Møt Cecilie Semec på «Artistic Research Café»

Møt Cecilie Semec på «Artistic Research Café»

Ukens gjest er filmfotograf Cecilie Semec som har med seg noen av regissørene hun har samarbeidet med til en rundebordssamtale.

Foto: Semec på opptak av «Apart», en av filmene det vises klipp fra (foto: Magnus Tombre Bøhn)

«Artistic Research Café» er et nytt forum som er ment å gi innblikk i kunstnerisk utviklingsarbeid innen film, tv og nye medier ved Den norske filmskolen. På mandag kommer filmfotograf og lærer ved Den norske filmskolen, Cecilie Semec for å presentere sitt prosjekt, «Det moderne filmbildet», som hun har utviklet som stipendiat.

Med seg har hun noen av regissørene hun har arbeidet med siden prosjektet startet i 2014, og som skal delta i en rundebordssamtale. Samtalen vil kretse rundt den ”Den lange tagningen” og det vil bli vist klipp fra filmene Tiden Går (regi: Ane Hjort Guttu), Lyset fra sjokoladfabrikken (regi: Dag Johan Haugerud) og Apart (regi: Silas Henriksen).

Som en introduksjon til Semecs ”metode”, eller tilnærming til å være filmfotograf, vil vi anbefale Ellen Landes intervju med henne her på Rushprint fra i fjor. Der fortalte hun blant annet om hvordan hun har jobbet sammen med Dag Johan Haugerud.

– Noen av de prosjektene jeg er mest glad i, har jeg startet sammen med venner. Jeg tror det henger igjen fra tiden på filmskolen i Stockholm.  Hadde vi en idé, så gikk vi bare ut et par dager med et High8- eller 16mm-kamera og testet ut tankene våre. På Det er meg du vil ha skulle Dag Johan regissere teater og trengte noen til å filme det som skulle projiseres. Siden utviklet det seg til en film. Alt ble filmet hjemme på mitt kjøkken, med mitt lille speilreflekskamera og en mikrofon. Det er litt som en B- side på en singel, hvor man våger å gjøre noe litt annet. Prosjektene med venner har gjerne mer overskuddspreget karakter. Ofte er dette drevet av et felles behov for å undersøke filmuttrykket eller en tematikk og det å skape mangfold, tror jeg. Men óg som en motvekt mot de store prosjektene som har strammere rammer.

«Artistic Research Café»: Tid: Mandag 29. april 14:00 – 17:00 . Sted: Den norske filmskolen – Oslo Sandakerveien 24C

Du kan melde deg på her: Påmelding.  Arrangementet skjer i samarbeid med NFI:LAB


Mer om Cecilie Semec: Hun ble uteksaminert fra Den Norske Filmskolen i 2004. Av arbeider kan nevnes Alle Fugler (2009) som ble vist i konkurranseprogrammet på La Biennale de Venezia i 2009 og Kjøttsår (2011) som konkurrerte om en Gullpalme i Cannes i 2011. Tiden går ble vist på Museum of Modern Art i New York 2016 og Min Søster vant Amanda for beste kortfilm i 2017. Hun har skutt flere spillefilmer blant annet med regissørene Lisa Gamlem, Iram Haq og Dag John Haugerud. Og flere av hennes musikkvideoer har vært vist i Dazed Digital, W Magazine og Purple Magazine. Hun har også flere samarbeid bak seg med billedkunstnere som blant annet Bodil Furu, Ane Hjort Guttu, Ida Eklblad og Nils Bech (Kilde: Nordic Women in film).


 

Møt Cecilie Semec på «Artistic Research Café»

Møt Cecilie Semec på «Artistic Research Café»

Ukens gjest er filmfotograf Cecilie Semec som har med seg noen av regissørene hun har samarbeidet med til en rundebordssamtale.

Foto: Semec på opptak av «Apart», en av filmene det vises klipp fra (foto: Magnus Tombre Bøhn)

«Artistic Research Café» er et nytt forum som er ment å gi innblikk i kunstnerisk utviklingsarbeid innen film, tv og nye medier ved Den norske filmskolen. På mandag kommer filmfotograf og lærer ved Den norske filmskolen, Cecilie Semec for å presentere sitt prosjekt, «Det moderne filmbildet», som hun har utviklet som stipendiat.

Med seg har hun noen av regissørene hun har arbeidet med siden prosjektet startet i 2014, og som skal delta i en rundebordssamtale. Samtalen vil kretse rundt den ”Den lange tagningen” og det vil bli vist klipp fra filmene Tiden Går (regi: Ane Hjort Guttu), Lyset fra sjokoladfabrikken (regi: Dag Johan Haugerud) og Apart (regi: Silas Henriksen).

Som en introduksjon til Semecs ”metode”, eller tilnærming til å være filmfotograf, vil vi anbefale Ellen Landes intervju med henne her på Rushprint fra i fjor. Der fortalte hun blant annet om hvordan hun har jobbet sammen med Dag Johan Haugerud.

– Noen av de prosjektene jeg er mest glad i, har jeg startet sammen med venner. Jeg tror det henger igjen fra tiden på filmskolen i Stockholm.  Hadde vi en idé, så gikk vi bare ut et par dager med et High8- eller 16mm-kamera og testet ut tankene våre. På Det er meg du vil ha skulle Dag Johan regissere teater og trengte noen til å filme det som skulle projiseres. Siden utviklet det seg til en film. Alt ble filmet hjemme på mitt kjøkken, med mitt lille speilreflekskamera og en mikrofon. Det er litt som en B- side på en singel, hvor man våger å gjøre noe litt annet. Prosjektene med venner har gjerne mer overskuddspreget karakter. Ofte er dette drevet av et felles behov for å undersøke filmuttrykket eller en tematikk og det å skape mangfold, tror jeg. Men óg som en motvekt mot de store prosjektene som har strammere rammer.

«Artistic Research Café»: Tid: Mandag 29. april 14:00 – 17:00 . Sted: Den norske filmskolen – Oslo Sandakerveien 24C

Du kan melde deg på her: Påmelding.  Arrangementet skjer i samarbeid med NFI:LAB


Mer om Cecilie Semec: Hun ble uteksaminert fra Den Norske Filmskolen i 2004. Av arbeider kan nevnes Alle Fugler (2009) som ble vist i konkurranseprogrammet på La Biennale de Venezia i 2009 og Kjøttsår (2011) som konkurrerte om en Gullpalme i Cannes i 2011. Tiden går ble vist på Museum of Modern Art i New York 2016 og Min Søster vant Amanda for beste kortfilm i 2017. Hun har skutt flere spillefilmer blant annet med regissørene Lisa Gamlem, Iram Haq og Dag John Haugerud. Og flere av hennes musikkvideoer har vært vist i Dazed Digital, W Magazine og Purple Magazine. Hun har også flere samarbeid bak seg med billedkunstnere som blant annet Bodil Furu, Ane Hjort Guttu, Ida Eklblad og Nils Bech (Kilde: Nordic Women in film).


 

MENY