Kyed lover virkelighetsnær dramaserie fra rånerkulturen

Kyed lover virkelighetsnær dramaserie fra rånerkulturen

– Det er ikke actionbiten som fascinerer meg, men menneskene bak rattet og deres relasjon til hverandre, forteller serieskaper Linn-Jeanethe Kyed om den nye NRK-serien «Rådebank», som utspiller seg i et rånermiljø. Her gir hun Rushprint en innføring i dagens rånerkultur.

Serieskaper Linn-Jeanethe Kyed har utviklet et spesielt forhold til det norske rånermiljøet. Etter manusbidrag til filmer som Børning 1 og 2, samt Born2Drive, ble veien fram til den nye serien kortere enn den ellers ville vært. Et opphold i Telemark under oppveksten la også et godt grunnlag. Men både hun og regissør Daniel Fahre, som også hadde regi på Born2Drive, har gjennomført omfattende research i det aktuelle miljøet. Sammen med produsentene Marius Kittilsen i Fenomen og Janne Hjeltnes i Storyline Studios står de bak Rådebank, den nye drama-satsningen til NRK P3 som skal spilles inn til høsten og kommer på skjermen våren 2020.

– Vi har gjort grundig research i forkant av skrivingen, og vi holder fortsatt på med innsiktarbeid parallelt med skriving av manus og annet forarbeid. Vi startet altså denne innhøstingen av informasjon lenge før jeg visste nøyaktig hva serien skulle handle om, og lenge før vi visste med sikkerhet at NRK P3 ville gi oss muligheten til å lage denne serien. Slik sett er både innholdet, tematikken og premisset for serien hentet direkte fra miljøet, og ikke noe jeg har diktet opp på kontoret langt fra «rånerstripa».

Siden både regissør Daniel Fahre og Kyed er fra Telemark, et fylke som er kjent for å ha stort og variert rånermiljø, var det naturlig for dem å «dra heim» da de skulle oppdatere seg på dagens generasjon med rånere.

– Jeg var sikker på at mye hadde endret seg fra da jeg vokste opp på Ulefoss. I begynnelsen gikk vi veldig systematisk til verks. Vi oppsøkte ulike skoler, både akademiske og yrkesrettede linjer, og trodde selv vi ble servert ufiltrerte svar og sannheter. Dette var helt til vi innså at hvis vi skulle få helt ærlige svar, uten skolerette rygger og glansbildefilter, måtte vi oppsøke rånerne der de faktisk var i sitt rette element, altså i bilen og i gata. Vi begynte derfor å henge utenfor Esso i Bø, og tok kontakt med sjåførene av bilene vi ante kunne være vaskeekte rånere. Dette førte til at vi gradvis ble kjent med miljøet, som virkelig har tatt oss inn i varmen, og som med stolthet har bydd på seg selv på både godt og vondt. Det skulle da også vise seg at lite har endret seg fra den gangen jeg vokste opp på Ulefoss. En del av bilene er kanskje dyrere enn før og sosiale medier har gjort noe med måten de kommuniserer med hverandre på, men ellers går det i det samme: svidd gummi, kraftig bøy på capsen, wunderbaum og solide vennskap enten du kjører en Volvo 240 eller en Mercedes w211.

Kyed i research-fasen på en parkeringsplass utenfor Notodden videregående skole.

Kyed kan melde om følgende fun facts fra forarbeidet:

– Jeg har laget en egen «bygdeordbok» da språkbruken blant rånere har en del slang. For eksempel: Å være moped = en kjedelig person. Å være stiv = å være veldig full. Å være stam = da er du helt idiot. Å pille = å ha sex. Å ture = drikke i bil (sjåføren er edru mens passasjerene har vors eller nach.) En russ ville her sagt: Å rulle. Og så videre…

– I tillegg har jeg blitt lagt til i en egen lukket gruppe som en gjeng med rånere i Bø har opprettet på Snapschat. Dette er så generøst av dem at jeg ikke har ord. Jeg får altså lov til å være flue på veggen i deres hverdag, og det har jeg vært i over ett år nå.

