Hvilke norske filmer er mulige kandidater til årets filmfestival i Cannes?
Spekulasjonene er allerede i gang om hvilke filmer som kan være på vei til Cannes internasjonale film festival i mai, og kritikerne har allerede satt opp sine ønskelister med ”the usual suspects”. Her finner vi Cannes-gjengangeren Quentin Tarantino, i tillegg til arthouse-darlings som Dardennebrødrene, Jim Jarmusch, Kelly Reichard, og så videre (les mer feks her).
Eneste nordiske profilen som så langt fremheves som en sterk kandidat til hovedkonkurransen er Roy Andersson med Om det uendelige. Anderssons norske samprodusent er nok en gang 4 ½ ved Håkon Øverås, og prosjektet beskrives som ”et flott galleri av bevegelige bilder, som lar oss le, kjenne empati og skape ettertanke – et kaleidoskop av livets absurditeter og skjønnhet”. Som Indiewire skriver: Hva nå enn dette er, så er det noe vi har lyst til å se fordi det er Roy Andersson.
Det er ingen like åpenbare norske kandidater, men vi har da noen som kan sies å ligge i oppløpet. En av dem har også 4 1/2 som produsent: Spionen, den norske dramatiseringen av skuespillerinnen Sonja Wigerts liv som dobbeltagent i Stockholm under Andre verdenskrig, med Jens Jonsson på regi og Ingrid Bolsø Berdal i hovedrollen. I fjor ble prosjektet luftet for mulige innkjøpere under filmfestivalen i Cannes, og skal vi tro salgsagenten TrustNordisk var mottakelsen veldig positiv. Om filmen havner i det kuraterte programmet avhenger av hvor langt på siden av den konvensjonelle biopic-sjangeren Jonsson og forfatterne Harald Rosenløw Eeg og Jan Trygve Røyneland har valgt å styre prosjektet. På det mer kommersielle markedet vil den uansett kunne markere seg blant de nordiske.
Som vi skrev i vår presentasjon av prosjektet i fjor: Fortellingen om Sonja Wigerts liv er nesten oppsiktsvekkende ukjent. Som det kommer fram i Iselin Theiens biografi om Wigert, som filmen er basert på, ble Wigert dyrket på scenen og på film, men fikk aldri full anerkjennelse for sin mest krevende rolle: Nemlig den hun spilte ”etter stram regi fra den svenske etterretningstjenesten som dobbeltagent i Oslo og i Stockholm”.
Andre skuespillere som medvirker er blant annet Rolf Lassgård, Edvin Endre, Gitte Witt Julsrud, Ingrid Vollan, Anders T. Andersen og Erik Hivju.
Jannicke Systad Jacobsens Hjelperytteren framstår som en virkelig dark horse i dette oppløpet. Hvor ofte ser vi en idrettssatire i norsk film – for ikke å snakke om i internasjonal film? Sammen med produsent Ape & Bjørn (ved Isak Eymundsson og Ruben Thorkildsen) og skuespiller Silje Salomonsen i hovedrollen tar regissøren utgangspunkt i en dopingskandale innen proffsyklist-miljøet.
Hjelperytteren handler om den tidligere proffsyklisten Kim Karlsen som vi første gang møter når hun har innkalt til pressekonferanse for å innrømme omfattende dopingbruk i løpet av karrieren. NFI-konsulenten som ga filmen støtte kunne i fjor love en sportsfilm utenom det vanlige: «Med svart humor og skarpt samfunnssatirisk blikk lar regissøren sin hovedkarakter (perfekt casting av Silje Salomonsen) trekkes gjennom mediesirkus og skinnhellighet i norsk og internasjonal idrett. Denne fiktive dopingskandalen blir om mulig enda mer spektakulær enn virkelighetens, og garantert severdig både for sportselskere og -hatere.”
Forfatter/regissør Dag Johan Haugerud fikk i 2017 elleve milioner kroner i produksjonstilskudd fra NFI til Barn, etter såkalt kunstnerisk vurdering. Nok en gang samarbeider Haugerud med Yngve Sæther i Motlys. Opptakene er gjort i Trollhättan i Sverige, med Henriette Steenstrup og Thorbjørn Harr i hovedrollene. I andre sentrale roller finner vi Jan Gunnar Røise, Anne Marit Jacobsen, Andrea Bræin Hovig, Hans Olav Brenner og Adam Pålsson.
