoskop av livets absurditeter og skjønnhet”. I vårt intervju med Øverås fra forsommeren bekreftet han at de har siktet mot Venezia eller Toronto som plattform for den internasjonale lanseringen. Han beskriver filmen som en formmessig videreføring av «Levande-trilogien».
– Den er nok en del mer politisk og tyngre. Latteren sitter en del lenger ned i halsen, sier Øverås.
I Anderssons forrige film, En due satt på en gren og funderte over tilværelsen, ble én stor scene lagt til Norge. Denne gang har Øverås hatt tre studioscener og en greenscreensekvens.
– Så det har vært mye mer opptak i Norge denne gangen, over lenger tid. Vi har blant annet bygget en svær dekorasjon – en togstasjon – på Studio A på Jar. Andersson har med seg fotograf og scenograf fra Sverige, men de øvrige er norsk stab. Disse scenene er det dessuten Storyline som ferdigstiller, så vi gjør også etterarbeid i Norge, forteller Øverås.
Om vi skal fremheve noen mulige norske kandidater til Venezia, vil vi vise til oversikten vi lagde i forkant av Cannesfestivalen i mai. Den gangen var det heller ingen åpenbare norske kandidater, men disse er fremdeles like aktuelle for høstens filmfestivaler:
Spionen, den norske dramatiseringen av skuespillerinnen Sonja Wigerts liv som dobbeltagent i Stockholm under Andre verdenskrig, med Jens Jonsson på regi og Ingrid Bolsø Berdal i hovedrollen
Jannicke Systad Jacobsens idrettssatire Hjelperytteren. Sammen med produsent Ape & Bjørn (ved Isak Eymundsson og Ruben Thorkildsen) og skuespiller Silje Salomonsen i hovedrollen tar regissøren utgangspunkt i en dopingskandale innen proffsyklist-miljøet.
Dag Johan Haugeruds Barn. Opptakene er gjort i Trollhättan i Sverige, med Henriette Steenstrup og Thorbjørn Harr i hovedrollene.
Jorunn Myklebust Syversens DISCO, som har planlagt kinopremiere i Norge til høsten/vinteren. Dette er den andre filmen Myklebust Syversen lager sammen med produsent Maria Ekerhovd i Mer Film, og den første spillefilmen SKAM-stjernen Josefine Frida Pettersen medvirker i som hovedrolleinnehaver.
Foto: Hirokazu Kore-eda, Catherine Deneuve og Juliette Binoche
Etter det store internasjonale gjennombruddet med Gullpalmevinneren Shoplifters, er det klart for premiere i Venezia på Hirokazu Kore-edas første film laget utenfor Japan. The Truth åpner Venezia film festival den 28.august, med Catherine Deneuve, Juliette Binoche og Ethan Hawke i hovedrollene. I filmen spiller Deneuve ”seg selv”, en opphøyd filmstjerne som publiserer sine memoarer. Samtidig gjenforenes hun med datteren (Binoche) som kommer på besøk fra New York med ektemann (Hawke) og barn.
“The reunion between mother and daughter will quickly turn to confrontation: truths will be told, accounts settled, loves and resentments confessed,” heter det i synopsiset fra festivalen.
Det endelige programmet offentliggjøres ikke før den 25.juli, men Variety skal via sine kilder tett på festivalen ha fått bragt på det rene at følgende filmer etter all sannsynlighet skal vises:
Brad Pitts romfartsdrama Ad Astra (Fox), Tom Harpers The Aeronauts (Amazon) med Eddie Redmayne og Joker med Joaquin Phoenix (Warner Bros) vil få sin internasjonale premiere i Venezia, det sammen får Noah Baumbachs nye prosjekt for Netflix som ennå ikke har noen tittel, med Scarlett Johansson, Adam Driver og Laura Dern i sentrale roller. Fernando Mereilles, som nylig var i Norge, er blant de mest åpenbare kandidatene til å slippe sin film The Pope på lidoen, sammen med blant annet den nye Rambofilmen og The Burnt Orange Heresy med Mick Jagger i en av rollene. Også Roman Polanskis An officer and a spy er en sannsynlig kandidat til å delta i Venezia.
Med nordiske øyne er det gledelig å se at Variety regner det som rimelig sikkert at Roy Anderssons nye film, Om det uendelige, også vil finne veien til Venezia. Det er Håkon Øverås og 4 ½ som igjen er norsk coprodusent på filmen som beskrives som ”et flott galleri av bevegelige bilder, som lar oss le, kjenne empati og skape ettertanke – et kaleidoskop av livets absurditeter og skjønnhet”. I vårt intervju med Øverås fra forsommeren bekreftet han at de har siktet mot Venezia eller Toronto som plattform for den internasjonale lanseringen. Han beskriver filmen som en formmessig videreføring av «Levande-trilogien».
– Den er nok en del mer politisk og tyngre. Latteren sitter en del lenger ned i halsen, sier Øverås.
I Anderssons forrige film, En due satt på en gren og funderte over tilværelsen, ble én stor scene lagt til Norge. Denne gang har Øverås hatt tre studioscener og en greenscreensekvens.
– Så det har vært mye mer opptak i Norge denne gangen, over lenger tid. Vi har blant annet bygget en svær dekorasjon – en togstasjon – på Studio A på Jar. Andersson har med seg fotograf og scenograf fra Sverige, men de øvrige er norsk stab. Disse scenene er det dessuten Storyline som ferdigstiller, så vi gjør også etterarbeid i Norge, forteller Øverås.
Om vi skal fremheve noen mulige norske kandidater til Venezia, vil vi vise til oversikten vi lagde i forkant av Cannesfestivalen i mai. Den gangen var det heller ingen åpenbare norske kandidater, men disse er fremdeles like aktuelle for høstens filmfestivaler:
Spionen, den norske dramatiseringen av skuespillerinnen Sonja Wigerts liv som dobbeltagent i Stockholm under Andre verdenskrig, med Jens Jonsson på regi og Ingrid Bolsø Berdal i hovedrollen
Jannicke Systad Jacobsens idrettssatire Hjelperytteren. Sammen med produsent Ape & Bjørn (ved Isak Eymundsson og Ruben Thorkildsen) og skuespiller Silje Salomonsen i hovedrollen tar regissøren utgangspunkt i en dopingskandale innen proffsyklist-miljøet.
Dag Johan Haugeruds Barn. Opptakene er gjort i Trollhättan i Sverige, med Henriette Steenstrup og Thorbjørn Harr i hovedrollene.
Jorunn Myklebust Syversens DISCO, som har planlagt kinopremiere i Norge til høsten/vinteren. Dette er den andre filmen Myklebust Syversen lager sammen med produsent Maria Ekerhovd i Mer Film, og den første spillefilmen SKAM-stjernen Josefine Frida Pettersen medvirker i som hovedrolleinnehaver.