Norske dokumentarister er ute på nye internasjonale eventyr – denne gangen med film om blant annet Ground Zero-kunst og fett-aktivisme.
På slutten av 90-tallet fikk kunstner Torild Stray (foto) bruke en av de øverste etasjene i World Trade Center som atelier. Noen år seinere sto hun på gaten og så tårnene kollapse. Nå skal historien om hennes motiver fra et av vinduene i 85.etasje bli film, med regi av Eivind Tolås.
Det er selskapet Mediedel som ble tildelt produksjonstilskudd til dokumentaren Return of a View av Norsk filminstitutt denne uken. Prosjektet har fått støtte fra NFI i flere omganger, og har et budsjett på drøyt 800 000 (hvorav 410 000 er hentet fra NFI).
Return of a View er «ei forteljing om ei teikning, røyndom – og en stad å sjå verda frå», heter det i omtalen.
”I 1997 sto den unge kunstnaren Torild Stray i atelieret sitt i nordtårnet til World Trade Center i New York, og byrja arbeidet med eit kolstiftpanorama av usikta over Manhattan frå 85. etasje. Denne svart-kvite teikninga, ”New York Metamorphosis”, skulle etterkvart bli nesten fem meter brei, og ende opp som det kanskje mest profilerte bilete i kunstnarens karriere.
No skal bilete tilbake der det vart skapt den gongen på 90-tallet. Men bygget der atelieret var er borte, og med det utsikta derifrå. No skal det henge på veggen i museet som er kome der i staden, rett ved fotspora til tvillingtårna i World Trade Center. Men kvifor skjer eigentleg denne tilbakekomsten til Ground Zero – og kva betyr den?”
Tolås har hatt manus og regi på flere dokumentarar og tv-programmer for NRK og TV 2. NRK-serien Døden – ein serie om livet ble distribuert til mer enn 15 land. Han har også regissert en lang rekke kortfilmer og musikkvideoer.
To samproduksjoner fikk også tilskudd fra NFIs dokumentarkonsulent denne uken:
Medieoperatørene får 289.000 kroner til Fat Front – «en film om en håndfull skandinaviske jenter som kaller seg selv fett-aktivister, og er lei av å skamme seg over sine egne fyldige kropper. Nå går de inn for å smadre kroppsidealene». Filmen er en samproduksjon med danske Hansen & Pedersen Film og Fjernsyn, og regisseres av Louise Kjeldsen og Louise Detlefsen.
UpNorth Film får 650.000 kroner i tilskudd til Pol Pot Dancing – «historien om den velrennomerte Chea Samy, som i det kongelige slott i Kambodsja oppdrar en guttunge som om han var hennes egen. Flere år seinere oppdager hun at fostersønnen hennes er Pol Pot». Filmen er en samproduksjon med tyske Fruitmarket, og regisseres av Enrique Sánchez Lansch.
På slutten av 90-tallet fikk kunstner Torild Stray (foto) bruke en av de øverste etasjene i World Trade Center som atelier. Noen år seinere sto hun på gaten og så tårnene kollapse. Nå skal historien om hennes motiver fra et av vinduene i 85.etasje bli film, med regi av Eivind Tolås.
Det er selskapet Mediedel som ble tildelt produksjonstilskudd til dokumentaren Return of a View av Norsk filminstitutt denne uken. Prosjektet har fått støtte fra NFI i flere omganger, og har et budsjett på drøyt 800 000 (hvorav 410 000 er hentet fra NFI).
Return of a View er «ei forteljing om ei teikning, røyndom – og en stad å sjå verda frå», heter det i omtalen.
”I 1997 sto den unge kunstnaren Torild Stray i atelieret sitt i nordtårnet til World Trade Center i New York, og byrja arbeidet med eit kolstiftpanorama av usikta over Manhattan frå 85. etasje. Denne svart-kvite teikninga, ”New York Metamorphosis”, skulle etterkvart bli nesten fem meter brei, og ende opp som det kanskje mest profilerte bilete i kunstnarens karriere.
No skal bilete tilbake der det vart skapt den gongen på 90-tallet. Men bygget der atelieret var er borte, og med det utsikta derifrå. No skal det henge på veggen i museet som er kome der i staden, rett ved fotspora til tvillingtårna i World Trade Center. Men kvifor skjer eigentleg denne tilbakekomsten til Ground Zero – og kva betyr den?”
Tolås har hatt manus og regi på flere dokumentarar og tv-programmer for NRK og TV 2. NRK-serien Døden – ein serie om livet ble distribuert til mer enn 15 land. Han har også regissert en lang rekke kortfilmer og musikkvideoer.
To samproduksjoner fikk også tilskudd fra NFIs dokumentarkonsulent denne uken:
Medieoperatørene får 289.000 kroner til Fat Front – «en film om en håndfull skandinaviske jenter som kaller seg selv fett-aktivister, og er lei av å skamme seg over sine egne fyldige kropper. Nå går de inn for å smadre kroppsidealene». Filmen er en samproduksjon med danske Hansen & Pedersen Film og Fjernsyn, og regisseres av Louise Kjeldsen og Louise Detlefsen.
UpNorth Film får 650.000 kroner i tilskudd til Pol Pot Dancing – «historien om den velrennomerte Chea Samy, som i det kongelige slott i Kambodsja oppdrar en guttunge som om han var hennes egen. Flere år seinere oppdager hun at fostersønnen hennes er Pol Pot». Filmen er en samproduksjon med tyske Fruitmarket, og regisseres av Enrique Sánchez Lansch.