”Filmen Barn begynner med et skjebnesvangert og tragisk øyeblikk i en norsk skolegård, men folder seg ut til en rik og bredspektret fortelling om et helt lokalsamfunn. Med dette sterke filmprosjektet vil Dag Johan Haugerud og produksjonsselskapet Motlys i enda større grad kunne engasjere og utfordre både kulturoffentligheten og samfunnsdebatten”, heter det i omtalen av prosjektet.
Jorunn Myklebust Syversen spillefilmdebuterte i 2017 med Hoggeren. Hennes nye film, DISCO, har planlagt kinopremiere i Norge til høsten/vinteren, men vi skal ikke utelukke muligheten for at Myklebust kan ta turen innom Cannes først.
Dette er den andre filmen Myklebust Syversen lager sammen med produsent Maria Ekerhovd i Mer Film, og den første spillefilmen SKAM-stjernen Josefine Frida Pettersen medvirker i som hovedrolleinnehaver. Pettersen spiller 19 år gamle Mirjam som er verdensmester i disco- og freestyle dans. «Hun har et unikt talent og lever for dansen. Mirjams familie har viet sine liv til Gud og det forventes at Mirjam skal ha en lys framtid i frikirken de tilhører. Men når Mirjam får panikkanfall under et dansemesterskap, utløser dette fortrengte minner om familien og barndommen. Hun begynner å tvile på troen sin og klarer ikke å danse lenger. I stedet for begynner hun å lete etter svar i en fundamentalistisk menighet».
I andre roller finner vi skuespillerne Nicolai Cleve Broch, Kjærsti Odden Skjeldal, Andrea Bræin Hovig og Espen Klouman Høiner.
Har noen gått under vår radar? Det kan hende. Vi vet foreløpig veldig lite om Guro Bruusgaards Han, bortsett fra at filmen inngår i filmkollektivet Alternativets satsinger og ble presentert som work in progress på filmfestivalen i Gøteborg i februar. Vi har lenge fulgt Bruusgaards kortfilmer med stor interesse, og snakket med henne i fjor om det nye produsjonsselskapet der «Han» er en av satsingene. Det hadde vært herlig med en norsk overraskelse i innspurten til Cannes.
Spekulasjonene er allerede i gang om hvilke filmer som kan være på vei til Cannes internasjonale film festival i mai, og kritikerne har allerede satt opp sine ønskelister med ”the usual suspects”. Her finner vi Cannes-gjengangeren Quentin Tarantino, i tillegg til arthouse-darlings som Dardennebrødrene, Jim Jarmusch, Kelly Reichard, og så videre (les mer feks her).
Eneste nordiske profilen som så langt fremheves som en sterk kandidat til hovedkonkurransen er Roy Andersson med Om det uendelige. Anderssons norske samprodusent er nok en gang 4 ½ ved Håkon Øverås, og prosjektet beskrives som ”et flott galleri av bevegelige bilder, som lar oss le, kjenne empati og skape ettertanke – et kaleidoskop av livets absurditeter og skjønnhet”. Som Indiewire skriver: Hva nå enn dette er, så er det noe vi har lyst til å se fordi det er Roy Andersson.
Det er ingen like åpenbare norske kandidater, men vi har da noen som kan sies å ligge i oppløpet. En av dem har også 4 1/2 som produsent: Spionen, den norske dramatiseringen av skuespillerinnen Sonja Wigerts liv som dobbeltagent i Stockholm under Andre verdenskrig, med Jens Jonsson på regi og Ingrid Bolsø Berdal i hovedrollen. I fjor ble prosjektet luftet for mulige innkjøpere under filmfestivalen i Cannes, og skal vi tro salgsagenten TrustNordisk var mottakelsen veldig positiv. Om filmen havner i det kuraterte programmet avhenger av hvor langt på siden av den konvensjonelle biopic-sjangeren Jonsson og forfatterne Harald Rosenløw Eeg og Jan Trygve Røyneland har valgt å styre prosjektet. På det mer kommersielle markedet vil den uansett kunne markere seg blant de nordiske.
Som vi skrev i vår presentasjon av prosjektet i fjor: Fortellingen om Sonja Wigerts liv er nesten oppsiktsvekkende ukjent. Som det kommer fram i Iselin Theiens biografi om Wigert, som filmen er basert på, ble Wigert dyrket på scenen og på film, men fikk aldri full anerkjennelse for sin mest krevende rolle: Nemlig den hun spilte ”etter stram regi fra den svenske etterretningstjenesten som dobbeltagent i Oslo og i Stockholm”.
