Denne uken åpnet Norsk filminstitutt pengesekken for fem nye dramaserier – deriblant ”Jordbrukerne” av Anne Bjørnstad, Izer Aliu og Iram Haq.
Foto: Christian Skolmen som sliten natteravn i «Store barn»
Det er mange spennende nye konstellasjoner i denne tildelingsrunden fra Norsk filminstitutt som ga de nye dramaprosjektene totalt 26 millioner kroner. De fem seriene som får tilskudd skal vises på TV 2, TV Norge, Viaplay og NRK.
(Klikk på titlene for å lese mer detaljert om om hvert enkelt prosjekt):
Rubicon TV er sammen med serieskaperne Anne Bjørnstad og Izer Aliu tildelt 8.000.000 kroner i tilskudd til Jordbrukerne for NRK – ”en historie om en gjeng svært uvanlige jordbrukere i ei bygd i Telemark”. Izer Aliu og Iram Haq skal regissere serien.
Maipo Film med manusforfatter Mette M. Bølstad og regissør Petter Næss får 8.400.000 kroner til Lykkeland 2 for NRK – ”fortsettelsen på historien om det norske oljeeventyret, som nå preges av ulykker”.
Serieskaper og regissør Ole Endresen og Monday Scripted får 4.000.0000 kroner til Let’s die together for Viaplay – ”en mørk dramakomedie om en gruppe suicidale som utvikler en siste, fandenivoldsk plan: Å rane en bank”..
Serieskaperne Mathis Fürst, Birgitte Wegener og Feelgood Scene Film og TV får 2.600.000 kroner til Store barn (arb.tittel) for TVNorge – ”en humorserie om en vennegjeng som møter seg selv i døra da de får tenåringer i huset. Mathis Fürst er regissør”.
Anagram Norway og serieskaperne Ole Marius Araldsen og Nicolai Cleve Broch får 3.000.000 kroner til (Kj)ærlighet for TV2 – ”et relasjonsdrama om to par, fire perspektiver, og hvordan de små tingene kan få de største konsekvensene. Eigil Landmark er konseptuerende regissør”.
Spillefilm og dramakonsulent Ståle Stein Berg har følgende å si om tildelingene:
«Mange store, ambisiøse og solide prosjekt gjer prioriteringa til ei utfordring. Samtidig er det eit imponerande spenn i både form og innhald. Ikkje berre ser vi eit generelt høgare nivå; kunstnarisk vågemot, vilje til å utfordre og evne til å formidle distinkte og engasjerande historier er eit fellestrekk i mange av seriane. Det er ekstra gledeleg å registrere at visningsplattformane også er med på notane med eigen risiko og friheit til skaparane. I sum teiknar dette eit bilete av eit vitalt og produktivt miljø som det er ei glede å følgje».
Foto: Christian Skolmen som sliten natteravn i «Store barn»
Det er mange spennende nye konstellasjoner i denne tildelingsrunden fra Norsk filminstitutt som ga de nye dramaprosjektene totalt 26 millioner kroner. De fem seriene som får tilskudd skal vises på TV 2, TV Norge, Viaplay og NRK.
(Klikk på titlene for å lese mer detaljert om om hvert enkelt prosjekt):
Rubicon TV er sammen med serieskaperne Anne Bjørnstad og Izer Aliu tildelt 8.000.000 kroner i tilskudd til Jordbrukerne for NRK – ”en historie om en gjeng svært uvanlige jordbrukere i ei bygd i Telemark”. Izer Aliu og Iram Haq skal regissere serien.
Maipo Film med manusforfatter Mette M. Bølstad og regissør Petter Næss får 8.400.000 kroner til Lykkeland 2 for NRK – ”fortsettelsen på historien om det norske oljeeventyret, som nå preges av ulykker”.
Serieskaper og regissør Ole Endresen og Monday Scripted får 4.000.0000 kroner til Let’s die together for Viaplay – ”en mørk dramakomedie om en gruppe suicidale som utvikler en siste, fandenivoldsk plan: Å rane en bank”..
Serieskaperne Mathis Fürst, Birgitte Wegener og Feelgood Scene Film og TV får 2.600.000 kroner til Store barn (arb.tittel) for TVNorge – ”en humorserie om en vennegjeng som møter seg selv i døra da de får tenåringer i huset. Mathis Fürst er regissør”.
Anagram Norway og serieskaperne Ole Marius Araldsen og Nicolai Cleve Broch får 3.000.000 kroner til (Kj)ærlighet for TV2 – ”et relasjonsdrama om to par, fire perspektiver, og hvordan de små tingene kan få de største konsekvensene. Eigil Landmark er konseptuerende regissør”.
Spillefilm og dramakonsulent Ståle Stein Berg har følgende å si om tildelingene:
«Mange store, ambisiøse og solide prosjekt gjer prioriteringa til ei utfordring. Samtidig er det eit imponerande spenn i både form og innhald. Ikkje berre ser vi eit generelt høgare nivå; kunstnarisk vågemot, vilje til å utfordre og evne til å formidle distinkte og engasjerande historier er eit fellestrekk i mange av seriane. Det er ekstra gledeleg å registrere at visningsplattformane også er med på notane med eigen risiko og friheit til skaparane. I sum teiknar dette eit bilete av eit vitalt og produktivt miljø som det er ei glede å følgje».