Hanne Berkaaks ”Frisørsalongen” fikk mest fra Viken

Hanne Berkaaks ”Frisørsalongen” fikk mest fra Viken

Mikrofilm og regissør Hanne Berkaak fikk den største bevilgningen da Viken filmsenter hadde årets andre runde med produksjonstilskudd.

Det er tidkrevende å jobbe med animasjon, selv om det handler om en kortfilm. I fjor fikk Hanne Berkaak og Mikrofilms Lise Fearnley 2.1 millioner fra Norsk filminstitutt til Frisørsalongen på Frydenlund, og denne gangen er det Viken som ga prosjektet den største tildelingen på 400 000 kroner.

Frisørsalongen på Frydenlund utspiller seg i en frisørsalong i Narvik under andre verdenskrig, der «fem søsken og en frisørsalong tilbyr Narviks kvinner en flik av normalitet, midt i krigens galskap». Fortellingen bygger på Berkaaks sanne familiehistorie, om mormoren og hennes søsken som drev frisørsalong midt i et krigsherjet Narvik.

Berkaak er en prisvinnende illustratør/animatør som har markert seg med en innovativ stemme. I 2015 regidebuterte hun med kortfilmen Maratondagboken, som fikk et langt festivalliv og vant en rekke priser. Om tildelingen til Frisørsalongen på Frydenlund skriver Vikens konsulent Cecilie Stranger-Thorsen:

”Med Frisørsalongen på Frydenlund skaper Berkaak et univers fylt av varme og humor, der hår blir både en metafor for kvinnelighet, krigshistorien og som visuell inspirasjonskilde. Filmen samproduseres med belgiske Vivi film og ambisjonene er høye”.

En rekke andre filmskapere ble også tildelt tilskudd under Vikens andre runde med tildelinger: Med støtte av Storm films har Emilie Beck manus og regi på kortfilmen Da du dro. Sofia Haugan gjør sin fiksjonsdebut i Sextelefonisten, som en del av utviklingsprogrammet til Oslo Pictures og Talent Norge. Marin Forsbak Håskjold og Alternativet utforsker improvisasjon som regimetode i kortfilmen Hva er en kvinne?, med utgangspunkt i dialog hentet fra en lukket Facebook-gruppe for kvinner. Haakon Mathiesen utforsker et langfilmunivers gjennom sin musikkvideo Catch 22, som gjøres i samarbeid med Sandra Kolstad. I dokumentarfilmen The Subharchord – The Child of a Golden Age forteller regissør Ina Pillat om fremtidstro og etterkrigstid med utgangspunkt i Subharchorden, et øst-tysk instrument som skulle skape «fremtidens lyd».

Les mer om alle tildelingene

Hanne Berkaaks ”Frisørsalongen” fikk mest fra Viken

Hanne Berkaaks ”Frisørsalongen” fikk mest fra Viken

Mikrofilm og regissør Hanne Berkaak fikk den største bevilgningen da Viken filmsenter hadde årets andre runde med produksjonstilskudd.

Det er tidkrevende å jobbe med animasjon, selv om det handler om en kortfilm. I fjor fikk Hanne Berkaak og Mikrofilms Lise Fearnley 2.1 millioner fra Norsk filminstitutt til Frisørsalongen på Frydenlund, og denne gangen er det Viken som ga prosjektet den største tildelingen på 400 000 kroner.

Frisørsalongen på Frydenlund utspiller seg i en frisørsalong i Narvik under andre verdenskrig, der «fem søsken og en frisørsalong tilbyr Narviks kvinner en flik av normalitet, midt i krigens galskap». Fortellingen bygger på Berkaaks sanne familiehistorie, om mormoren og hennes søsken som drev frisørsalong midt i et krigsherjet Narvik.

Berkaak er en prisvinnende illustratør/animatør som har markert seg med en innovativ stemme. I 2015 regidebuterte hun med kortfilmen Maratondagboken, som fikk et langt festivalliv og vant en rekke priser. Om tildelingen til Frisørsalongen på Frydenlund skriver Vikens konsulent Cecilie Stranger-Thorsen:

”Med Frisørsalongen på Frydenlund skaper Berkaak et univers fylt av varme og humor, der hår blir både en metafor for kvinnelighet, krigshistorien og som visuell inspirasjonskilde. Filmen samproduseres med belgiske Vivi film og ambisjonene er høye”.

En rekke andre filmskapere ble også tildelt tilskudd under Vikens andre runde med tildelinger: Med støtte av Storm films har Emilie Beck manus og regi på kortfilmen Da du dro. Sofia Haugan gjør sin fiksjonsdebut i Sextelefonisten, som en del av utviklingsprogrammet til Oslo Pictures og Talent Norge. Marin Forsbak Håskjold og Alternativet utforsker improvisasjon som regimetode i kortfilmen Hva er en kvinne?, med utgangspunkt i dialog hentet fra en lukket Facebook-gruppe for kvinner. Haakon Mathiesen utforsker et langfilmunivers gjennom sin musikkvideo Catch 22, som gjøres i samarbeid med Sandra Kolstad. I dokumentarfilmen The Subharchord – The Child of a Golden Age forteller regissør Ina Pillat om fremtidstro og etterkrigstid med utgangspunkt i Subharchorden, et øst-tysk instrument som skulle skape «fremtidens lyd».

Les mer om alle tildelingene

MENY