De fleste har en eller annen forestilling om hva et rånermiljø består av – på et ytre plan. Som biler med masse hestekrefter, svidd gummi og wunderbaum. Men Kyed har naturligvis en mer uttømmende beskrivelse:

– En råner er en person som har bil og formålsløs bilkjøring som fritidsinteresse. Kjøretøyene er altså ikke bare et fremkomstmiddel for denne gjengen. Bilen muliggjør for det første for sosiale møter. Rånerne gjør ofte gata til et samlingssted isteden for å møtes på kafé. Bilen blir også hyppig brukt som vorspiel og fest, ikke ulikt måten russen bruker bussene i russetiden. I tillegg er bilen med på å uttrykke sjåførens egen identitet. Ved å style og modifisere kjøretøyene får hver bil et helt unikt uttrykk som er lett å kjenne igjen langs veien.

Fra venstre: Linn-Jeanethe Kyed (manusforfatter), Tom Marius Kittilsen (kreativ leder Fenomen), Daniel Fahre (regissør og partner, Fenomen), Knut Inge Solbu (produsent, Fenomen), Janne Hjeltnes (produsent, Storyline Studios)

I både Børning 1 og 2 og Born 2 Drive handler det om et miljø som i stor grad driver med bilsport i form av racing, enten ulovlig som i Børning-filmene eller under ordnede former som i Born 2 Drive. For Rånerne er det litt annerledes.

– Rånerne tilhører en subkultur som ikke nødvendigvis har et konkret mål med kjøringen sin, det er det sosiale aspektet og kanskje mangel på andre alternative fritidsaktiviteter, som driver dem ut i gata. Derfor skiller denne serien seg kraftig ut fra tidligere verk jeg har vært med å skrive. Og for å sitere en råner jeg ble kjent med i Bø: «Du he ikkje peiling på bil, det er heilt sikkert, men du tek miljøet på alvor, og det likar me.» Det er altså ikke bilene som interesserer meg, det er ikke actionbiten som fascinerer meg, men menneskene bak rattet, og deres relasjon til hverandre. Drama på veien.

Tidligere var slike miljøer underrepresentert i norsk film og seriedrama. Det er åpenbare grunner til det, tror Kyed.

– For å være ærlig tror jeg det handler om at mange er farget av at rånere ofte blir forbundet med fyll, forsøpling og bråk. Dette tror jeg kan skyldes at miljøet sjelden får spalteplass med positivt fortegn. Det kan virke som om enkelthendelser blir blåst så stort opp, at det fargelegger resten av miljøet. Det er imidlertid ikke sannheten. Det er langt fra et nyansert bilde. I tillegg tror jeg at harry-stempelet slike miljøer har, gjør at mange automatisk vil putte det i kategorien lavkultur.

Kyed har tidligere samarbeidet med Daniel Fahre på Born2Drive. Hvordan vil universet i Rådebank framstå sammenliknet med den filmen, hva slags stil sikter de mot?

– I dokumentaren Born 2 Drive lånte vi bevisst fortellergrep fra fiksjon. Glossy og fete bilder ble hjulpet frem av klassisk dramaturgi. I vår nye tv-serie har vi tenkt å gjøre stikk motsatt. Fiksjonen vil være sterkt inspirert av dokumentariske virkemidler. Vi ønsker å skape følelsen av et reelt univers hvor publikum skal føle at de er vitne til et lite stykke virkelighet. Historien skal fanges med håndholdt kamera, på location, med hovedsakelig naturlig lys.


Om Linn-Jeanethe Kyed: Hun gikk på manuslinjen ved Den norske filmskolen på Lillehammer 2007-2010. Som eksamensprosjekt skrev Kyed manus til novellefilmen Tuba Atlantic (2010) som vant førsteprisen under Student Academy Awards. Den ble også nominert til Oscar i kategorien beste kortfilm. Kyed har skrevet manus til serier som Heimebane og Spesialenheten, samt spillefilmen Børning (sammen med Christopher Grøndahl og Hallvard Bræin) og oppfølgeren Børning 2 (sammen med Anne Elvedal og Christopher Grøndahl). Hun har også skrevet manus til dokumentarfilmene Magnus (2016), Sammen om drømmen (2017) og nå sist Born2Drive (Kilde: Bl.a Nordic Women in film)


 

Kyed lover virkelighetsnær dramaserie fra rånerkulturen

Kyed lover virkelighetsnær dramaserie fra rånerkulturen

– Det er ikke actionbiten som fascinerer meg, men menneskene bak rattet og deres relasjon til hverandre, forteller serieskaper Linn-Jeanethe Kyed om den nye NRK-serien «Rådebank», som utspiller seg i et rånermiljø. Her gir hun Rushprint en innføring i dagens rånerkultur.