Andre skuespillere som medvirker er blant annet Rolf Lassgård, Edvin Endre, Gitte Witt Julsrud, Ingrid Vollan, Anders T. Andersen og Erik Hivju.
Jannicke Systad Jacobsens Hjelperytteren framstår som en virkelig dark horse i dette oppløpet. Hvor ofte ser vi en idrettssatire i norsk film – for ikke å snakke om i internasjonal film? Sammen med produsent Ape & Bjørn (ved Isak Eymundsson og Ruben Thorkildsen) og skuespiller Silje Salomonsen i hovedrollen tar regissøren utgangspunkt i en dopingskandale innen proffsyklist-miljøet.
Hjelperytteren handler om den tidligere proffsyklisten Kim Karlsen som vi første gang møter når hun har innkalt til pressekonferanse for å innrømme omfattende dopingbruk i løpet av karrieren. NFI-konsulenten som ga filmen støtte kunne i fjor love en sportsfilm utenom det vanlige: «Med svart humor og skarpt samfunnssatirisk blikk lar regissøren sin hovedkarakter (perfekt casting av Silje Salomonsen) trekkes gjennom mediesirkus og skinnhellighet i norsk og internasjonal idrett. Denne fiktive dopingskandalen blir om mulig enda mer spektakulær enn virkelighetens, og garantert severdig både for sportselskere og -hatere.”
Forfatter/regissør Dag Johan Haugerud fikk i 2017 elleve milioner kroner i produksjonstilskudd fra NFI til Barn, etter såkalt kunstnerisk vurdering. Nok en gang samarbeider Haugerud med Yngve Sæther i Motlys. Opptakene er gjort i Trollhättan i Sverige, med Henriette Steenstrup og Thorbjørn Harr i hovedrollene. I andre sentrale roller finner vi Jan Gunnar Røise, Anne Marit Jacobsen, Andrea Bræin Hovig, Hans Olav Brenner og Adam Pålsson.
”Filmen Barn begynner med et skjebnesvangert og tragisk øyeblikk i en norsk skolegård, men folder seg ut til en rik og bredspektret fortelling om et helt lokalsamfunn. Med dette sterke filmprosjektet vil Dag Johan Haugerud og produksjonsselskapet Motlys i enda større grad kunne engasjere og utfordre både kulturoffentligheten og samfunnsdebatten”, heter det i omtalen av prosjektet.
Jorunn Myklebust Syversen spillefilmdebuterte i 2017 med Hoggeren. Hennes nye film, DISCO, har planlagt kinopremiere i Norge til høsten/vinteren, men vi skal ikke utelukke muligheten for at Myklebust kan ta turen innom Cannes først.
Dette er den andre filmen Myklebust Syversen lager sammen med produsent Maria Ekerhovd i Mer Film, og den første spillefilmen SKAM-stjernen Josefine Frida Pettersen medvirker i som hovedrolleinnehaver. Pettersen spiller 19 år gamle Mirjam som er verdensmester i disco- og freestyle dans. «Hun har et unikt talent og lever for dansen. Mirjams familie har viet sine liv til Gud og det forventes at Mirjam skal ha en lys framtid i frikirken de tilhører. Men når Mirjam får panikkanfall under et dansemesterskap, utløser dette fortrengte minner om familien og barndommen. Hun begynner å tvile på troen sin og klarer ikke å danse lenger. I stedet for begynner hun å lete etter svar i en fundamentalistisk menighet».
I andre roller finner vi skuespillerne Nicolai Cleve Broch, Kjærsti Odden Skjeldal, Andrea Bræin Hovig og Espen Klouman Høiner.
Har noen gått under vår radar? Det kan hende. Vi vet foreløpig veldig lite om Guro Bruusgaards Han, bortsett fra at filmen inngår i filmkollektivet Alternativets satsinger og ble presentert som work in progress på filmfestivalen i Gøteborg i februar. Vi har lenge fulgt Bruusgaards kortfilmer med stor interesse, og snakket med henne i fjor om det nye produsjonsselskapet der «Han» er en av satsingene. Det hadde vært herlig med en norsk overraskelse i innspurten til Cannes.