Serieskaper Linn-Jeanethe Kyed har utviklet et spesielt forhold til det norske rånermiljøet. Etter manusbidrag til filmer som Børning 1 og 2, samt Born2Drive, ble veien fram til den nye serien kortere enn den ellers ville vært. Et opphold i Telemark under oppveksten la også et godt grunnlag. Men både hun og regissør Daniel Fahre, som også hadde regi på Born2Drive, har gjennomført omfattende research i det aktuelle miljøet. Sammen med produsentene Marius Kittilsen i Fenomen og Janne Hjeltnes i Storyline Studios står de bak Rådebank, den nye drama-satsningen til NRK P3 som skal spilles inn til høsten og kommer på skjermen våren 2020.

– Vi har gjort grundig research i forkant av skrivingen, og vi holder fortsatt på med innsiktarbeid parallelt med skriving av manus og annet forarbeid. Vi startet altså denne innhøstingen av informasjon lenge før jeg visste nøyaktig hva serien skulle handle om, og lenge før vi visste med sikkerhet at NRK P3 ville gi oss muligheten til å lage denne serien. Slik sett er både innholdet, tematikken og premisset for serien hentet direkte fra miljøet, og ikke noe jeg har diktet opp på kontoret langt fra «rånerstripa».

Siden både regissør Daniel Fahre og Kyed er fra Telemark, et fylke som er kjent for å ha stort og variert rånermiljø, var det naturlig for dem å «dra heim» da de skulle oppdatere seg på dagens generasjon med rånere.

– Jeg var sikker på at mye hadde endret seg fra da jeg vokste opp på Ulefoss. I begynnelsen gikk vi veldig systematisk til verks. Vi oppsøkte ulike skoler, både akademiske og yrkesrettede linjer, og trodde selv vi ble servert ufiltrerte svar og sannheter. Dette var helt til vi innså at hvis vi skulle få helt ærlige svar, uten skolerette rygger og glansbildefilter, måtte vi oppsøke rånerne der de faktisk var i sitt rette element, altså i bilen og i gata. Vi begynte derfor å henge utenfor Esso i Bø, og tok kontakt med sjåførene av bilene vi ante kunne være vaskeekte rånere. Dette førte til at vi gradvis ble kjent med miljøet, som virkelig har tatt oss inn i varmen, og som med stolthet har bydd på seg selv på både godt og vondt. Det skulle da også vise seg at lite har endret seg fra den gangen jeg vokste opp på Ulefoss. En del av bilene er kanskje dyrere enn før og sosiale medier har gjort noe med måten de kommuniserer med hverandre på, men ellers går det i det samme: svidd gummi, kraftig bøy på capsen, wunderbaum og solide vennskap enten du kjører en Volvo 240 eller en Mercedes w211.

Kyed i research-fasen på en parkeringsplass utenfor Notodden videregående skole.

Kyed kan melde om følgende fun facts fra forarbeidet:

– Jeg har laget en egen «bygdeordbok» da språkbruken blant rånere har en del slang. For eksempel: Å være moped = en kjedelig person. Å være stiv = å være veldig full. Å være stam = da er du helt idiot. Å pille = å ha sex. Å ture = drikke i bil (sjåføren er edru mens passasjerene har vors eller nach.) En russ ville her sagt: Å rulle. Og så videre…

– I tillegg har jeg blitt lagt til i en egen lukket gruppe som en gjeng med rånere i Bø har opprettet på Snapschat. Dette er så generøst av dem at jeg ikke har ord. Jeg får altså lov til å være flue på veggen i deres hverdag, og det har jeg vært i over ett år nå.

De fleste har en eller annen forestilling om hva et rånermiljø består av – på et ytre plan. Som biler med masse hestekrefter, svidd gummi og wunderbaum. Men Kyed har naturligvis en mer uttømmende beskrivelse:

– En råner er en person som har bil og formålsløs bilkjøring som fritidsinteresse. Kjøretøyene er altså ikke bare et fremkomstmiddel for denne gjengen. Bilen muliggjør for det første for sosiale møter. Rånerne gjør ofte gata til et samlingssted isteden for å møtes på kafé. Bilen blir også hyppig brukt som vorspiel og fest, ikke ulikt måten russen bruker bussene i russetiden. I tillegg er bilen med på å uttrykke sjåførens egen identitet. Ved å style og modifisere kjøretøyene får hver bil et helt unikt uttrykk som er lett å kjenne igjen langs veien.

Fra venstre: Linn-Jeanethe Kyed (manusforfatter), Tom Marius Kittilsen (kreativ leder Fenomen), Daniel Fahre (regissør og partner, Fenomen), Knut Inge Solbu (produsent, Fenomen), Janne Hjeltnes (produsent, Storyline Studios)

I både Børning 1 og 2 og Born 2 Drive handler det om et miljø som i stor grad driver med bilsport i form av racing, enten ulovlig som i Børning-filmene eller under ordnede former som i Born 2 Drive. For Rånerne er det litt annerledes.

– Rånerne tilhører en subkultur som ikke nødvendigvis har et konkret mål med kjøringen sin, det er det sosiale aspektet og kanskje mangel på andre alternative fritidsaktiviteter, som driver dem ut i gata. Derfor skiller denne serien seg kraftig ut fra tidligere verk jeg har vært med å skrive. Og for å sitere en råner jeg ble kjent med i Bø: «Du he ikkje peiling på bil, det er heilt sikkert, men du tek miljøet på alvor, og det likar me.» Det er altså ikke bilene som interesserer meg, det er ikke actionbiten som fascinerer meg, men menneskene bak rattet, og deres relasjon til hverandre. Drama på veien.

Tidligere var slike miljøer underrepresentert i norsk film og seriedrama. Det er åpenbare grunner til det, tror Kyed.

– For å være ærlig tror jeg det handler om at mange er farget av at rånere ofte blir forbundet med fyll, forsøpling og bråk. Dette tror jeg kan skyldes at miljøet sjelden får spalteplass med positivt fortegn. Det kan virke som om enkelthendelser blir blåst så stort opp, at det fargelegger resten av miljøet. Det er imidlertid ikke sannheten. Det er langt fra et nyansert bilde. I tillegg tror jeg at harry-stempelet slike miljøer har, gjør at mange automatisk vil putte det i kategorien lavkultur.

Kyed har tidligere samarbeidet med Daniel Fahre på Born2Drive. Hvordan vil universet i Rådebank framstå sammenliknet med den filmen, hva slags stil sikter de mot?

– I dokumentaren Born 2 Drive lånte vi bevisst fortellergrep fra fiksjon. Glossy og fete bilder ble hjulpet frem av klassisk dramaturgi. I vår nye tv-serie har vi tenkt å gjøre stikk motsatt. Fiksjonen vil være sterkt inspirert av dokumentariske virkemidler. Vi ønsker å skape følelsen av et reelt univers hvor publikum skal føle at de er vitne til et lite stykke virkelighet. Historien skal fanges med håndholdt kamera, på location, med hovedsakelig naturlig lys.


Om Linn-Jeanethe Kyed: Hun gikk på manuslinjen ved Den norske filmskolen på Lillehammer 2007-2010. Som eksamensprosjekt skrev Kyed manus til novellefilmen Tuba Atlantic (2010) som vant førsteprisen under Student Academy Awards. Den ble også nominert til Oscar i kategorien beste kortfilm. Kyed har skrevet manus til serier som Heimebane og Spesialenheten, samt spillefilmen Børning (sammen med Christopher Grøndahl og Hallvard Bræin) og oppfølgeren Børning 2 (sammen med Anne Elvedal og Christopher Grøndahl). Hun har også skrevet manus til dokumentarfilmene Magnus (2016), Sammen om drømmen (2017) og nå sist Born2Drive (Kilde: Bl.a Nordic Women in film)


 

MENY